Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-25, 20:32
  #565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Är väldigt försiktig i mina värdepapper.
90 % Fonder (passiva indexfonder)
10 % Aktier

Har på detta en hävstång på 1/6 (17 % belåning).

Det känns som att du har ett ganska högt mål med dollarmiljonär 2029. Lite snabbt räknat så behöver du göra ca 20% om året, vilket kan bli tufft med indexfoner.
Citera
2023-04-25, 20:54
  #566
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Delmål: CHECK!

För 4 år sen satte jag delmålet att nå 3 297 445 kr denna månad. För att bekräfta att jag låg i fas för slutmålet (dollarmiljonär april 2029).

Det känns riktigt skönt att veta att vi nått första delmålet med 200 000 kr i marginal. Det kändes rätt tufft vid förra årets avstämning (börsfall i och med kriget/Ukraina etc. samt att det var mycket utgifter på det privata planet med boende & familj).

Jag har gjort några lyckade framsteg karriärsmässigt och tycker jag har tacklat börsen bra. Vilket skänker lite ljus mot slutmålet. Men jag ser också att mitt privatliv inte längre är så kostnadseffektivt. Finns fortfarande idéer om att hitta fler inkomstkällor eller kanske börja driva eget företag för att öppna upp för riktigt stora inkomster. Men realistiskt så är det troligen minst 2-3 år bort innan jag skulle våga säga upp min anställning. Vad ska jag göra?? Hur kan jag förbereda mig på att våga starta eget, behöver omge mig med personer med liknande mål. Livet känns för tryggt för att vilja risker det jag byggt upp... Hjälp, någon!?

Jag hade aldrig startat företag i lågkonjunktur
Möjligtvis i gjort mig ett klipp i ett konkursbo av något slag, men inte startat upp något på direkten.

Läste igår att mycket pekar på att börsen kommer att rasa 40% under andra halvan av 2023. Så själv tänker jag dra mig ur helt framåt sommaren.
Citera
2023-04-25, 22:35
  #567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det känns som att du har ett ganska högt mål med dollarmiljonär 2029. Lite snabbt räknat så behöver du göra ca 20% om året, vilket kan bli tufft med indexfoner.

Du missar månadsvis sparande. Jag räknar på en genomsnittlig avkastning på 11%.

Med det sagt så kan även det bli tufft och som du kanske är inne på, är indexfonder rätt väg framåt?
Citera
2023-04-25, 22:49
  #568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Du missar månadsvis sparande. Jag räknar på en genomsnittlig avkastning på 11%.

Med det sagt så kan även det bli tufft och som du kanske är inne på, är indexfonder rätt väg framåt?

Jag lekte lite med nordeas sparkalkylator.

https://www.nordea.se/privat/produkt...alkylator.html

Med ett startkapital på 3 489 379kr, en horisont på 6år och 11% avkastning, så behöver du månadsspara 40k för att nå 10.5M kr, som motsvarar 1M USD.
Jag har inte läst hela tråden, men du har kanske så pass bra ekonomi att du klarar det?

Indexfonder är en utmärkt sparform, jag har inga invändningar mot det. Möjligt man ska krydda med lite investmentbolag och småbolagsfond. Spiltan aktiefond investmentbolag är en bra fond som satsar i investmentbolag om man vill göra det.

Jag ville bara påpeka att du har ett väldigt högt uppsatt mål, men kan du spara så pass mycket så går det så klart. Sen är det ju lite lotteri med börsen om man lyckas nå 11% om året kommande 6 år. I snitt har det kanske varit 11%, men över 6 år kan det gå lite hur som.
__________________
Senast redigerad av Dogmatix 2023-04-25 kl. 23:05.
Citera
2023-04-28, 16:59
  #569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag lekte lite med nordeas sparkalkylator.

https://www.nordea.se/privat/produkt...alkylator.html

Med ett startkapital på 3 489 379kr, en horisont på 6år och 11% avkastning, så behöver du månadsspara 40k för att nå 10.5M kr, som motsvarar 1M USD.
Jag har inte läst hela tråden, men du har kanske så pass bra ekonomi att du klarar det?

Indexfonder är en utmärkt sparform, jag har inga invändningar mot det. Möjligt man ska krydda med lite investmentbolag och småbolagsfond. Spiltan aktiefond investmentbolag är en bra fond som satsar i investmentbolag om man vill göra det.

Jag ville bara påpeka att du har ett väldigt högt uppsatt mål, men kan du spara så pass mycket så går det så klart. Sen är det ju lite lotteri med börsen om man lyckas nå 11% om året kommande 6 år. I snitt har det kanske varit 11%, men över 6 år kan det gå lite hur som.

Uppskattar dina svar, du verkar påläst.

Yes, det är ett högt mål och jag kan inte når det på utsatt tid. Jag tror absolut att jag behöver förändra mitt tillvägagångssätt då både världsläget (lågkonjuktur, räntehöjningar, inflation, etc...) och mitt egna liv befinner sig på en helt annan plats än när jag startade.

Utmaningarna blir att hitta sätt att öka inkomsterna i snabbare takt än jag någonsin. Nu när familjelivet blir mer påtagligt samtidigt som jag kan förvänta mig någon form av "glastak" vad gäller lön/ersättning som anställd (även om jag kan se en viss uppsida kvar att bestiga).

Så kommer komma till ett vägskäl där jag måste välja på:
- Driva eget företag
* Konsulta (ca 1000-1300 kr/h) - Ingen större insats men ingen större uppsida
* Bli entreprenör (bygga team, etc.) - Stor uppsida men tar lång tid
- Hitta sidoinkomster
* Passiva inkomster (Sätta mig in i värdepapper på riktigt och mjölka ut några extra % per år)
* Semi-passiva inkosmter (hyra ut fastighet, föreläsa inom mitt område, etc..)
Citera
2023-08-02, 21:56
  #570
Medlem
Status idag: +193 000 kr på 3 månader

Värdepapper: 2 546 422 kr +31 000 kr på 3 månader
Bank #1: 489 330 kr
Bank #2: 129 823 kr
Boende: 556 230 kr
Studielån: - 251 080 kr
Delägarskap: 186 750 kr
Vilande företagskonto: 25 000 kr

Nettoförmögenhet: 3 682 475 kr
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback