Hittade den här tabellen:
https://espnfivethirtyeight.files.wordpress.com/2015/06/bialik-tennis-time-table1.png
I "big four" är det bara Federer som är snabbare än medelspelaren, 2-3 sekunder snabbare i snitt.
Djokovic och Murray är långsammare, ca 2-3s långsammare.
Nadal är, bortsett några okända spelare, långsammast på touren, 6s långsammare.
(Dustin Brown är klart snabbast, 6s snabbare)
Om vi säger att varje spelare servar 100 poäng, innebär det att Nadal står och drar sig i kalsongerna 10 minuter per match. Djoko + Murray står och torkar händerna och väljer boll 4 minuter per match. Federer kortar ned matchen med 4 minuter genom att vara snabb och effektiv.
Inte så stora siffror egentligen, men som Terribilis säger - blir ju mycket på en dag. Om man kan minska uppvärmningen 5 minuter, och korta matchtidens dötid 5 minuter, blir det ju en timme sparad per dag ungefär. Vilket innebär att färre matcher behöver spelas till efter midnatt.
Jag har nog aldrig lagt märke till att en spelare är långsam. Jag ser generellt bara de stora matcherna där det är spännande, så har inget emot att reflektera lite över läget mellan poängerna.
Jag tror att det är spelaren på andra sidan nätet som tycker det är mest irriterande. Tror att maskningen används för att bryta rytmen för den andra spelaren. Så spelarna använder "taktiken" vid break-bollar och liknande. En människa kan generellt vara mycket starkt koncentrerad i bara ca 8 sekunder i sträck. Så om servaren går ut för att serva, men står och studsar/tänker länge, kan han bryta koncentrationen hos motspelaren och slå serven mot en mindre koncentrerad spelare.
Jag tror det bästa sättet att minska tiden är att förbjuda handduk vid sidan av planen/hos bollkalle. D.v.s spelare som behöver torka sig mycket får bära kläder i absorberande material som de kan torka sig på. Eller bära en liten handduk som kilt eller liknande, så att de snabbt kan torka av fingrarna/racket mellan poängerna.
En annan grej är det här att stå och välja bland 3-4 bollar. Ta en ifall du har en i fickan, annars två.