Citat:
Vad frågorna försöker komma fram till är samma både för fysiskt möte samt online, det är vägen dit som kan skilja sig. Det går att föra en rätt generell diskussion med kunden, som för övrigt ofta är mer lättsam och trevlig än att gå rakt på sak, och få fram svar på allt du behöver veta. Det är inte en förmåga alla rådgivare besitter dock, långt ifrån, många tar genvägar och dummar ned allt. Detta är inte hur det bör gå till enligt Swedsec och Insuresec.
Visst, kunden får informationen, men kan du i ärlighetens namn påstå att majoriteten skulle fatta vad dom läser? Bör jag påminna om personen ovan, som redan ägt två sådana produkter, som trodde det var en fond? Vissa saker mår bra av att digitaliseras och andra inte, det är vad jag anser i alla fall.
Att göra det möjligt att sälja strukturerade produkter online utan rådgivning är otroligt gynnsamt för banken men jag håller fast vid att det är kunden som tar skada av det. Vid fysiskt möte krävs oftast även en lämplighetsbedömning utöver passandebedömningen. Såvida kunden inte redan bestämt sig för exakt vilken produkt hen vill köpa. Trist nog vet jag att även denna lämplighetsbedömning utformas på tok för förenklat, i alla fall på Nordea.
Visst, kunden får informationen, men kan du i ärlighetens namn påstå att majoriteten skulle fatta vad dom läser? Bör jag påminna om personen ovan, som redan ägt två sådana produkter, som trodde det var en fond? Vissa saker mår bra av att digitaliseras och andra inte, det är vad jag anser i alla fall.
Att göra det möjligt att sälja strukturerade produkter online utan rådgivning är otroligt gynnsamt för banken men jag håller fast vid att det är kunden som tar skada av det. Vid fysiskt möte krävs oftast även en lämplighetsbedömning utöver passandebedömningen. Såvida kunden inte redan bestämt sig för exakt vilken produkt hen vill köpa. Trist nog vet jag att även denna lämplighetsbedömning utformas på tok för förenklat, i alla fall på Nordea.
Jag håller absolut med dig att det mest optimala vore att lämplighetsbedömningen görs tillsammans med en människa, dessvärre lever vi i digitaliseringens tidsera. Normalkunden är, i många fall, mer benägna att lösa detta digitalt än ett krångligt möte under bankkontorets öppettider (tacka vet jag telefonbank/kundcenter).
En person som är, varesig Swedsec eller Insursec, licensierad är sannolikt insatt och införstådd på det som MÅSTE framgå i en rådgivning, såväl passande- som lämplighetsbedömning.
Av det x antal som är licensierade så finns det sannolikt ett antal personer som letar "genvägar" och så får det ju absolut inte vara och är rakt emot dem regelverk som skall efterföljas.
I det exemplet som finns här i tråden kan jag bara beklaga att nämnd person tidigare haft produkten men inte förstått den. Jag vet inte hur/när/var/varför person fått den rek. (Om den ens blivit rek??) eller varför personen inte förstått produkten.
Bristande rådgivning? Bortglömd information? Vi lär aldrig veta..
Tillägg;
Gällande Nordeas har jag inte faktiskt sett utformningen, endast att den existerar. Och någonstans är det finansinspektionen i egenskap av tillsynsmyndighet som får besluta gällande lämp.besömning för teckning via Internetbank eller via kundmöten.
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-05-17 kl. 23:10.
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-05-17 kl. 23:10.
.