2017-05-15, 21:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Du och jag är inte psykiskt sköra människor (tror jag). Vi har inte legat intagna på psyket medicinerade med narkotikaklassade läkemedel och varit under stor press av polisen. Att sköra människor under sådana omständigheter stundom fabulerar är inte okänt.

Du har helt rätt. Att förhöra en akut psykiskt sjuk inlagd person är som att be någon som just brutit benet visa att han kan springa. Det blir varken bra eller tillförlitligt.

Man kan antagligen inte ens ta det personen säger som trovärdigt i den situationen. Lämpligast är nog att man hade låtit bli pappan - och tidigare även intagna styvmamman - tills dessa varit utskrivna, någotsånär kurerade och mådde bättre. Man kunde ju inte heller förhöra pappan om han blivit medvetslös av en stroke, också då får man vänta.

För övrigt är din sista, fetade mening, en alldeles utmärkt fingervisning till varför SÅC&co inte borde trott på Quick....
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-15 kl. 21:50.
Citera
2017-05-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Dokumentären handlar inte om att sänka RS eller SÅC. Den handlar om att två killar pekats ut som mördare utan bevis och har fått leva med den stämpeln i 19 år utan att någonsin ha kunnat försvara sig eller uttalat sig om saken. De hade inte ens advokat på den tiden. Nu, 19 år senare, har de fått varsin advokat. Många beklagar sig över att killarna får uttala sig. Det är väl för helvete på tiden att de äntligen får uttala sig om saken. Herr RS har i 19 år varit den enda som uttalat sig och hans lögner har fått flyga fritt. Alla som inte är extremt korkade eller bias begriper att allt som kommer ur RS:s mun är lögner. Nu är det hög tid att killarnas talan förs!

Bra sagt!
De i tråden som fortfarande klänger sig fast vid gammalt skrock har antingen en personlig vinkel med förmodad koppling till Arvika, jobbar febrilt för att tysta sanningen eller är helt enkelt bara efterblivna.
Vi pratar om två barn vars liv blivit totalförstört här. En familj i spillror.

Och kanske en pedofilmördare som fortfarande går lös...
Citera
2017-05-15, 21:49
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vem anser du hade skrivit det som är nedtecknat på bladet från anteckningsblocket - och varifrån hade den informationen kommit?

Så länge det inte hävdas att pappan vårdats för en psykos så gör det ingen skillnad om pappan suttit hemma i köket och mått dåligt när han nedtecknade bladet från anteckningsblocket / alternativt på sjukhuset.

Om man är så bräcklig att man blir inlagd på psyket och där får narkotikaklassade läkemedel samtidigt som man under lång tid pressas av polisen och förvägras träffa sina barn så kan man inte förväntas nedteckna något som praktiskt taget är vatten värt.

Jag är övertygad om att pappan vid det tillfället tvivlade på sina egna upplevelser och skapade sig falska minnen, ett väldigt vanligt fenomen.
Citera
2017-05-15, 21:49
Medlem
"I ett förhör gjort hemma hos pappan och styvmamman den 24 augusti frågar polisen pappan om han fått någon känsla att hans barn kan vara inblandade eller sett när Kevin dog. ”Ja”, svarar han då."

24 augusti va detta förhör då va inte pappan på psyket detta va ca en vecka efter kevins död...
Citera
2017-05-15, 21:50
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Om man är så bräcklig att man blir inlagd på psyket och där får narkotikaklassade läkemedel samtidigt som man under lång tid pressas av polisen och förvägras träffa sina barn så kan man inte förväntas nedteckna något som praktiskt taget är vatten värt.

Jag är övertygad om att pappan vid det tillfället tvivlade på sina egna upplevelser och skapade sig falska minnen, ett väldigt vanligt fenomen.
Ha ha, en klassiker. Ring SÅC och diskutera!
Citera
2017-05-15, 21:51
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Det beror på vad den lämnades in som.

Ehh nej.
Oavsett vad den lämnades in som är det grovt vilseledande att kalla det en dagbok om man vet att den skrevs 2 månader efter det som skedde.
Håller du alltså inte med om det?
Citera
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Om den lämnades in som en dagboksanteckning så är det relevant. Josefsson kallar den anteckning. Jag ser inte att just detta är så viktigt men förstår att vissa andra gör det.

Den skrevs ej i samband med dödsfallet utan långt senare, och då vid ett tillfälle när pappan var minst sagt bräcklig. Det är det enda som är relevant.
Citera
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Bra sagt!
De i tråden som fortfarande klänger sig fast vid gammalt skrock har antingen en personlig vinkel med förmodad koppling till Arvika, jobbar febrilt för att tysta sanningen eller är helt enkelt bara efterblivna.
Vi pratar om två barn vars liv blivit totalförstört här. En familj i spillror.

Och kanske en pedofilmördare som fortfarande går lös...

Jag vill lägga till att det handlar om att, i viss mån, återupprätta förtroendet för rättsväsendet och psykologi som vetenskap också. Vi ska inte glömma att det var en docent i medicinsk psykologi som är anledningen till att detta granskas igen. Sandberg och även Lambertz som på sin blogg sin vana trogen pekar ut folk som skyldiga utan bevis får vara levande bevis på urusla myndighetsföreträdare, och Christanson får vara bevis på hur illa det kan gå när man accepterar pseudovetenskaper i seriösa sammanhang. Förhoppningsvis leder detta till självkritik och en striktare hållning i framtiden.
Citera
2017-05-15, 21:52
Medlem
Förresten säger pappan inte sanningen i så fall i dokumentären. Där sade han att det bara var Eva som hört och sedan sagt att C eventuellt kunde sagt något om Kevin redan på morddagen. Men att han litade på Eva om hon sagt det.

Sen visar sig det att han själv har hört det för han har skrivit ner en återberättelse av vad som hände, och säger att C har ritat en teckning som han dessutom försöker återge. Alltså har pappan också vid åtminstone ett tillfälle återberättat att han också hört något om att Kevin skulle ligga i vattnet på morddagens kväll.
Citera
2017-05-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein

Men att säga att det är lögn att den finns är ju bara fel och jättekonstigt. Den finns!

Värdet av den kan man sen ha olika argument kring.
Citera
2017-05-15, 21:55
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Igår var det få som trodde att det ens funnits en teckning som pappan knycklat ihop över huvudtaget. Men det verkar ändå finnas någon form av sanning i det. Varför skulle pappan skriva ner att sonen ritat en teckning över var Kevin låg om det inte alls var sant? Att de lyckats få barnen att säga saker som inte stämmer är en sak...Men pappan, varför skulle han skriva ner något sådant om sin egen son om det inte var sant? Visst att han var inlagd på psyket men han hade väl inga vanföreställningar eller en psykos?

Vill tillägga att jag vet inte vad jag ska tro om fallet, men det känns inte svart eller vitt för mig. Försöker se båda aspekterna och jag är inte helt övertygad om att det inte ligger någon substans i att åtminstone en av pojkarna åtminstone sett något som har med mordet att göra. Sen att detta skötts illa det kan jag hålla med om men det är ändå mycket oklarheter kvar tycker jag.

Ingen psykos, men medicinering med narkotikaklassade preparat och hård press från polis är mer än nog för att få vem som helst att minnas saker som aldrig har skett. Det räcker faktiskt med att man är ensam i en grupp med människor med en viss åsikt eller observation för att vissa ska börja tvivla på sina egna sinnesintryck och slutledningsförmåga.
Citera
2017-05-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Dokumentären handlar inte om att sänka RS eller SÅC. Den handlar om att två killar pekats ut som mördare utan bevis och har fått leva med den stämpeln i 19 år utan att någonsin ha kunnat försvara sig eller uttalat sig om saken. De hade inte ens advokat på den tiden. Nu, 19 år senare, har de fått varsin advokat. Många beklagar sig över att killarna får uttala sig. Det är väl för helvete på tiden att de äntligen får uttala sig om saken. Herr RS har i 19 år varit den enda som uttalat sig och hans lögner har fått flyga fritt. Alla som inte är extremt korkade eller bias begriper att allt som kommer ur RS:s mun är lögner. Nu är det hög tid att killarnas talan förs!

Det verkar ju vara RS som har stor del i utpekanden av dem så att förklara de oskyldiga är ju att ogiltigförklara hans kompetens och slutsatsförmåga " sänka hans trovärdighet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in