Citat:
Ursprungligen postat av
ChiLLon
Jag anser att strukturerade produkter inte bör kunna köpas av kunden själv. Eventuellt efter att en passandebedömning genomförts i fysiskt möte. För mycket kan gå fel och det är kundens fel då banken friskrivit sig.
Nordea, Swedbank och SEB. Även Folksam och Skandia, men inte rådgivare på bank (Folksam har inte ens bank) utan specifikt med pension.
Jag kan försäkra dig om att detta beteende fortfarande pågår för fullt.
Vart jobbar du? Såsom du argumenterar känns frågan relevant i sammanhanget.
Det är väl ointressant om passandebedömningen görs på fysiskt bankmöte/kontor eller om kunden själv genomför den.
Det är samma typ av frågeställning som görs. Om kunden väljer att kontakta banken innan affär för en passandebedömning eller inte är ett aktivt val som kunden kan göra.
Vet att Nordea har exakt samma upplägg som Swedbank och Sparbankerna, gällande bedömning i Internetbanken.
Väljer man att acceptera villkoren för att genomföra en affär så bär man själv risken. På samma sätt som man kan ljuga i möter med banken.
Återigen, anser du att systemet/banktjänstemannen ska utgå från att kunden ljuger när den berättar att den har erfarenhet sedan tidigare om ett certifikat (som exempel) och är väl medveten om risken?
Att strukturerade produkter är svåra att förstå är ingen hemlighet.
Vart jag arbetar är orelevant för sammanhanget. Jag hade argumenterat oavsett.
Edit; glömde svara ang målen som rådgivare kränger produkter.
Ingen aning om hur det fungerar på nämnda exempel. Jag har en väldigt bra rådgivare på min huvudbank som tagit fram lösningar för hela min ekonomi, att det gick att samla på samma ställe ser jag som en positiv del. Om min rådgivare rekommenderar produkter som passar för mig så struntar jag i om personen målsättning och mäts