2017-05-17, 18:01
Medlem
Har lagt märke till en spelare från Estland, Anett Kontaveit, 21 år gammal. Har gjort bra resultat nyligen. Slog Muguruza häromveckan och slog Kerber, världsettan, idag.

Har tidigare varit framgångsrik junior. Vad kan det bli av den här spelaren?
Citera
2017-05-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Då är vi överens. Det som fick mig att till slut ta upp det här ämnet var att jag läste namnet "Next gen arena" i spelschemat. Vilket trams. Jag skulle inte vilja få den etiketten på mig som spelare, och inte heller flyttas till en separat arena. Edmund spelar mot Del Potro idag. Med tanke på intresset för argentinaren tänker jag att matchen borde läggas på huvudarenan. Men Edmund tillhör den här gruppen som journalisterna sprutar superlativ om. Så då läggs Del Potros match på next gen arena.

Oavsett var man ligger på den separata rankingen är det ju en vinst över någon erkänt duktig spelare som väcker uppmärksamhet. Inte att journalister öser ut "haschtags" i sina texter.

Jag har testat det här formatet med en kompis, och jag tycker det ofta blir snöpligt. Om man blir bruten vid 2-2 har man bara en chans på sig att bryta tillbaka. Annars har man torskar hela setet. Med vanliga poängräkningen har man ändå tre chanser att bryta tillbaka, så det är fullt möjligt att återhämta sig. Långa set är intressant också för spänningen. Vem ska blinka först, o.s.v.

Minst 5 minuter uppvärmning behövs nog för att lära känna underlaget. Det kan man inte känna in precis innan matchen på något annat sätt.

Oj, det där var verkligen urfjantigt med del potro's match.

Angående uppvärmningen så spelar det ingen roll eftersom det är lika för båda spelarna. Dessutom så får man inga kanoner avfyrade mot sig under uppvärmningen ändå, så det blir nog inte så mycket med att känna på underlaget, rent praktiskt sett.
Citera
2017-05-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Ingen uppvärmning: nej. 5 minuter, big deal. Som sagt kan man behöva känna på motståndarens spinn, och på banan, osv. Förstår inte vad det skulle tjäna att ta bort det.

Ganska rejält med tid sett över en hel dag. Ser man på många tennismatcher så är uppvärmingarna en pina. Så otroligt onödiga och slöseri med tid.

Gör som i Snooker, gå in på arenan och kör direkt.
Citera
2017-05-17, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Oj, det där var verkligen urfjantigt med del potro's match.

Som jag skrev ovan tvivlar jag dock på att det var för Edmund är next gen. Förresten, det är han väl inte ens, han är 22, och på ATP står inget om next gen på honom? Tror helt enkelt Nishikori-Ferrer, Nadal, Wawrinka, Kerber, Muguruza räknas som större dragplåster.

(Eller menar du nått annat? )

Citat:
Ganska rejält med tid sett över en hel dag. Ser man på många tennismatcher så är uppvärmingarna en pina. Så otroligt onödiga och slöseri med tid.

Gör som i Snooker, gå in på arenan och kör direkt.

Well, jag har inte så bestämda åsikter i frågan. Men ser man på TV är det ju ofta de inte visar uppvärmningen. Själv har jag en tendens att hoppa in i streamen 20 minuter efter start.

Man kunde ju dra ner den till 2 minuter.

(För att snabba upp tiden mellan poänger kanske man skulle förbjuda spelare att studsa bollen innan serven?! Lite konstigt egentligen att de sitter så i ryggmärgen på varje tennisspelare.)
Citera
2017-05-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Som jag skrev ovan tvivlar jag dock på att det var för Edmund är next gen. Förresten, det är han väl inte ens, han är 22, och på ATP står inget om next gen på honom? Tror helt enkelt Nishikori-Ferrer, Nadal, Wawrinka, Kerber, Muguruza räknas som större dragplåster.

(Eller menar du nått annat? )

Well, jag har inte så bestämda åsikter i frågan. Men ser man på TV är det ju ofta de inte visar uppvärmningen. Själv har jag en tendens att hoppa in i streamen 20 minuter efter start.

Man kunde ju dra ner den till 2 minuter.

(För att snabba upp tiden mellan poänger kanske man skulle förbjuda spelare att studsa bollen innan serven?! Lite konstigt egentligen att de sitter så i ryggmärgen på varje tennisspelare.)

Jag vet inte hur det ligger till med Delpo's match egentligen utan svarade bara någon annans inlägg.

Grejen med uppvärmningen är att det drar ut på tiden när varje match ska ha uppvärmning, spelar man 4-5 matcher på en dag så blir det i praktiken en timme uppvärmning oftast. Vilket är helt absurt egentligen. Det är onödigt, spelarna behöver inte detta. De är redan svettiga när de går in på banan och de är proffs och ska kunna hantera det. Dock så ska det finnas möjlighet att göra undantag för detta om det har regnat och de inte har haft möjlighet att värma upp med boll. Då ska uppvärmning tillämpas.

Mellan bollarna tycker jag spelarna kan få studsa bollen men en klocka hade inte varit fel för att lättare kunna hålla tiden, dock inte 15 sekunder utan 20 sekunder är mer rimligt.
Citera
2017-05-17, 20:52
Avslutad
Citat:
Jag vet inte hur det ligger till med Delpo's match egentligen utan svarade bara någon annans inlägg.

Jo jag vet; det gjorde jag också i förlängningen, då jag tvivlar på att Delpo hamnade på "next gen arena" för att han spelade mot Edmund. Men jag vet inte, och det är heller inte så viktigt.

Håller nog fast vid min åsikt om nej till ingen uppvärmning och nej till serve klocka.
Citera
2017-05-17, 21:01
Medlem
Hittade den här tabellen:
https://espnfivethirtyeight.files.wordpress.com/2015/06/bialik-tennis-time-table1.png

I "big four" är det bara Federer som är snabbare än medelspelaren, 2-3 sekunder snabbare i snitt.
Djokovic och Murray är långsammare, ca 2-3s långsammare.
Nadal är, bortsett några okända spelare, långsammast på touren, 6s långsammare.
(Dustin Brown är klart snabbast, 6s snabbare)

Om vi säger att varje spelare servar 100 poäng, innebär det att Nadal står och drar sig i kalsongerna 10 minuter per match. Djoko + Murray står och torkar händerna och väljer boll 4 minuter per match. Federer kortar ned matchen med 4 minuter genom att vara snabb och effektiv.

Inte så stora siffror egentligen, men som Terribilis säger - blir ju mycket på en dag. Om man kan minska uppvärmningen 5 minuter, och korta matchtidens dötid 5 minuter, blir det ju en timme sparad per dag ungefär. Vilket innebär att färre matcher behöver spelas till efter midnatt.

Jag har nog aldrig lagt märke till att en spelare är långsam. Jag ser generellt bara de stora matcherna där det är spännande, så har inget emot att reflektera lite över läget mellan poängerna.

Jag tror att det är spelaren på andra sidan nätet som tycker det är mest irriterande. Tror att maskningen används för att bryta rytmen för den andra spelaren. Så spelarna använder "taktiken" vid break-bollar och liknande. En människa kan generellt vara mycket starkt koncentrerad i bara ca 8 sekunder i sträck. Så om servaren går ut för att serva, men står och studsar/tänker länge, kan han bryta koncentrationen hos motspelaren och slå serven mot en mindre koncentrerad spelare.

Jag tror det bästa sättet att minska tiden är att förbjuda handduk vid sidan av planen/hos bollkalle. D.v.s spelare som behöver torka sig mycket får bära kläder i absorberande material som de kan torka sig på. Eller bära en liten handduk som kilt eller liknande, så att de snabbt kan torka av fingrarna/racket mellan poängerna.

En annan grej är det här att stå och välja bland 3-4 bollar. Ta en ifall du har en i fickan, annars två.
Senast redigerad av suppose 2017-05-17 kl. 21:05.
Citera
2017-05-17, 21:17
Medlem
Vem var det igentligen som började med detta enerverande handdukstorkande?

Nuförtiden blir man ju tokig av allt torkande, jag minns inte att det var lika illa förr i tiden men man kanske har glömt.
Citera
2017-05-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan

Nuförtiden blir man ju tokig av allt torkande, jag minns inte att det var lika illa förr i tiden men man kanske har glömt.

Är väl klimatförändringarnas fel :P
Citera
2017-05-17, 22:07
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan

Spelare som ska torka ansiktet efter varenda poäng kan bli rätt så komiskt. Det sägs att det var Nadal som startade trenden (En av hans många ritualer)
Citera
2017-05-17, 22:35
Medlem
Handduk borde vara tillåtet.. om man hämtar den själv och håller sig inom tidsbegränsningen. Har länge funderat på hur man kan tillåta att små bollkallar är någon slags betjänt efter varje poäng.

För övrigt används den lika mycket i taktiskt syfte som för att torka svett. Blir så när man låter något gå för långt.
Citera
2017-05-17, 22:38
Medlem
danevitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Handduk borde vara tillåtet.. om man hämtar den själv och håller sig inom tidsbegränsningen. Har länge funderat på hur man kan tillåta att små bollkallar är någon slags betjänt efter varje poäng.

För övrigt används den lika mycket i taktiskt syfte som för att torka svett. Blir så när man låter något gå för långt.

bollkallar är inte betjänter, det är slavar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in