2017-05-17, 23:07
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Vad frågorna försöker komma fram till är samma både för fysiskt möte samt online, det är vägen dit som kan skilja sig. Det går att föra en rätt generell diskussion med kunden, som för övrigt ofta är mer lättsam och trevlig än att gå rakt på sak, och få fram svar på allt du behöver veta. Det är inte en förmåga alla rådgivare besitter dock, långt ifrån, många tar genvägar och dummar ned allt. Detta är inte hur det bör gå till enligt Swedsec och Insuresec.

Visst, kunden får informationen, men kan du i ärlighetens namn påstå att majoriteten skulle fatta vad dom läser? Bör jag påminna om personen ovan, som redan ägt två sådana produkter, som trodde det var en fond? Vissa saker mår bra av att digitaliseras och andra inte, det är vad jag anser i alla fall.

Att göra det möjligt att sälja strukturerade produkter online utan rådgivning är otroligt gynnsamt för banken men jag håller fast vid att det är kunden som tar skada av det. Vid fysiskt möte krävs oftast även en lämplighetsbedömning utöver passandebedömningen. Såvida kunden inte redan bestämt sig för exakt vilken produkt hen vill köpa. Trist nog vet jag att även denna lämplighetsbedömning utformas på tok för förenklat, i alla fall på Nordea.

Jag håller absolut med dig att det mest optimala vore att lämplighetsbedömningen görs tillsammans med en människa, dessvärre lever vi i digitaliseringens tidsera. Normalkunden är, i många fall, mer benägna att lösa detta digitalt än ett krångligt möte under bankkontorets öppettider (tacka vet jag telefonbank/kundcenter).

En person som är, varesig Swedsec eller Insursec, licensierad är sannolikt insatt och införstådd på det som MÅSTE framgå i en rådgivning, såväl passande- som lämplighetsbedömning.

Av det x antal som är licensierade så finns det sannolikt ett antal personer som letar "genvägar" och så får det ju absolut inte vara och är rakt emot dem regelverk som skall efterföljas.

I det exemplet som finns här i tråden kan jag bara beklaga att nämnd person tidigare haft produkten men inte förstått den. Jag vet inte hur/när/var/varför person fått den rek. (Om den ens blivit rek??) eller varför personen inte förstått produkten.

Bristande rådgivning? Bortglömd information? Vi lär aldrig veta..

Tillägg;
Gällande Nordeas har jag inte faktiskt sett utformningen, endast att den existerar. Och någonstans är det finansinspektionen i egenskap av tillsynsmyndighet som får besluta gällande lämp.besömning för teckning via Internetbank eller via kundmöten.
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-05-17 kl. 23:10.
Citera
2017-06-05, 23:26
Medlem
tOpOffs avatar
Global 40 %
LF Global Indexnära
SPP Aktiefond Global

Tillväxt 15 %
Swedbank Robur Access Asien

Sverige 25 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Långa räntor 20 %
AMF Räntefond Lång

Ser det okej ut eller bör något ändras? Tanken är att spara runt 1000 kr varje månad med en horisont på minst 5-10 år iaf.
Citera
2017-06-05, 23:45
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tOpOff
Global 40 %
LF Global Indexnära
SPP Aktiefond Global

Tillväxt 15 %

Sverige 25 %

Långa räntor 20 %
AMF Räntefond Lång

Ser det okej ut eller bör något ändras? Tanken är att spara runt 1000 kr varje månad med en horisont på minst 5-10 år iaf.
Jag har ingen superkoll på de globala fondernas placeringar, kan vara värt att undersöka så att du inte investerar dubbelt med asienfonden (min preferens iaf). Med tanke på din tidshorisont så är inte 20% i räntor fel men jag hade nog sänkt andelen till 10-15% då jag är optimistisk .

Annars ser det bra ut och liknar min portfölj fast jag har större exponering mot Sverige.
Citera
2017-06-06, 08:34
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Jag har ingen superkoll på de globala fondernas placeringar, kan vara värt att undersöka så att du inte investerar dubbelt med asienfonden (min preferens iaf). Med tanke på din tidshorisont så är inte 20% i räntor fel men jag hade nog sänkt andelen till 10-15% då jag är optimistisk .

Annars ser det bra ut och liknar min portfölj fast jag har större exponering mot Sverige.

Hur stor andel räntebärande man ska ha i sin portfölj beror på individens riskvilja.
Citera
2017-06-07, 23:28
Medlem
Gaphalss avatar
Vet inte om jag är heeelt ute och cyklar men..
Vid en ev börskrash likt den senaste -08
Då sjönk i stort sett alla aktiefonder med 40-60% och dom flesta återhämtade sig på ~3år..
Varför ska man då "sprida risken" med en massa olika aktiefonder istället för att gå all in på tex Swedb.Ny teknik som gått jäkligt bra?
Kommer en ny dipp på 50% så har man ju ialla fall gått + efter5-7år, då värdet ökat 50-60% / år..
Citera
2017-06-08, 08:54
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaphals
Vet inte om jag är heeelt ute och cyklar men..
Vid en ev börskrash likt den senaste -08
Då sjönk i stort sett alla aktiefonder med 40-60% och dom flesta återhämtade sig på ~3år..
Varför ska man då "sprida risken" med en massa olika aktiefonder istället för att gå all in på tex Swedb.Ny teknik som gått jäkligt bra?
Kommer en ny dipp på 50% så har man ju ialla fall gått + efter5-7år, då värdet ökat 50-60% / år..

"Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning". Att gå all in på Ny teknik innebär en väldigt hög risk, och det är inte säkert att man får tillbaka det placerade kapitalet.

Ingen vet hur marknaden kommer att gå, historiskt sett så har aktier högst värdeutveckling över tiden.

Anledningen till att man ska "sprida riskerna" har att göra med korrelation. Om man inte är insatt och hux flux köper fonder, enbart baserat på historisk avkastning så finns det en risk att dem har en positiv korrelation. Det innebär att om en av fonderna går dåligt så går sannolikt dem andra lika dåligt.
Citera
2017-06-08, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tOpOff
Global 40 %
LF Global Indexnära
SPP Aktiefond Global

Tillväxt 15 %

Sverige 25 %

Långa räntor 20 %
AMF Räntefond Lång

1000kr i månaden som går till alla dessa? Har du ett isk konto för det här?
Citera
2017-06-08, 10:30
Medlem
tOpOffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
1000kr i månaden som går till alla dessa? Har du ett isk konto för det här?

1000 kr just nu, men betydligt mer kommande åren. Ja precis, ISK.
Citera
2017-06-08, 16:23
Medlem
Vivendi91s avatar
Funderar på att välja andra fonder i mitt PPM. Vilka rekommenderar du? Lite inne på DNB Teknologi och Didner & Gerge Småbolag.
Citera
2017-06-09, 15:14
Medlem
Tjena Flashback! Nybörjare på detta med fonder o allt vad det innebär.
Jag månadssparar och kör just nu följande:
Länsförsäkringar Global Indexnära 40%
Splitan Aktiefond Investmentbolag 20%
Swedbank Robur Access Asien 20%
Swedbank Robur Ny Teknik 10 %

Är det någon som har tips på förbättringar?

Tack på förhand // Farry
Citera
2017-06-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farryferrari
Tjena Flashback! Nybörjare på detta med fonder o allt vad det innebär.
Jag månadssparar och kör just nu följande:
Länsförsäkringar Global Indexnära 40%
Splitan Aktiefond Investmentbolag 20%
Swedbank Robur Access Asien 20%
Swedbank Robur Ny Teknik 10 %

Är det någon som har tips på förbättringar?

Tack på förhand // Farry
Verkar som alla numera kör på dessa fonder 🙂
Citera
2017-06-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Verkar som alla numera kör på dessa fonder 🙂

Ja, dom verkar bra. Kommer själv också köpa dessa. Vad har du för något, och vad skulle du tipsa om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in