2017-05-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Varenda misstag och logiskt felslut i utredningen är dokumenterat i video- och pappersform. Nu sitter vi med en total social katastrof framför oss utan en enda "vinnare": Kevin, Bröderna, familjerna, utredarna och media. Alla förlorar.

Utom faktiska GM?
Citera
2017-05-17, 21:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är fruktansvärt, som en del av samhället skäms jag. Det enda försvaret jag har är att jag aldrig i min vildaste fantasi trodde att det kunde gå till såhär 1998. USCH!
Christians räddning från att separeras från sin familj blir att ingen fosterfamilj vill ta emot honom ... Så fruktansvärt att behöva leva med den vetskapen .. samtidigt blev det givetvis Christians räddning - hade han inte fått vara kvar hos sina föräldrar så hade han inte haft en chans att klara detta ..
Citera
2017-05-17, 21:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Förhören med barnen är ju under all kritik, hur i h-e kunde de godkännas som bevis?!
Man blir ju mörkrädd om det är så här det går till.

Det är ju det stora problemet med att minderåriga pekas ut som gärningsmän, bevisen genomgår ju aldrig en rättslig prövning. Polisen tycker att de utrett skulden, går ut med det publikt och sekretessbelägger FUP. Ingen domstol som granskar bevisen, inget försvar för pojkarna. Jag förstår att man inte kan låta barn genomgå en rättegång men någon prövning borde göras ändå. Sen borde ett polisiärt beslut som innebär att saken är "polisiärt uppkallat" innebära att FUP blir offentlig tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Knappast. Tror inte ens CIA pressar terrorister så hårt. Detta är ett fall för Amnesty.

Svenska staten kommer att betala massivt skadestånd

Jag hoppas också att de får ett ordentligt skadestånd. Frågan är dock på vilka grunder? De har inte varit frihetsberövade av staten. Hela familjen blev placerade i "fosterhem" av kommunen men de har ju ändå handlat i god tro baserat på den kunskap de hade. Man kan ju inte klandra kommunen för att de går på att polisen säger att de har bevis för skuld.

Men jag hoppas att det finns något utrymme att stämma staten. Centrum för Rättvisa kanske vill driva frågan.

Edit: Jag spydde galla över det amerikanska rättsväsendet när jag såg hur polis och åklagare korrumperade i "Making a murderer" Vi har nu fått ett svenskt "Göra en (två) mördare"
Senast redigerad av Beaver14 2017-05-17 kl. 21:19.
Citera
2017-05-17, 21:15
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Utom faktiska GM?

Det största misslyckandet av alla. En total social katastrof.
Citera
2017-05-17, 21:16
Medlem
MrSkargards avatar
Sven Å Christianson vågade alltså inte debattera mot Dan Josefsson. Den mannen är värre än en pestsmittad råtta.
Citera
2017-05-17, 21:17
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Tortyren har fortsatt i 19 år.

På telefon, i verkliga livet, på facebook, på flashback......
jag är så jävla arg
stackars stackars pojkar

rs fortfarande har mage att påstå att pojkarna har berättat hur skadorna upståg och vad de gjorde med kroppen... vill strypa idioten

hoppas pojkarna får ordentlig skadestånd att någon duktig advokat får ansvariga till svars
Citera
Medlem
Z2361s avatar
Rickard L Sjöberg gick hårt åt SÅC i aktuellt precis nu. Det lär ni ta en kik på om ni missade. GW i rutan igen.
Citera
Medlem
Leo293s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
10 (!) år sedan, herregud vad tiden går fort.

Enligt Leif G.W. Persson strider Kevin utredningen mot de anvisningar som finns för barnförhör och det är minst grovt tjänstefel.
Grov psykisk misshandel mot barn.
Finns inget tidigare sådant fall där två barn, 5 år och 7 år mördat ett mindre barn.
Citera
2017-05-17, 21:18
Medlem
SÅC var även inblandad i Arboga morden

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/x6Wzn/blev-utdomd-av-christianson-kandes-fruktansvart

Citat:
När Emma Jangestig vaknade upp efter tio dagar fick hon tillbaka minnesbilder av attacken där hennes barn blev mördade.
Men psykologiprofessor Sven Åke Christianson ansåg att hon hittade på - och henne vittnesmål underkändes.
– Det kändes som att någon trampade på en, det var fruktansvärt, säger Emma Jangestig i dag nio år efter dådet.
Citera
2017-05-17, 21:22
Medlem
Egentligen borde de 10-20 första sidorna i denna tråd raderas med tanke på språkbruket mot grabbarna och vad vi nu vet
Citera
2017-05-17, 21:26
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Rickard L Sjöberg gick hårt åt SÅC i aktuellt precis nu. Det lär ni ta en kik på om ni missade. GW i rutan igen.

För att inte nämna Dan Josefsson kritik mot Rolf Sandberg där han rakt ut påstod att han är en bluffmakare och lögnare. Jäklar, det var ord och inga visor.
Citera
2017-05-17, 21:27
Medlem
Joe Blows avatar
En väldigt bra TV-serie. Den borde få alla pris som finns i konsten att övertyga och dupera tittaren. Alla tror sig ha fått veta sanningen och inget annat än sanningen. Inga tveksamheter kvarstår. Till och med vindflöjeln GW fladdrar rätt i vinden. DJ får kräkas ur sig det sista i Aktuellt helt oemotsagd. De jurister som nu skall återuppta och granska förundersökningen kan nu bara komma till en slutsats för att inte stöta sig med pöbeln.

Personligen är jag endast imponerad av TV-serien som hantverk betraktad men tillmäter den inte överdrivet stor trovärdighet. Det är helt enkelt för många stråkar och billiga knep.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in