Citat:
Ursprungligen postat av
Jaxxx
Visst lever den matematiskt. Personligen har ligan varit avgjord sen i September typ.
När Juve torskar, har de alltid "råd" med det.
Jag håller med om att Juventus har haft kontroll på säsongen. Man ”hade råd” att förlora mot Roma i ligan för att sedan vinna mot Lazio i CI-finalen. Och man vann finalen på ett liknande sätt, man avgör och kontrollerar. Vansinnigt imponerande.
Samtidigt har Napoli och Roma fantastiska höjder där de kan hota Juventus, men de har inte jämnheten att lyckas utmana över en säsong. Men de skulle kunna slå ut dem i en cup under rätt omständigheter. Men Juventus skapar sina egna omständigheter och därför blir det svårt.
Oavsett är det inte Roma och Napoli som ska hota Juventus på sikt. Självklart kan de göra det under en extraordinär säsong, men inte över tid. Det är Milano-lagen som saknats de senaste säsongerna som Juventus dominerat.
Trycket ska vara på dem att prestera. Och mycket tyder på att kineserna kommer att pumpa in pengar. Med rätt organisation kan båda lagen inom kort utmana Juventus. Man har olika utgångspunkt; Inter väljer internationella stjärnor medan Milan har en stomme av talanger att utgå ifrån. Precis som det ska vara.
Men för mig är Europaspel mest ett störande moment. Jag följer italiensk fotboll, och då framförallt de inhemska matcherna. Samtidigt är Europaspelet lite av ett kvitto av var nivån befinner sig internationellt. Och jag kan uppskatta skillnader mellan lag, där kulturen skiljer sig åt. Juventus och Milan var under Berlusconis tid som Malmö FF och IFK Göteborg under 1980-talet. Ett lag som dundrar fram och imponerar med jämnhet, medan det andra kan uppbåda högre höjder på bekostnad av just jämnheten.
Men många vill utöka antalet matcher i Europa på bekostnad av ligan. Det har varit mycket snack om att minska till 18 lag i Serie A (typ Bundesliga), eftersom de sämsta lagen inte kan konkurrera. Och det skulle också ge mer tid åt att satsa på Europa. Därför tycker jag att det är rätt väg att minska skillnaderna mellan Serie A och Serie B. Det är klokt att ge lite mer pengar til de som åker ur Serie A, för annars kommer nykomlingar att få det allt svårare att lyckas när de väl kommer upp. En balansgång.
Pescara och Crotone åker ut direkt, medan Cagliari enkelt tar en mittenplacering. Men Cagliari är inget Serie B-lag.
Om det fortsätter med att lagen från Serie B inte klarar av Serie A, så kan det kanske vara en väg att minska antalet lag i Serie A. Jag är dock emot tanken och behövs överbevisas…