2017-05-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om inte hela bilden av vare sig förhören, bevisningen i övrigt eller hur utredningen bedrevs eller vilka motiv polisen hade för att " sätta dit" två barn.

Att DJ på vanligt SVT manér utelämnar det som talar emot DJ's hypotes så nja, så jag ger inte ett vitten för en SVT dokumentär som någon sanningsinlaga.

Ok, bra. Kan du då vänligen konkretisera vad av relevans DJ hittills utelämnat i den kronologiska berättelse han valt att förmedla?
Citera
2017-05-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men nu bekräftar ju polisens noteringar att den skrevs på psyket...
Snacka om faktaresistens.

Kan vi var överens om att det är grovt bedrägligt att kalla detta en "dagbok" om den skrevs 2 månader efter händelserna?

Det beror på vad den lämnades in som.
Citera
2017-05-15, 21:28
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Det beror på vad den lämnades in som.

RS beskrev den för svenska folket via Expressen som en "dagbok" Det är inte relevant vad den lämnades in som.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag tror inte att Sandberg är psykopat. Jag tror helt enkelt att han inte var sin uppgift mogen och absolut ville lösa fallet. SÅC blev en enkel väg ut. Att folk vill försvara sig fastän de gjort fel är mänskligt och inte signifikativ för psykopater. Jag kan ha fel, men av det jag sett ser jag inga tecken på utpräglad psykopati i hur Sandberg agerar.

Med sju års erfarenhet av en psykopat, i min omedelbara närhet, så jag vet vad jag talar om. De agerar exakt som Sandberg; ljuger, förfalskar, hånar och är totalt okänsliga för kritik eller andra människors känslor. Den som inte rättar sig efter psykopatens befallningar straffas hårt och manipulativt. En psykopat får dig att tvivla på dina egna upplevelser s.k "gaslighting" efter filmen "Gas light" https://sv.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Det är mänskligt att försvara sig, men det är inte mänskligt att ödelägga andra människors liv för att gynna sig själv. Samtidigt uppfattas psykopater ofta av omgivningen som oerhört trevliga, det vill säga så länge man lyder deras vilja. Macciarini är ett annat klockrent exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Och vem hjälpte honom villigt och helt utan självkritik, utan något som helst vetenskapligt belägg för sina regredierings-seanser? Vem medverkade i allra högsta grad till att miljontals skattekronor gick till att bl.a. dränera en skogstjärn på vatten och annat trams? Jo det var ingen mindre än Christianson. Och nu är ännu ett fall med en påstådd 11-årig barnmördare i Hovsjö 2003 på gång att tas upp till granskning. Och vem är det som efter två månaders våldsamt psykologiska förhör med pojken tvingat fram det sensationella erkännandet? Christianson! Ser man inte den röda tråden löpa från Quick - Arvika - Hovsjö är man färgblind.

Jag är inte lika säker på att pojken i Hovsjö var oskyldig, men det är OT.
Citera
2017-05-15, 21:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ok, bra. Kan du då vänligen konkretisera vad av relevans DJ hittills utelämnat i den kronologiska berättelse han valt att förmedla?
Du kan väl prova läsa intervjuerna med RS, Åklagaren eller Stenius debattartikel så kan du börja där med DJ's tidslinje och påståenden om hur och varför utredningen sköttes som den gjordes.
Citera
2017-05-15, 21:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Det tror jag inte. Jag är tvärtom övertygad om att det är ännu en av RS:s och SÅC:s lögner.

Vem anser du hade skrivit det som är nedtecknat på bladet från anteckningsblocket - och varifrån hade den informationen kommit?

Så länge det inte hävdas att pappan vårdats för en psykos så gör det ingen skillnad om pappan suttit hemma i köket och mått dåligt när han nedtecknade bladet från anteckningsblocket / alternativt på sjukhuset.
Citera
2017-05-15, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hoppas mer visas. Det som visats är nog för att sänka RS förtroende för att kunna hålla barnförhör.

Dokumentären handlar inte om att sänka RS eller SÅC. Den handlar om att två killar pekats ut som mördare utan bevis och har fått leva med den stämpeln i 19 år utan att någonsin ha kunnat försvara sig eller uttalat sig om saken. De hade inte ens advokat på den tiden. Nu, 19 år senare, har de fått varsin advokat. Många beklagar sig över att killarna får uttala sig. Det är väl för helvete på tiden att de äntligen får uttala sig om saken. Herr RS har i 19 år varit den enda som uttalat sig och hans lögner har fått flyga fritt. Alla som inte är extremt korkade eller bias begriper att allt som kommer ur RS:s mun är lögner. Nu är det hög tid att killarnas talan förs!
Citera
2017-05-15, 21:37
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Jag är inte lika säker på att pojken i Hovsjö var oskyldig, men det är OT.

Så kan det förstås vara, men om man ska förklaras skyldig till något så förutsätter det att allt har skötts regelmässigt stringent, att det inte föreligger rimligt tvivel åt något håll och kanske mest av allt att det finns ett domstolsutlåtande över saken. I Arvikafallet uppfylls inte ett enda av kriterierna.

Risken när man jobbar med självutnämnda experter som Christianson är att man förstör hela utredningen, det kan göra att man aldrig får någon djupare klarhet i vad som hänt, och då kan man inte säga att "jo men han var nog skyldig trots allt, det blev bara fel lite här och där". Det som händer är att man förhindrar rättskipningen, då måste man frikänna folk även om de kanske är skyldiga. Här måste polis och åklagare verkligen ta sig en funderare på hur man har agerat, ingen människa ska kunna bli dömd på sådana här verklighetsfrämmande grunder. Skyldig eller ej.
Citera
2017-05-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
RS beskrev den för svenska folket via Expressen som en "dagbok" Det är inte relevant vad den lämnades in som.

Om den lämnades in som en dagboksanteckning så är det relevant. Josefsson kallar den anteckning. Jag ser inte att just detta är så viktigt men förstår att vissa andra gör det.
Citera
2017-05-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vad tråkigt att tråden blivit till ett onyanserat skyttevärnskrig där man känner sig tvingad att benhårt försvara vad man sagt för två veckor sedan vad som än framkommit sedan dess.

Alla skriver om förflyttningen av Kevins döda kropp men vad talat för att det verkligen behövde utföras? Vi vet inte var han dog och bara ungefär var och hur han hittades. Det har inte offentliggjorts någon detaljerad dokumentation av hur Kevin påträffades av morfadern. Han säger sig ha hämtat kroppen från lastpallen och sedan skall mormodern ha suttit vid strandkanten och hållit i Kevins kropp tills ambulans och andra anlände. Kan morfadern i uppståndelsen ha missuppfattat hur han fann kroppen då han säkert mest varit intresserad av om Kevin var vid liv? Kanske han mer låg i vassen närmare stranden än ute på lastpallen. Eventuellt på ett ställe där han också kan ha dödats varför ingen förflyttning behövs. Eller har jag fel? Någon som vet bättre?

Vänligen observera att jag inte på minsta vis vill misstänkliggöra morfadern för någonting.

Wow, mycket där blivit skrivet sen igår. Känns omöjligt att gå genom allt som skrivits sen igår.
Men kan dock hålla med om att man vet trots allt inte om morfadern har missuppfattat hur han fann kroppen. Så fel har du ej, men vi lär möjligtvis aldrig få reda på exakt var han låg med 100%. Eftersom de var mer intresserad av huruvida Kevin var vid liv eller ej, kan man lätt ta fel i uppståndelsen och när man är i chock. Sen trodde man från början det var en drunkningsolycka och upptäcker i efterhand att så vart inte fallet. Bara den tiden däremellan man "förlorade", försvårar allt runtomkring också skulle jag tro.
Citera
2017-05-15, 21:39
Medlem
Igår var det få som trodde att det ens funnits en teckning som pappan knycklat ihop över huvudtaget. Men det verkar ändå finnas någon form av sanning i det. Varför skulle pappan skriva ner att sonen ritat en teckning över var Kevin låg om det inte alls var sant? Att de lyckats få barnen att säga saker som inte stämmer är en sak...Men pappan, varför skulle han skriva ner något sådant om sin egen son om det inte var sant? Visst att han var inlagd på psyket men han hade väl inga vanföreställningar eller en psykos?

Vill tillägga att jag vet inte vad jag ska tro om fallet, men det känns inte svart eller vitt för mig. Försöker se båda aspekterna och jag är inte helt övertygad om att det inte ligger någon substans i att åtminstone en av pojkarna åtminstone sett något som har med mordet att göra. Sen att detta skötts illa det kan jag hålla med om men det är ändå mycket oklarheter kvar tycker jag.
Senast redigerad av Zebrima 2017-05-15 kl. 21:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in