2017-05-20, 08:52
Bannlyst
Jag funderar lite på vad GW sa om möjligheten att hitta mördaren.
Han antydde att det kanske inte är så svårt att hitta den riktige mördaren.
Undrar vad han menade med det, finns det någon huvudmisstänkt nu när bröderna är avskrivna som han tänkte på...
Citera
2017-05-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Jag funderar lite på vad GW sa om möjligheten att hitta mördaren.
Han antydde att det kanske inte är så svårt att hitta den riktige mördaren.
Undrar vad han menade med det, finns det någon huvudmisstänkt nu när bröderna är avskrivna som han tänkte på...

Jag tolkade det som att han menade på att man avfärdat personer i utredningen alldeles för lättvindigt, då de sagt att de inte var dem, trots att det kan finnas saker pekar på annat.
Även Dan Josefsson fick frågan om han "stött på" den riktiga mördaren i utredningen, och han svarade att han bestämt sig för att inte spekulera i frågan. Men jag tolkar det som ett ja.

Antagligen är det ett av trollen här...
Citera
2017-05-20, 08:55
Medlem
Citat:
Var fan har du fått det ifrån?

http://www.expressen.se/gt/qs/berattelsen-om-den-kritiserade-kevin-utredningen/
Citera
2017-05-20, 08:56
Medlem
humor-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Sen har jag tänkt på en sak hela tiden. Hur kan bröderna inte minnas något utav detta? Jag menar nekar dom att de befann sig på platsen när han mördades?

Menar du förhören eller vad de gjorde den dagen Kevin dog? För det sistnämnda så säger den äldsta brodern, tror jag, att de fiskade den dagen.
Citera
2017-05-20, 09:03
Medlem
Det framgår ju även att styvmamman säger att barnen kommit instormandes och berättat att något hänt med Kevin vid vattnet och att hon då sagt att det var Kevins mammas sak.
Sedan åkte dom och fiskade.

Det här är ju en väldigt pinsam sak att avslöja om sig själv. Att man ignorerade att ett barn
råkat illa ut vid vattnet och säger att det är någon annans ansvar istället för att släppa
allt och springa ner till vattnet och hjälpa barnet.

Att hon berättar detta tycker jag är ett bevis för att det är
sant. Barnen var där.
Citera
2017-05-20, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
Det framgår ju även att styvmamman säger att barnen kommit instormandes och berättat att något hänt med Kevin vid vattnet och att hon då sagt att det var Kevins mammas sak.
Sedan åkte dom och fiskade.

Det här är ju en väldigt pinsam sak att avslöja om sig själv. Att man ignorerade att ett barn
råkat illa ut vid vattnet och säger att det är någon annans ansvar istället för att släppa
allt och springa ner till vattnet och hjälpa barnet.

Att hon berättar detta tycker jag är ett bevis för att det är
sant. Barnen var där.
Att du inte klarar av att vara källkritisk är som tur är inget som någon bryr sig nämnvärt om.
Citera
2017-05-20, 09:10
Medlem
Jag har följt denna tråden flera gånger varje dag sen Del 1 av dokumentären visades.
Det har varit otroligt jobbigt och smärtsamt att se hur bröderna blivit behandlade.
Jag har 2 söner själv, 4 rep 7 snart 8 år. Min äldsta son är precis lika gammal som Christian va då. Det är som en kniv i mammahjärtat. Jag ser min 7-åring sitta och bli förhörd.. även om han inte haft någon som helst inblandning e jag övertygad att han skulle kunna erkänt och sagt precis vad polisen ville höra för att göra dem nöja och komma därifrån.
Det är samtidigt beundransvärt att både Robin och Christian orkar sitta timtals utan att erkänna något. Det som påstås lägger både Harrysson, Forsman och Sandberg i deras munn.
Jag hade i bakhuvudet när Harrysson i Del 1 sa att bröderna visste saker som bara polis och mördaren visste. Jag tvivlade för en sekund om deras inblandning.. men den uns av tvivel spräcktes i de sista förhören när Harrysson berättar för bröderna om Kevins halsskador, och pressar på så enormt! Det e ju helt sjukt! Anders Forman som kriminalinspektör som också kommer in under förhör och pekar ut fyndplatsen för dem. Även här läggs ord i munn hur de skulle kunna tänkas burit Kevin och till just den platsen. Ingen av dem förnekar eller erkänner. Och som vanligt har man strax därefter ändrat på vad man erkänt eller inte sagt. De får stackars Robin att peka ut sin storebror!
Forman visar ett jävla flygfoto, barn i den åldern har väl ingen uppfattning av en plats bland skog och vatten från ett flygperspektiv. Lägg av liksom!!!
Desperationen att klara detta brott som även Forsman säger i sista förhöret med Christian på över 4 timmar "jag vill ha det här klart idag" och alla vi som sett förhören vet ju att det inte spelar någon roll vad killarna berättar för i nästa sekund säger de något annat och förnekar det de sagt. Stenklart, som Sandberg sa!

Det va så skönt att se Harryssons och Forsmans reaktion när man visade förhören hur de pressat bröderna. Hur chockade de blev. Harrysson minns inte vad hon sagt... Forsman svarade att materialet va oanvändbart och det är väl ändå detta material som användes för att säkerställa att de burit Kevin till lastpallen? Vilket är befängt! Samma där, om ett mindre barn av någon anledning förolyckar ett annat barns död, springer man inte bara därifrån då? Att göra sig beskäret att forsla bort och dölja kroppen. Har så små barn ens förmågan att se en sån konsekvens som ett äldre barn eller en vuxen har?!

Igår va en fd överåklagare och rättsexpert med i nyhetsmorgon, även han som många fler förklarade att man inte kan ha förhör med barn på det här sättet.
Rättsexperten kallade även Sandbergs presskonferensen för "skrytpresskonferens" där man fastställde att bröderna mördat Kevin. Där mord i sig kan innefatta vårdnad till annans död, dråp eller ren insident!
Fy fan alltså!

Runt kl 9.30 idag kommer bröderna till Nyhetsmorgon Lördag.
Citera
2017-05-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ridå...
Jahapp! Nu har även gam.Expressen kommit över FUP.en! Den som det var sekretess på i 18år - så förbaskat hemlig. Vilka andra FUPar är (fortf.) så hemliga?!
Citera
2017-05-20, 09:13
Medlem
Exebulars avatar
Mot slutet är polisen desperat att komma till ett avslut. Man kastar den sista lilla gnuttan förhörsetik åt sidan och pressar bröderna allt hårdare. "Vi måste ju få ett slut", säger Harrysson uppgivet. När de ändå inte fick pojkarna att "erkänna" tog Sandberg saken i egna händer och höll det berömda förhöret som inte spelades in.
Harrysson och Forsman verkar ju i grunden vara snälla och hederliga människor. De hade dock en chef om krävde resultat och pressade dom. I bakgrunden fanns också en professor de av allt att döma hade stort förtroende för
Sanberg utnyttjade detta och tog en genväg i trygg förvissning att han kunde gömma sig. Hans ego var dock för stort. Han var tvungen att sola sig i glansen av sitt fusk. Hjelmgrens rapport blev till slut hans fall
Citera
2017-05-20, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Här är du inte riktigt inläst på lagen.
Juridiskt biträde för barn reglerades först senare i lagstiftningen. Så inget fel gjordes.

I en 31 LUL utredning är syftet att utreda om barnet har tagit del av brottet. Det räcker att ett händelseförlopp klarläggs tillräckligt. Åklagaren fattade beslut om att avsluta utredningen när han ansåg att gärningsförloppet var tillräckligt klarlagt.

Att barn berättar pö om pö är inget problem. Om det dessutom fanns information från föräldrarna om händelsen så kan kan man förstå utredarna.

Dessutom tog åklagaren över förundersökningsledarslapet i slutet av september och den som fattade alla formella brslut och inriktningen på utredningen.

Förhörstekniken förtjänar kritik. Socialtjänsten och barnpsykologer var också med vid förhören.

Jag tror att det finns mer intressant information från förhören med barnen eller föräldrarna som dokumentären inte visar. Jag tror också att det gjordes förhör både innan och efter psyket. Men det lär vi få vänta att se tills förhören går att ta del av.

Och hur och när kom han fram till det undrar jag?
Berättade Sandberg för honom eller tog han själv del av förhören?

Även om de båda gärningsmännen var för små för att straffas med fängelse eller ungdomsvård måste åklagaren trots allt varit övertygad om att barnen var skyldiga

Eller var åklagaren också lite pressad och stressad? Han hade ju låtit Sandberg köra lite avlyssning - olagligt och utan resultat

Denna familj borde ha fått rådet att anlita en advokat privat

Och jag hoppas att förundersökningen inte blir offentlig bröderna med familj behöver få sätta stopp i denna tragiska historia
För mig räcker det att Örebropolisen tar över
Citera
2017-05-20, 09:19
Medlem
Citat:
Att du inte klarar av att vara källkritisk är som tur är inget som någon bryr sig nämnvärt om.

Så det är bevisat att styvmamman inte sagt så?
Citera
2017-05-20, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
Så det är bevisat att styvmamman inte sagt så?
Nej. Inte heller att hon sagt så.
Om jag säger att hon sagt att Kalle Anka är en älg, tror du mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in