Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Tydligen pga av snickesnak med polisen som Romas kurva inte riktigt var med?
Japp.
Personligen så älskar jag den delen av Italien. Vill man ha mellanmjölk, oengagerat, samma gnetande och kämpande, enformigt tragglande och lite döda. Då kan man vända sig åt annat håll. Jag har alltid efterlyst nåt som känns, nåt som är på riktigt, som är som livet i sig. Är det skit så ska det synas. Är man missnöjd, då ska det höras. Heaven or hell. Inte oavsett resultat samma XXXXX (gärna utländska turister) på läktaren. Nåt som engagerar, irriterar, exalterar. Kan därför älska i romanistis strejk. Kan smärta mig Tottis (då förmodade) sista Serie A-match förra året. Att strejken inte stoppades fullt ut. Men älskar det egentligen villkorslöst.
Samma känslor har jag nog fan för Totti. Antar jag är den där julgranen och anti-solo la maglia-supporten som de självutnämnda Supportrarna (framförallt här inne) föraktar. Men jag är inte själv i Rom. Två och ett halvt decennium av magi går mot sitt slut. Som jag har bävat. Jag antar hälften av forumets anhängare gjorde i blöjan vid tiden då Totti debuterade.
Själv kommer jag ihåg straffen han orsakade som Giannini sen missade i derbyt 1832. Orsaken till Sensis vredesutbrott mot Giannini. Den direkta orsaken till att min prins drog.
Och nu är det kungens tur.
Men hans sorti är ovärdigare. Det enda värdiga i detta är sättet Totti hanterar det på. Men Spalletti... Vilken jävla ärkenöt. Kvalmatchen mot Porto i höstas. Tottis sista chans att få spela i CL, matchen är avgjord, men han byts aldrig in. Samma sak upprepas gång på gång, trots att spelet är krampaktigt. Alla nyktra ser att Tottis ben må va långsamma, men hjärnan fortfarande är den snabbaste i världsfotbollen. Men inte Spalletti. Han ser en maktkamp att vinna. Medan vi andra ser en Totti som inte ens slåss.
Totti gav sitt liv. Han gav upp drömmar om framgång, men vad får han tillbaka? Några klickvänliga artiklar och videos på hemsidan - men är de för hans eller jänkarnas skull?
Totti har vunnit flest romderbyn i historien. Senaste derbyt innebar att han har förlorat ännu fler. Lite av en microsammanfattning av förbannelsen som vilar över en kille som värdersätter ett bandiera-skap i Roma högre än pengar, titlar och berömmelse. Tror i laziali känt igen sig om Nesta och alla andra ens valt att stanna och få Tottis status.
Blir Genoa-matchen för mig. Sen avskedsmatchen. Sen skiter jag i det här. Nån match med ungarna men hjärtat är inte kvar längre, själen är borta. Hitta gärna nåt som ändrar det, men känns hopplöst just nu. Jag trodde år 1 började 1993. Men jag tror fan det blir ett nytt år 1 i augusti 2017.
Min sista dröm nu är jag och ungarna får en biljett till Genoa-matchen, att Curva Sud hyllar på ett sätt som är motiverat, att Totti ens får spela och snälla, snälla, låt Totti få sätta punkt med ett mål.