Storsvenska känslor?
Jag hoppas att jag inte trampar någon med storsvenska känslor på tårna om jag påminner om att vi lever i ett litet land?
Sveriges yta: 447 435 km2
Jordens yta: 510 100 000 km2
Sveriges andel av Jordens yta: 0,00088 eller 0,088% eller 0,88‰.
Om det skulle gå att ändra Sveriges medeltemperatur med 10°C en månad så skulle det påverka den globala medeltemperaturen för den månaden med 0,0088°C.
Visst har det varit svalt i stora delar av Sverige i mars, april och hittills i maj i år. Kanske så kallt att det påverkar den globala medeltemperaturen med någon 1000-dels grad. Troligare är att det har varit motsvarande varmare på någon annan plats.
Här kan man se hur det var i april på olika delar av Jorden, jämfört med 1951-1980:
https://climate.nasa.gov/system/news_items/main_images/2587_LOTI_201704_robin_sf200-768px-90.jpg
Vi kan se att det var inte bara Sverige som var "svalt", Grönland och Argentina fick inte mycket extravärme heller. Alaska och Sibirien däremot, dom hade rena värmeböljan jämfört med hur det brukar vara där i april.
Kanarieöarna, Azorerna, Bermuda och Hawaii – Helt OK, IMO...
Jag höll på att glömma Madeira och Galapagos.
Den här typen av fördelning av värmen har väldigt lite att göra med den globala uppvärmning som orsakas av CO2-utsläpp. Den påverkar ju främst den globala medeltemperaturen på sikt.
–