2017-05-15, 15:38
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Du har skapat tre identiska situationer, men med olika diversifiering. Det krävs knappast mer svar än att alla är likgiltiga, du vet själv att du skapat argumentet på detta vis.
Jag tror inte du förstår innebörden av ett cirkelresonemang. Men i gengäld så tror jag inte du förstår någonting om vad vi hittills talat om. Du gapar för gapandets skull.

4.5 år efter att Ts skapat denna tråd så gör han ett inlägg:

Jag äger idag en 6-miljonersvilla och 5 miljoner i en värdepappersportfölj.
Mina skulder är ett bolån på 5 miljoner.

Detta är alla mina tillgångar och alla mina skulder.

Har Ts lyckats med sitt mål att bli miljonär?
Citera
2017-05-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ok
Då får du väl släpa ner din 2:a till tvhandlarn och byta den mot en platt-tv om du inga kronor på kontot har

Men bajs du är alltså.... man går till banken och lånar pengar till schysst ränta med bostaden som säkerhet. Vips så har man pengarna i handen istället för bundna i bostaden.. svårare än så är det inte. Tänk lite längre innan du skriver nästa gång
Citera
2017-05-15, 16:53
Medlem
Men hörrru bajskorvsboo.. om man har en miljon i kontanter, är man miljonär då? För imorgon ör ju en annan dag och man kan ju ha spenderat pengarna då, eller tappat bort dom, vem vet?
Citera
2017-05-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Du kan ju svara på om du anser att det är en miljonär eller inte, inte vad jag eller nån annan anser. Ger du dig in i diskussionen så kan du ju svara på frågeställningen istället för att raljera om din egna privatekonomi.
Har svarat.
Om en pensionär med 7k netto i pension och noll på sparkontot har en etta med kokvrå utan lån som är värd 3 miljoner så kvittar det om de är miljonärer enligt dig, pajar kylen så har de inte råd att byta den. Kul att va "miljonär" när man inte kan casha ett kylskåp
Citera
2017-05-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Med andra ord, för dig är det ingen skillnad om du har kalsonger eller inte. Nej det är klart, påminner om historien med den nakna kejsaren och du står verkligen där med byxorna nerdragna, helt naken.
På vilket sätt påminner detta om den historien??
Citera
2017-05-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Någon med förnuft inser förstås att det är en himla skillnad på att ha en bostad eller inte. Har man det inte behöver man skaffa en och eftersom HR oftast är väldigt svårt att få tag i får man köpa vilket kostar pengar.
I stort sett alla har en bostad i Sverige så förstår inte jämförelsen.
Citera
2017-05-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Men bajs du är alltså.... man går till banken och lånar pengar till schysst ränta med bostaden som säkerhet. Vips så har man pengarna i handen istället för bundna i bostaden.. svårare än så är det inte. Tänk lite längre innan du skriver nästa gång
Tror nog bankdirektören blir lite orolig om nån vill låna till en tv
Citera
2017-05-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Men hörrru bajskorvsboo.. om man har en miljon i kontanter, är man miljonär då? För imorgon ör ju en annan dag och man kan ju ha spenderat pengarna då, eller tappat bort dom, vem vet?
Ja just den dagen är man miljonär i kontanter ja.
Citera
2017-05-15, 19:41
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har svarat.
Om en pensionär med 7k netto i pension och noll på sparkontot har en etta med kokvrå utan lån som är värd 3 miljoner så kvittar det om de är miljonärer enligt dig, pajar kylen så har de inte råd att byta den. Kul att va "miljonär" när man inte kan casha ett kylskåp

Citera
2017-05-15, 19:48
Medlem
Citat:

Han kan ju då svara "Jag äger idag en 6-miljonersvilla och 5 miljoner i en värdepappersportfölj.
Mina skulder är ett bolån på 5 miljoner."

Hur svårt kan det va?

Finns ju rätt många "miljonärer" idag som måste dra kreditkortet när diskmaskinen pajar, , låter ju skitkul..
Citera
2017-05-15, 19:58
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:

Han kommer bli erbjuden private banking-privilegier hos samtliga banker, om det är det är vad du undrar.
Ditt stora problem är att du förutsätter att endast ~16 % av TS tillgångar är knutet till bostad, och att skuldkvoten är densamma. Låt oss ta de verkliga siffrorna istället.

Kapital TS (Ex. reavinstskatt) 505 000 SEK
Skuld: 2 765 000 SEK
~91,74 % i boende
~8,1 % värdepapper
~0,16 % likvida medel
Skuldkvot: ~84,55 %

Skulle nu TS ha nått sitt mål istället, summa skulder är oförändrad, samma diversifiering.
Kapital TS (ex. reavinstskatt) 1 000 000 SEK
Skuld: 2 765 000 SEK
Bostadsvärde: 3 454 011 (~91,74 %)
Värdepapper: 305 370 (~8,1 %)
Likvida medel: 6 000 (~0,16 %)
Skuldkvot: ~73,44 %

Lyckliga gatan, nu korkar vi upp champagnen. Men det finns en hake med orealiserad vinst, och det är att värdet är baserat på vad marknaden är villig att betala. Bostadsvärderna faller nu 20 %, och OMX blir deprimerad och faller 10 %. TS förlorar 72,7 % av sina tillgångar, och skuldkvoten ökar till 91 %. Värdet är vad marknaden är villig att betala, men med din retorik så kanske du även anser att Fingerprint fortfarande är värda 136kr/aktie?

Skillnaden mellan våra synsätt är att ni investerar i er bostad för pengarnas skull, medan övriga investerare med sunt förnuft investerar för att man inte vill riskera ev. hemlöshet. Bostaden är ens borg, inte ens värdehandling.
Är det ens enda mål att få titulera sig miljonär, så skulle åtminstone inte undertecknad ha en så här högvolatil riskprofil. Men ska man bli miljonär på 4,5 år så kanske det krävs mer än ett månadssparande i en 60/40-portfolio
Citera
2017-05-15, 20:20
Medlem
Citat:
Hahahah vad i hela friden.

1. Läs trådstarten.

2. Svara ja eller Nej på följande fråga:

"

"

Har Ts då lyckats med sitt mål att bli miljonär?

Ja? Nej?

Om man som privatperson sitter med 5 miljoner i lån så har man nog inte ekonomi som största intresse.
Men JA i dit extremfall med en som sitter med en aktiedepå på 5 miljoner så får man kalla honom miljonär.

Men då kan väl du svara på:
En sjukpensionär med 11k i månaden och noll kronor på sparkontot och noll i depån och 4000:- i sms-lån och tv, mobil på avbetalning men noll i bolån men en borätt i förorten värderad till 2,1 miljoner, är han miljonär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in