Citat:
Ursprungligen postat av
ulvena
Förhören med barnen är ju under all kritik, hur i h-e kunde de godkännas som bevis?!
Man blir ju mörkrädd om det är så här det går till.

Det är ju det stora problemet med att minderåriga pekas ut som gärningsmän, bevisen genomgår ju aldrig en rättslig prövning. Polisen tycker att de utrett skulden, går ut med det publikt och sekretessbelägger FUP. Ingen domstol som granskar bevisen, inget försvar för pojkarna. Jag förstår att man inte kan låta barn genomgå en rättegång men någon prövning borde göras ändå. Sen borde ett polisiärt beslut som innebär att saken är "polisiärt uppkallat" innebära att FUP blir offentlig tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
mattep74
Knappast. Tror inte ens CIA pressar terrorister så hårt. Detta är ett fall för Amnesty.
Svenska staten kommer att betala massivt skadestånd
Jag hoppas också att de får ett ordentligt skadestånd. Frågan är dock på vilka grunder? De har inte varit frihetsberövade av staten. Hela familjen blev placerade i "fosterhem" av kommunen men de har ju ändå handlat i god tro baserat på den kunskap de hade. Man kan ju inte klandra kommunen för att de går på att polisen säger att de har bevis för skuld.
Men jag hoppas att det finns något utrymme att stämma staten. Centrum för Rättvisa kanske vill driva frågan.
Edit: Jag spydde galla över det amerikanska rättsväsendet när jag såg hur polis och åklagare korrumperade i "Making a murderer" Vi har nu fått ett svenskt "Göra en (två) mördare"