Citat:
Ursprungligen postat av
framtand
4.5 år efter att Ts skapat denna tråd så gör han ett inlägg:
Jag äger idag en 6-miljonersvilla och 5 miljoner i en värdepappersportfölj.
Mina skulder är ett bolån på 5 miljoner.
Detta är alla mina tillgångar och alla mina skulder.
Har Ts lyckats med sitt mål att bli miljonär?
Han kommer bli erbjuden private banking-privilegier hos samtliga banker, om det är det är vad du undrar.
Ditt stora problem är att du förutsätter att endast ~16 % av TS tillgångar är knutet till bostad, och att skuldkvoten är densamma. Låt oss ta de verkliga siffrorna istället.
Kapital TS (Ex. reavinstskatt) 505 000 SEK
Skuld: 2 765 000 SEK
~91,74 % i boende
~8,1 % värdepapper
~0,16 % likvida medel
Skuldkvot: ~84,55 %
Skulle nu TS ha nått sitt mål istället, summa skulder är oförändrad, samma diversifiering.
Kapital TS (ex. reavinstskatt) 1 000 000 SEK
Skuld: 2 765 000 SEK
Bostadsvärde: 3 454 011 (~91,74 %)
Värdepapper: 305 370 (~8,1 %)
Likvida medel: 6 000 (~0,16 %)
Skuldkvot: ~73,44 %
Lyckliga gatan, nu korkar vi upp champagnen. Men det finns en hake med orealiserad vinst, och det är att värdet är baserat på vad marknaden är villig att betala. Bostadsvärderna faller nu 20 %, och OMX blir deprimerad och faller 10 %. TS förlorar 72,7 % av sina tillgångar, och skuldkvoten ökar till 91 %. Värdet är vad marknaden är villig att betala, men med din retorik så kanske du även anser att Fingerprint fortfarande är värda 136kr/aktie?
Skillnaden mellan våra synsätt är att ni investerar i er bostad för pengarnas skull, medan övriga investerare med sunt förnuft investerar för att man
inte vill riskera ev. hemlöshet. Bostaden är ens borg, inte ens värdehandling.
Är det ens enda mål att få titulera sig miljonär, så skulle åtminstone inte undertecknad ha en så här högvolatil riskprofil. Men ska man bli miljonär på 4,5 år så kanske det krävs mer än ett månadssparande i en 60/40-portfolio