2017-05-14, 10:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Nu trillade visst poletten ner. De andra svaren var kanske inte tillräckligt simplificerade. Och i sedvanlig ordning kommer de teoretiska tramsandet. Vad händer om du väljer att leva av naturen? Vad händer om TS köper ett kråkslott i Norrland? Vad händer om TS ärver en obelånad bostad?
Jag har redan svarat på detta:

Haha du börjar bli patetisk nu, precis som jag skrev kommer du säkert påstå att du har svarat trots att du inte alls har gjort det. Du klarar inte av att motivera ditt ställningstagande och väljer att tramsa.

Helt klart är i alla fall att du aldrig kommer få jobb inom bokföring där man på ett så korrekt sätt som möjligt ska bokföra tillgångar, även när man inte exakt kan säga vad de är värda. Fortsätt du att tramsa för dig själv för du har uppenbarligen inte ens ambitionen att vilja debattera seriöst.
Citera
2017-05-14, 10:59
Medlem
idiamindadas avatar
Fonder. Inte en enda jävla aktie. Tro mig, har lärt mig den hårda vägen. Sprid riskerna.
Citera
2017-05-14, 11:04
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha du börjar bli patetisk nu, precis som jag skrev kommer du säkert påstå att du har svarat trots att du inte alls har gjort det. Du klarar inte av att motivera ditt ställningstagande och väljer att tramsa.

Helt klart är i alla fall att du aldrig kommer få jobb inom bokföring där man på ett så korrekt sätt som möjligt ska bokföra tillgångar, även när man inte exakt kan säga vad de är värda. Fortsätt du att tramsa för dig själv för du har uppenbarligen inte ens ambitionen att vilja debattera seriöst.
Talar om bokföring, kan inte för sitt liv förstå meningen av att räkna olika poster separat. Jag t o m gör det enkelt för dig genom att källhänvisa till svaret, men hissen går ändå inte hela vägen upp. Du har fortfarande inte svarat en enda gång på något jag frågat dig, det är en omöjlighet att ha en diskussion om inte ena parten deltar i diskussionen.
Du greppar efter halmstrån, och argumenterar inte precis för din sak.
Citera
2017-05-14, 11:07
Medlem
Helt klart ska lägenhet/hus räknas i din förmögenhet. Det är skillnad att äga ett hus och ha det belånat och det måste ju avspeglas.

"Man måste ju ha någonstans att bo", men äger du större del blir detta billigare.

Jag anser även att tjänstepension bör räknas.
Citera
2017-05-14, 11:44
Medlem
Herr Larssons avatar
Eftersom vår mästerliga debattör (provokatör kanske han var?) Sven-i-bananen ville försäkra sin suveränitet genom fiktiva vänner i det dunkla, så passar jag på att dela till er nöjet när folk blir så förnedrade av petitesser på nätet, så de inte längre kan kontrollera sin inre neanderthalare.

http://i.imgur.com/OM1k85W.jpg

ONT:
Om TS läser detta, så vill jag försäkra honom om att i mitt tycke är det varken rätt eller fel att inkludera bostadens värde i sin förmögenhet. Det ger dock en bild som inte överensstämmer med dina verkliga tillgångar, eftersom du alltid kommer ha ett behov av en bostad. Du kommer personligen känna dig tryggare att hålla bostaden som en separat post för just framtida bostäder, och känna en större tillfredsställelse i att ha miljonen i kapital som exkluderar just bostaden. Lycka till och fortsätt håll oss uppdaterade i hur utvecklingen går för dig.
Citera
2017-05-14, 11:49
Medlem
När man pratar tillgångar för HNWI så räknar man bort sin bostad man bor i från beräkning av tillgångar, det är väldigt standard. Folk med mindre tillgångar försöker räkna med sin bostad för ska se bättre ut endast.
Citera
2017-05-14, 14:45
Medlem
Citat:
Där är jag villig att hålla med. man spekulerar inte med sitt egna bohag, utan med externa bostäder, var på det inte blir riktigt rätt att räkna detta till ens nettoförmögenhet. Pengarna kommer i praktiken alltid vara låsta och ej utnyttjningsbara.

En parallell är att jämföra bruttoinkomst med disponibel inkomst. Även om TS har sin lön i XX kronor, så är det XY kronor som är tillgängligt för TS.

Föreslår att TS omvärderar sin kalkyl och exkluderar bostadsvärdet, det ger en mer realistisk bild av tillgångarna.

Håller inte alls med. I mitt fall är mitt val av boende till största del gjord med hänsyn till ekonomin. Man kan argumentera för att mitt boende är ren spekulation möjligtvis men att inte se det som en tillgång är rent felaktigt.

Jag är inte på något vis bunden till att äga mitt boende, varken idag eller i framtiden.
Citera
2017-05-14, 15:00
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Håller inte alls med. I mitt fall är mitt val av boende till största del gjord med hänsyn till ekonomin. Man kan argumentera för att mitt boende är ren spekulation möjligtvis men att inte se det som en tillgång är rent felaktigt.

Jag är inte på något vis bunden till att äga mitt boende, varken idag eller i framtiden.
Föregående diskussion om varför man borde räkna bostaden separat var tillräckligt långdragen, så den behöver vi inte starta igen.

Jag intresserar mig för det sista däremot. Du säger att du inte är bunden till att äga boendet, vill du utveckla detta? Har du fler fastigheter, tillgång till bostad utan ägandeskap, eller är det något annat?
Citera
2017-05-14, 15:48
Medlem
Citat:
Jag intresserar mig för det sista däremot. Du säger att du inte är bunden till att äga boendet, vill du utveckla detta? Har du fler fastigheter, tillgång till bostad utan ägandeskap, eller är det något annat?

Jag kan hyra mitt boende om jag skulle önska detta.

Rent ekonomiskt hade det bästa alternativet varit en mix av detta. Dvs hyra något litet och hyra ut min bostad (alt. ta in en inneboende).
Citera
2017-05-14, 16:42
Medlem
C.M.Burnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Jag kan hyra mitt boende om jag skulle önska detta.

Rent ekonomiskt hade det bästa alternativet varit en mix av detta. Dvs hyra något litet och hyra ut min bostad (alt. ta in en inneboende).

Självklart styr kapitalet hur man har råd och bo så jag tycker du gör rätt i att inkludera detta.
En bostad är en investering samt spekulation på marknaden.
Jag spekulerar samt köper å säljer på bostadsmarkaden, man kan tjäna bra pengar där.
Hyr något litet sen och casha ut, man måste ju inte äga.

Lycka till mot miljonen.
Citera
2017-05-14, 17:34
Medlem
framtands avatar
Citat:
aldrig tänkt tanken att du kanske inte förstår de upprepande svaret? Om du väljer att sjunka till en dagisnivå så kan vi lika väl avsluta diskussionen. Ge motargument varför du ska beräkna fiktiva summor, som inte består av långsökta "men om.."-tramsande.

Hur stor del av summan idag kommer TS investera i nästa hem? svara på denna fråga, så kan vi börja beräkna realistiska tillgångar som är tillgängligt.

Han flyttar hypotetiskt sett till en hyresrätt. Kan du släppa dina tankar om låst kapital då? Äger man guld och andra ädelmetaller, en uppsättning gamla amerikanare, fastigheter, konst, frimärken och klockor så räknar man ju med detta i sin förmögenhet. Är allting värderat (precis som Ts hus är värderat) till totalt 100 miljoner och man är belånad till 30%, ligger man 30 miljoner back då tycker du om man inte har några större summor på bankboken? Även om det genererar ett positivt kassaflöde på fem miljoner på sista raden, och en genomsnittlig värdeökning på lika mycket? Är man konkursfärdig då så länge man inte samlar specifika valutor på hög?

Om han äger precis samma uppsättning men är belånad till 95% av värdet MEN han har 5 miljoner på ett bankkonto. Är han rikare än killen i förra stycket?
Citera
2017-05-14, 17:51
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Han flyttar hypotetiskt sett till en hyresrätt. Kan du släppa dina tankar om låst kapital då? Äger man guld och andra ädelmetaller, en uppsättning gamla amerikanare, fastigheter, konst, frimärken och klockor så räknar man ju med detta i sin förmögenhet. Är allting värderat (precis som Ts hus är värderat) till totalt 100 miljoner och man är belånad till 30%, ligger man 30 miljoner back då tycker du om man inte har några större summor på bankboken? Även om det genererar ett positivt kassaflöde på fem miljoner på sista raden, och en genomsnittlig värdeökning på lika mycket? Är man konkursfärdig då så länge man inte samlar specifika valutor på hög?

Om han äger precis samma uppsättning men är belånad till 95% av värdet MEN han har 5 miljoner på ett bankkonto. Är han rikare än killen i förra stycket?
Du har två grundläggande behov: Mat och husrum. Ädelmetaller, valutor, konst, samlarobjekt eller vad du nu investerar i existerar inte som ett behov, men husrum är fortfarande ett krav.
Min poäng är fortfarande att bostadsinvesteringar nästan uteslutande av alla fall finansierar nästa bostad, och är vettigare att räkna separat om målet nu är att ha 1mkr i tillgångar. Du kan resonera att du flyttar till hyresrätt, eller till tält, eller ärver en bostad, det är däremot långsökt och orealistiskt.

Vill du vara rik på pappret eller rik i verkligheten är ditt egna ställningstagande som avgör.
Senast redigerad av Herr Larsson 2017-05-14 kl. 17:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in