2016-09-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Inför dagens matcher:

Gemensam målskillnad 10-0

Framförallt måste jag ifrågasätta Allegris utagning, eftersom man ställer upp med ett bättre lag mot Cagliari (med t ex Barzagli, Higuain osv) än mot Inter... samtidigt tror jag att vi kan konstatera att om inte Inter hade besegrat ett svagt Juventus så hade Juve aldrig spelat apa mot Cagliari.

Vissa misstar det med att ha vinnarinställning. Jag hävdar motsatsen. Vinnarinställning är att vinna de viktiga matcherna... det som Juventus nu försöker med tyder på en svaghet. Trist som fan eftersom jag räknar dem som kanske världens bästa fotbollslag, men nu måste jag kanske omvärdera det? Detta är ett uppenbart svaghetstecken...

Jag tror såklart att de kan komma över det. Och tror fortfarande att de är bland världens bästa lag, även om deras svaghet nu lurar... En svaghet som först visade sig i denna match mot Cagliari.

Totti:

Kan du utveckla hur du menar? Juve krossade Cagliari med 4-0. Visst jag köper att Allegri var feg mot Inter och även Sevilla vilket straffade sig i slutändan. Håller även med om att topplag ska vinna i toppmatcher men säsongen förloras inte av att förlora borta mot ett förmodat topplag i Inter. Det har allas vårt kära Roma lärt oss gång efter annan när de vunnit mot topplag bara för att i nästa omgång förlora mot ett bottenlag. Ligor vinner man genom att slå lagen man ska slå och att hålla en jämn nivå genom säsongen. Oavsett hur spelet ser ut är tre poäng alltid tre poäng när säsongen summeras.

Minns även i början av förra säsongen när Allegri höll Dybala på bänken när det var uppenbart att Juventus saknade kreativitet och hade svårt med anfallen. Visst att det då var för att spela in Dybala lugnt och försiktigt men det var många som skrek efter att han skulle få starta långt före han faktiskt fick göra det.

Med detta sagt håller jag fortfarande Allegri högt som manager och har svårt att se att två resultat i början av säsongen - som dessutom på intet sätt är katastrofresultat - kommer att sänka hela Juventus säsong.

Edit: gjorde mitt inlägg mer strukturerat.
Senast redigerad av iZooM 2016-09-21 kl. 23:10.
Citera
2016-09-22, 18:26
Medlem
Ha ha det är ok. Lite besvikelse från min sida eftersom jag förstod vad som skulle hända redan innan. Juventus var taggade och ställde upp med ett enligt mig bättre lag, hemma mot ett sämre lag.

Angående Allegri finns det större experter än mig, men jag var nog en av de som kunde mest om honom i Sverige då han gick till Milan och Juventus. Och jag hävdar med en dåres envishet att han är den tränaren i världen som är taktiskt mest slipad, även om det likt Ancelotti kan finnas tränare som har andra spetsegenskaper, vilket gör att det inte är självklart att han är världens bästa tränare. Men han är definitivt en av de allra bästa.

Och jag kan hans grundfilosofi, som dock till viss del har ändrat sig under åren. Och hur han kan spela på motståndarnas styrkor och svagheter. Mannen är briljant.
Citera
2016-09-22, 19:56
Medlem
Finns bättre skribenter än mig som kan beskriva Totti... Vet åtminstone en som träffat honom utanför planen...

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Totti med en hyfsad assist till Dzekos första mål för kvällen:

https://vine.co/v/5n9aZK6ligI

Han fyller 40 år den 27 september. Och han håller fortfarande världsklass.

Tänk att han blev kapten oktober 1998. Finns det någon spelare som varit kapten för ett viktigt lag under den tiden?

Herregud. För Romas fans så kommer han att bli vad Gigi Riva är för Cagliaris... Han kommer att leva kvar för alltid som en symbol. Sånger kommer att sjungas:

https://www.youtube.com/watch?v=5ll63Q6Owg8

Quando Gigi Riva tornerà....

Quando Gigi Riva tornerà
La partita ricomincerà
Grideremo insieme Italia, Italia
E patetico non sembrerà
Finalmente avremo un’altra balia
Quando Gigi Riva tornerà.

Una grande festa si farà
E le banda ubriaca suonerà
Per intero l’inno nazionale
Arrangiato in versione ska
Dio, ce ne sarà da raccontare
Quando Gigi Riva tornerà.
Citera
2016-09-22, 20:30
Medlem
Alla lag har haft minst två hemmamatcher. Och trender kan kanske börjas tydas. Inter 58.500, Juventus 39.600, Fiorentina 29.800 och Milan 29.000. Under 10.000 är Sassuolo 9.600 och Empoli 8.800, förutom såklart Crotone som inte spelar hemma...
http://www.stadiapostcards.com/A16-17.htm

I Serie B finns det Bari 16.000, Salernitana 15.500 och Hellas 13.900.
http://www.stadiapostcards.com/B16-17.htm

I Lega Pro har Lecce 12.100, Parma 10.000 och Catania 8.000.

Dock såklart fortfarande för tidigt för att våga se riktiga trender. Självklart höjs t ex Inter efter Derby d'Italia med ett fullsatt San Siro.
Citera
2016-09-22, 22:22
Medlem
För att få en känsla för Cagliari så kan man konstatera att staden är i samma storleksordning som Uppsala... Dvs hälften av Malmö, som är hälften av Göteborg, som är hälften av Stockholm.

Malmö är såklart Sveriges största klubb, men det finns endast en liten möjlighet att de skulle vinna Serie B. Cagliari vann förra året Serie B och har nu köpt Bruno Alves, Padoin, Isla, Borriello osv... Och man hade redan ett starkt lag med Dessena, Sau, Storari osv...

Min poäng är att då man klagar på hur svårt det är för ett svenskt lag att nå CL, så kan man fundera på hur jävla svårt det är för ett italienskt lag som med all säkerhet är betydligt bättre.
Citera
2016-09-22, 22:38
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Alla lag har haft minst två hemmamatcher. Och trender kan kanske börjas tydas. Inter 58.500, Juventus 39.600, Fiorentina 29.800 och Milan 29.000. Under 10.000 är Sassuolo 9.600 och Empoli 8.800, förutom såklart Crotone som inte spelar hemma...
http://www.stadiapostcards.com/A16-17.htm

I Serie B finns det Bari 16.000, Salernitana 15.500 och Hellas 13.900.
http://www.stadiapostcards.com/B16-17.htm

I Lega Pro har Lecce 12.100, Parma 10.000 och Catania 8.000.

Dock såklart fortfarande för tidigt för att våga se riktiga trender. Självklart höjs t ex Inter efter Derby d'Italia med ett fullsatt San Siro.

kommer de få spela Hemma ens? kommer slå hårt emot dom ju..
Citera
2016-09-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
kommer de få spela Hemma ens? kommer slå hårt emot dom ju..
Jag öste beröm över hur laget spelade förra säsongen i Serie B. Och jag har hyllat att Serie A nu är mer hela Italiens serie eftersom södra Italien också är representerade.

Men Crotone är likt Trapani, som jag ju skrivit en hel del om, drabbat av organiserad brottslighet. En faktor som blir värre i södra Italien, även om det såklart numera även finns i norra Italien där de stora pengarna finns.

Men poängen är att den lokala familjen 'Ndrina Vrenna tidigare i år försökte ta över Crotone. Mycket snack om det såklart. Men att de inte kan spela hemma beror på att kommunen satsar på att bygga ut och renovera arenan.

Och pengarna som man förlorar på hemmaintäkter är ingenting i sammanhanget.
http://cdn.totalsportek.com/wp-content/uploads/2016/02/Italian-Serie-A-TV-Rights-Money-2016.jpg
dvs Carpi och Frosinone fick ca 25 miljoner euro i TV-pengar förra säsongen, och numera får nedflyttade lag dessutom en del av potten för att skillnaden inte ska bli så dramatisk.

Du kan göra en snabb huvudräkning med överdrivna siffror. T ex 20 euro per person i 19 omgångar och ett snitt på 10.000 personer. (Dvs inga säsongsbiljetter eller billiga biljetter i kurvan). 20*19*10.000=3,8 miljoner euro. I sammanhanget ingenting...

Och där har du såklart också förklaringen till varför man inte prioriterar levande publik i Serie A.
Citera
2016-09-23, 20:40
Medlem
Fortsätter med lite ”maffia-snack”. La Stidda (Sicilien), Ndrangheta (Kalabrien), Sacra Corona Unita (Apulia) och Mala di Brenta (Brenta). Men på den vackra ön så finns ingen tradition om maffia, utan man har Codice Barbaricino, som handlar om banditer, dvs utanför samhället.

Maffian infiltrerar och suger ut samhället, medan banditer ställer sig utanför. Om en normal maffia skulle be en affärsinnehavare på Sardinien om beskyddarpengar så hade någon pistolat honom i ansiktet. Och den som gjorde det hade kunnat leva fint i bergen, och återvända när polisens inte arbetar. Därför finns det ingen maffia på den vackra ön.

Men med globalisering så har den organiserade brottsligheten även nått Sardinien. Men det är betydligt mindre än t ex Sverige. Framförallt handlar det om att tillhandahålla droger. För beskyddarpengar och dylikt tror jag fortfarande inte alls skulle kunna fungera...

Men låt oss minnas i sammanhanget lyfta fram Graziano Mesina ”Grazianeddu” för at se utvecklingen. Stor bandit under 1960-talet.

Ingen visste något om Sardinien före 1960-talet. Men den enda som kunde konkurrera lite med den gigantiska Gigi Riva var just Mesina. Världen följde hans upptåg. Hur han gäckade polisen, medlade för kidnappade personer, och lyckades smyga in på Cagliaris matcher under förklädnad.

En Bandit. Men nu som gamling har han blivit en del av droghanteringen. Och åker dit igen... Korkat såklart, men samtidigt har gubbjäveln knappast någon inarbetad pension...
Senast redigerad av Brille68 2016-09-23 kl. 20:46.
Citera
2016-09-23, 23:04
Medlem
Sunrise01s avatar
Dzeko and Totti, love is in the air you can feel it baby
https://www.google.se/search?q=Dzeko+Totti&espv=2&biw=1366&bih=638&sourc e=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjex6jnsKbPAhWCkCwK HYxzDFgQ_AUIBigB

Dzeko har redan lärt sig italienska, han pratar ju bättre än Zlatan juh
https://www.youtube.com/watch?v=SYoSdTXaznw

Edit: Fin programlederska.
Senast redigerad av Sunrise01 2016-09-23 kl. 23:07.
Citera
2016-09-24, 16:59
Medlem
Citat:
Inget mål av Litteri, men väl av Arrighini som gav Cittadella en bortaseger mot Avellino. Fem raka segrar och 15 poäng efter fem omgångar!!!

Jag får väl lägga lite tid på att ta reda på vafan som händer. Inga billiga genvägar utan alla spelarna i startelvan var italienare. Vansinnigt imponerande alldeles oavsett. Spelade i Serie C (Lega Pro) förra säsongen och nu i Serie B. Samma tränare, Roberto Venturato. Ingen gröngöling (53 år) men har aldrig tränat så högt som Serie B tidigare.
Cittadellas första förlust kom hemma mot Brocchis Brescia, 0-3. Men 15 poäng efter 6 omgångar är lysande, men vi får se om verkligheten nu kommer ifatt. Benevento och Gattusos Pisa jagar i tabellen med 11 poäng. Bari förlorade hemma mot överraskningslaget Benevento genom att rasa ihop och släppa in fyra mål under sista halvtimmen.

Hellas kan dock gå förbi dem imorgon eftersom de har 10 poäng inför matchen mot Frosinone.

Hellas tränas av Fabio Pecchia, som inledde sin tränarkarriär i Gubbio, och jag har indirekt refererat till honom ett antal gånger eftersom jag skrivit en del om Luigi Simoni.

Mitt inlägg från 2011-10-24:

”Gigi Simoni tog jobbet som Direttore Tecnico 2009 i Gubbio, de då låg i Lega Pro Sec Div. De gick direkt upp till Lega Pro Prima Div och sedan direkt vidare till Serie B. Första gången på 63 år som de spelat i Serie B. Nu hade de problem med bara 7 poäng på 10 omgångar.

Då tar mannen steget ner till planen och styr upp det mot Torino som hittills varit överlägsna i tabellen. Det var ingen vacker fotboll, men det var mycket vilja, tanke bakom aktionerna och engagerad publik. Kul…

Luigi Simoni fick utmärkelsen Panchina d'oro 1998. Dvs under en tid då Capello, Ancelotti, Lippi, Zeman, Mazzone, Svennis, Prandelli osv var verksamma i Serie A. Under en tid då Serie A och italiensk fotboll tokdominerade. Han kan sin calcio med andra ord…”

(FB) Allt om Calcio!

Säsongen efter tränade Pecchia Latina, men sedan gick han till Napoli som assisterande tränare under Benitez. Och han har varit honom trogen i Napoli, Real Madrid och Newcastle innan han nu återvänder till Bel Paese för att träna Hellas. Så han är såklart färgad av Benitez och har erfarenhet från stora lag. Kan bli spännande att följa honom.

Serie A senare ikväll:
Palermo – Juventus
Napoli – Chievo

Om Juventus eller Napoli tappar poäng är det en stor missräkning.
Senast redigerad av Brille68 2016-09-24 kl. 17:05. Anledning: stavfel.
Citera
2016-09-25, 13:40
Bannlyst
Finns Pirlos bok översatt till svenska?
Citera
2016-09-25, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av thelifter
Finns Pirlos bok översatt till svenska?

http://www.adlibris.com/se/bok/att-spela-ar-att-tanka-9789188395009
Citera