Citat:
Ursprungligen postat av
Tajger66
Ändå har Kina jobbat hårt det senaste decenniet på att minska sina utsläpp. De har stoppat en del av sina fossila kraftverk vintertid men då undrar jag var de får energin från, skulle tro de köper den av grannländerna som kör sina oljekraftverk och liknande för fullt så ja de flyttar bara problemen men löser dom inte.
Vidare har de förbjudit fordon med förbränningsmotorer och ersatt med eldrivna i vissa städer och det har hjälpt en hel del lokalt men tror inte det ändrar något globalt då energin måste komma någonstans ifrån och då tyvärr från det jag skrev ovan. Vi får hoppas på en positiv utveckling i Kina med omnejd och vad jag läst så har de idéer om renare energi och jobbar på problemet.
Ser att tråden tyvärr spårar ur lite bitvis här de sista sidorna men hoppas på lite mer seriösa inlägg från dig men jag kan förstå att du inte bemödar dig att svara på alla förnekare som hittat hit. Hoppas du inte slutar skriva hör för jag följer även om jag inte postar så mycket just här.
Kina är ju ett intressant och spännande land på många sätt. En av förutsättningarna för den stora ekonomiska utvecklingen har varit tillgång på energi. I ett land med god tillgång på kol har det då legat nära till hands att bygga ut kolkraftverk och det har också gjorts. Samtidigt som den industriella och ekonomiska utvecklingen har varit på många sätt fantastisk, samtidigt har t.ex. miljökonsekvenser inte beaktats som de borde, om man tittar i backspegeln. Miljön o stora städer gör det ohälsosamt för många att bo där. Bilar som förorenare kan gradvis elimineras med t.ex. kollektivtrafik, cyklar och elfordon. Det tar inte så lång tid. Infrastrukturinvesteringar för elproduktion görs och måste göras för ganska lång tid. Kina försöker minska kolberoendet, men det gäller ju att hitta andra lösningar. Stora vattenkraftsprojekt, som
Three Gorges Dam levererar ungefär 100 TWh om året, motsvarande ca 70% av Sveriges totala elförbrukning. 37 kärnreaktorer är i drift och 20 under byggnad. Trots detta kommer ca 73% av elen från kol, med vad det innebär i form av utsläpp. 241 TWh eller ca 4% kommer från vindkraft. Sol står för en mindre andel, kanske ca 1%. Nu är dom ju ungefär 140 gånger så många som vi, så dom behöver ju en hel del. Andelen förnyelsebar el ökar dock hela tiden, men omställningskostnaderna är stora.
Jag bedömer sannolikheten att det ska dyka upp en politiker som hyllar kolkraft som liten, så vi kommer säkert att få se fortsatta ansträngningar att gå över till förnyelsebar energi.
Jag önskar att jag kunde vara lika hoppfull när det gäller USA.
Tyvärr blir nog summan, om man lägger ihop Kina och USA att utvecklingen just nu går åt fel håll när det gäller CO2-utsläpp.
At det trollas och skrivs tok i en tråd i Flashback ska man nog förvänta sig. Även under rubriken vetenskap. Det kanske är det pris man måste betala för den ultimata yttrandefriheten?
–