Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-03, 19:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Svenskt Näringsliv – Med slöa knivar i lådan!
När Svenskt Näringsliv tillsatte Leif Östling som ordförande 2016 så inleddes en era som visar att organisationen inte längre anstränger sig för att placera dom vassaste knivarna i lådan när det gäller hur dom väljer ledare. Jan-Olof Jacke är uppenbarligen ett exempel till på en "slö kniv".
Det fanns en tid då kombinationen Civilekonom/Civilingenjör var en grundförutsättning för att någon skulle kunna bli en respekterad företagsledare i vårt land. Nu tycks många, inklusive Svenskt Näringsliv, lämnat kravet på att deras ledare ska ha insikt i och kunskap om teknik och naturvetenskap. En person som enbart har utbildning i och kunskap om ekonomi kan förväntas göra uttalanden av den typ som det du citerar. Okunnigt!

Edit:
Den stora serverhallen i Eskilstuna - igen
Det enda konkreta exempel som tas upp i texten som du länkar till är samma som du tagit upp tidigare – Den stora serverhallen i Eskilstuna.
Kanske skulle Eskilstuna ha fördelar av att få den stora serverhallen i kommunen, men ur ekonomisk och miljösynpunkt är det mycket bättre att förlägga hallen betydligt längre norrut, där huvuddelen av energin som går åt, energi till kyla, kan baseras på frikyla och därigenom spara stora mängder el.
Var en stor serverhall placeras geografiskt har sällan betydelse. Då kan man välja att göra så att placeringen är effektiv, ur kostnads-, energi-, och miljösynpunkt. Varför skulle någon ha invändningar mot det, om man inte är lokalpolitiker i Eskilstuna? Eller okunnig, som Jan-Olof Jacke.

Ja, tänk att han är så dum till skillnad mot dig. Han som sitter som spindeln i nätet och har tusentals företagare som utrycker sin oro kring sig. Kanske de är dumma i huvudet de också. Helt okunniga om företagares verklighet och villkor.

Bättre då med Daniel Helldén (MP) som vet att det är en god affär och bra för elförsörjningen att stänga ner kolkraftverk.

Så dumt av oss andra att gå på sådana lögner från Svenskt näringsliv.
Citera
2018-12-03, 19:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vad är ditt budskap här?

"– Om vi satsar på mer global uppvärmning så kan vi ha fler hemlösa?"

Inte alls. En av många positiva effekter av att vi har fått mildare vintrar. Färre köldknäppar som brukade ha ihjäl ett bastant antal mindre bemedlade människor.
Citera
2018-12-03, 19:17
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte alls. En av många positiva effekter av att vi har fått mildare vintrar. Färre köldknäppar som brukade ha ihjäl ett bastant antal mindre bemedlade människor.
Du vantolkar artikeln från The Lancet. Har du läst den?
Citera
2018-12-03, 19:30
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ja, tänk att han är så dum till skillnad mot dig. Han som sitter som spindeln i nätet och har tusentals företagare som utrycker sin oro kring sig. Kanske de är dumma i huvudet de också. Helt okunniga om företagares verklighet och villkor.

Bättre då med Daniel Helldén (MP) som vet att det är en god affär och bra för elförsörjningen att stänga ner kolkraftverk.

Så dumt av oss andra att gå på sådana lögner från Svenskt näringsliv.

Bra att du håller med mig i sakfrågorna!
Det gläder mig att mig att kunna konstatera att du inte hade några invändningar mot det jag skrev i sak.

– Jan-Olof Jacke är okunnig när han argumenterar för att SKN bör komplettera elnätet till Eskilstuna i stället för att förorda en betydligt mer energieffektiv och kostnadseffektiv lösning.

– Att det är bättre ur energi- och kostnadseffektivitetssynpunkt att placera en severhall i norr i stället för i Eskilstuna. I norr kan huvuddelen av energin till hallen, som går åt till kyla, fås från frikyla. Det spar pengar, det spar energi och det är bättre för miljön.

Kanske är sådana elementära fakta svåra att förstå för en person med enbart ekonomiutbildning som är okunnig om teknik och naturvetenskap?

Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-03 kl. 19:32.
Citera
2018-12-03, 19:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du vantolkar artikeln från The Lancet. Har du läst den?
Det finns 6000 hemlösa i Sverige. Hur tror du de far vid en längre köldknäpp? I jämförelse med varma somrar. 6000 hemlösa som skulle vara mera betjänta av hjälp än av nedlagda kolkraftverk.
Citera
2018-12-03, 20:06
Medlem
Citat:
Det finns 6000 hemlösa i Sverige. Hur tror du de far vid en längre köldknäpp? I jämförelse med varma somrar. 6000 hemlösa som skulle vara mera betjänta av hjälp än av nedlagda kolkraftverk.
Du tror att hemlöshet innebär att man ligger ute och fryser om nätterna ?
Citera
2018-12-03, 20:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Du tror att hemlöshet innebär att man ligger ute och fryser om nätterna ?
Det var bara i Sverige det och jag antar att hemlöshet betyder just det för ett betydande antal. Men det vet ju inte ni miljönissar något om som först och främst vill lägga ner fungerande energianläggningar när ni inte ordnar amnesti åt flyktingar utan skyddsbehov.
Citera
2018-12-03, 21:04
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det tolkar jag som ett "Nej" på min fråga. Varför är jag inte förvånad.... Suck.
Citera
2018-12-03, 21:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det tolkar jag som ett "Nej" på min fråga. Varför är jag inte förvånad.... Suck.
Det tolkar jag som att du är en oerhört arrogant människa som är så insnöad i dina teorier så att du inte förstår att den praktiska tillämpningen av dem gör att de utsattas situation i världen blir än mer försämrad.
Citera
2018-12-03, 21:23
Medlem
lasternassummas avatar
David Attenborough om klimatet

"The broadcaster David Attenborough told delegates at a UN climate summit: 'If we don't take action the collapse of our civilisations and the extinction of much of the natural world is on the horizon.'"

Se en del av David Attenborough's tal i Polen:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=b6Vh-g0oZ9w

Citera
2018-12-03, 21:35
Medlem
lasternassummas avatar
Greta Thunbergs klimatinitiativ sprids över världen
Greta Thunberg: ”Aktivera er”
Greta Thunberg är glad över att flera skolelever valt att engagera sig, både i Sverige och utomlands.

– Det bevisar att man aldrig är för liten för att göra skillnad. Det är väldigt viktigt att vi barn säger vad vi tycker, det är ett sätt att göra våra röster hörda. Jag hoppas att det händer något nu, att vi inte bara håller på och pratar. Det är väldigt bråttom, säger hon till SVT Nyheter.

Målet med hennes strejkande är att Sverige ska vara i linje med Parisavtalet.

– Vi måste behandla klimatkrisen som en kris.

Greta Thunberg, som själv kommer att åka till Katowice i Polen under FN:s klimatmöte, vill uppmana unga som är oroliga för klimatförändringarna att agera.

– Aktivera er, gör någonting! Då mår man mycket bättre.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unga-i-varlden-gor-som-greta-tunberg-och-strejkar-for-klimatet-australiens-premiarminister-upprord

Tack alla unga, som inger hopp inför framtiden, genom att ni bryr er om mänsklighetens och planetens framtid!

Citera
2018-12-03, 21:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
I bästa fall pladder från en syjunta!
När du skriver att det "finns ju flera som hävdar det" utan att ange citat och referens till källa så kan det du skriver lika gärna vara pladder i ett allrum på ett hem för dementa eller bland personer med mentala problem som är inlåsta för vård. I bästa fall kan det kanske vara pladder från en syjunta.

Skärp till dig och ange citat och var vi andra kan se citatet i original genom att länka till källan!

Då får vi också en chans att bedöma källans trovärdighet.

Om du bläddrar upp lite så kan du se att tråden
"Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten"
finns under
"Vetenskap & humaniora" / "Klimat, miljö och geovetenskap"

Tänk vetenskap! Tänk bort allt som måste avfärdas som pladder, grundlös hörsägen eller uppenbart "hitta på".

Fakta gillar jag. Lars Bern är ett namn. Hans resonemang känns vetenskapliga och han sågar ju "klimathotet" längs med fotknölarna.

https://www.youtube.com/watch?v=h2SeZiKjzYk

Du och andra får förstås hemskt gärna opponera på hans resonemang med vetenskapligt belagda argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in