2017-05-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så du förstår inte begreppen realiserade och orealiserade vinster?
Är man heller inte miljonär om man äger aktier som har ett marknadsvärde på mer än en miljon?
Man är miljonär just nu om värdet av allt man äger blir minst en miljon, men om pengarna är bundna i aktier eller fastigheter så kanske man inte är miljonär i morgon beroende på hur värdet förändras över tid.

Aktier är oftast betydligt enklare att sälja än ett hus. Aktier behöver man ha inte. Det går utmärkt att klara klara sig utan dem utan att det påverkar ens liv till det sämre.

En bostad är något man måste ha och högst troligt behöver man köpa en ny bostad när man säljer den nuvarande. Det är också ganska troligt att man inte byter ner sig avsevärt så man får aldrig något över utan pengarna kommer alltid ligga bundna i bostaden. Eftersom man aldrig realiserar vinsten i sin bostad så bör man nog inte räkna med de pengarna alls i sin förmögenhet...
Citera
2017-05-14, 23:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Man är miljonär just nu om värdet av allt man äger blir minst en miljon, men om pengarna är bundna i aktier eller fastigheter så kanske man inte är miljonär i morgon beroende på hur värdet förändras över tid.

Jag frågade inte om imorgon utan nu. Anser du att man är miljonär nu om man har aktier som har ett marknadsvärde om minst en miljon nu?

Att saker kan ändras i framtiden så att man inte är miljonär då är förstås en självklarhet.
Citera
2017-05-14, 23:24
Medlem
Citat:
Så du klarade inte av att svara på mina två enkla frågor utan valde instället att skriva ett långt inlägg om annat?

Du skrev att det var ett nollsummespel, vad är det som är ett nollsummespel och på vilket sätt anser du det är relevant för TS när kan gör sina kalkyler?
Han svarade med ett helt perfekt svar men eftersom det är viktigt för dig att känna dig rik så kan du inte acceptera att bostadens värde är endast en siffra på ett papper.
Har du tex noll kronor på kontot och vill köpa en platttv så kvittar det hur mycket din bostad är värd, no money no honey, utan pengar släpper inte tvhandlarn tv,n till dig
Citera
2017-05-14, 23:26
Medlem
Citat:
Jag frågade inte om imorgon utan nu. Anser du att man är miljonär nu om man har aktier som har ett marknadsvärde om minst en miljon nu?

Att saker kan ändras i framtiden så att man inte är miljonär då är förstås en självklarhet.
Det var precis vad jag skrev: "Man är miljonär just nu om värdet av allt man äger blir minst en miljon"

Tillägget om i morgon skulle bara visa på att man bara kan mäta i exakt just detta ögonblick vilket värde man faktiskt har.

Om man räknar med orealiserade vinster så bör man säga att just nu är jag miljonär, men när jag väl behöver pengarna så kan jag vara fattig som en kyrkråtta
Citera
2017-05-14, 23:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Han svarade med ett helt perfekt svar men eftersom det är viktigt för dig att känna dig rik så kan du inte acceptera att bostadens värde är endast en siffra på ett papper.
Har du tex noll kronor på kontot och vill köpa en platttv så kvittar det hur mycket din bostad är värd, no money no honey, utan pengar släpper inte tvhandlarn tv,n till dig

Kronor är också bara ett fiktivt värde i så fall, egentligen är pengar mer fiktivt än varor. En valuta har bara ett värde om människor accepterar det som betalmedel.
Citera
2017-05-14, 23:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det var precis vad jag skrev: "Man är miljonär just nu om värdet av allt man äger blir minst en miljon"

Tillägget om i morgon skulle bara visa på att man bara kan mäta i exakt just detta ögonblick vilket värde man faktiskt har.

Om man räknar med orealiserade vinster så bör man säga att just nu är jag miljonär, men när jag väl behöver pengarna så kan jag vara fattig som en kyrkråtta

Ja framtiden är spekulationer men vi har inte diskuterat framtida värden utan nuvarande och vad som bör ingå vid beräkning av nuvarande förmögenhet.
Citera
2017-05-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Eftersom vår mästerliga debattör (provokatör kanske han var?) Sven-i-bananen ville försäkra sin suveränitet genom fiktiva vänner i det dunkla, så passar jag på att dela till er nöjet när folk blir så förnedrade av petitesser på nätet, så de inte längre kan kontrollera sin inre neanderthalare.

http://i.imgur.com/OM1k85W.jpg

Herregud, den mannen har grava psykiska problem
Citera
2017-05-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
När man pratar tillgångar för HNWI så räknar man bort sin bostad man bor i från beräkning av tillgångar, det är väldigt standard. Folk med mindre tillgångar försöker räkna med sin bostad för ska se bättre ut endast.
Exakt så är det
Citera
2017-05-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Eller varför inte göra det ännu tydligare

Person1: Äger ett hus värderat till 100 miljoner. Inga lån. 0 kronor på banken.
Person2: Bor i hyresrätt. inga lån. 10 000 kr på banken

..tror det är dags att släppa diskussionen dock.
Han med 10 000 tusen på banken kan köpa 2 tv-apparater, han med noll på banken har svultit ihjäl inom en månad, för har han inga pengar så kan han inte köpa vare sig mat eller nåt annat
Citera
2017-05-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Du verkar ha svårt att förstå att tråden inte handlar om en person som ska bli redovisningsassisten på Skatteverket utan om en person som ska bli miljonär. I sitt mål räknar han med sina tillgångar. Dessa tillgångar ska överstiga en miljon kronor inom 4.5 år. Du protesterar över att han räknar med sin fastighet.

I hans tråd, under hans egna premisser, i hans värld enligt hans regler så kommer du in och påstår att han ska byta regelverk och inte ska räkna med fastigheten eftersom han bor där. Du verkar ha oerhört svårt att förstå att det inte handlar om teoretiska parametrar utan om just specifikt Ts situation. Denna situation är tydligt definierad precis som målsättningen.

Det jag absolut inte förstår är vad du tjatar om. Ska han ha två staplar? Känns det bättre? 820.000 i värdepapper och ett övervärde i huset på 250.000:- om 4 år. Då har han lyckats. Kan du sova om natten då?
Men man är fan inte miljonär om man har en etta med kokvrå värd 1 miljon och utan skuld med 30 spänn på kontot och en pension 7k netto, fan enligt er är ju i så fall snart varenda jävel i detta landet miljonärer
Citera
2017-05-14, 23:44
Medlem
Citat:
Så du förstår inte begreppen realiserade och orealiserade vinster?
Är man heller inte miljonär om man äger aktier som har ett marknadsvärde på mer än en miljon?
Det är inget företag du driver där du måste redovisa och föra bok enligt lag, skall det va så svårt att förstå
Citera
2017-05-14, 23:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Han med 10 000 tusen på banken kan köpa 2 tv-apparater, han med noll på banken har svultit ihjäl inom en månad, för har han inga pengar så kan han inte köpa vare sig mat eller nåt annat

Jösses hur korkat du resonerar men inte förvånande för jag vet vilken stolle du är. Det enda du har lyckats med är att välja ett passande nick.

Det är snarare mer relevant att i så fall underkänna fiktiva värden som pengar vid bedömning av förmögenhet. Saker som folk behöver är vad som har ett värde för människor och pengar är bara ett betalmedel som används för att det är bökigt med byteshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in