2017-05-14, 20:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu handlar det om att summera alla tillgångar och se hur stor förmögenhet man har. Vissa kan förstås inte beräknas med total exakthet men då gör man så bra värdering som det går.

Med ditt sätt att resonera antar jag att du inte värderar pensionssparande heller eftersom det är låsta pengar under lång tid. Bostaden är i jämförelse mer rörlig men oavsett detta har förstås båda ett värde som bör beaktas när man beräknar förmögenheten.

Rätt märkligt också att jämställa HR med BR utan lån. I båda fallen kan man bli tvungen att flytta till ett nytt boende. Om man då inte räknar med BR'ens värde eftersom de pengarna kan behövas till nytt boende borde man också reservera samma pengar om man bor i HR. Rätt sjukt sätt att resonera.
Citera
2017-05-14, 20:23
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Man funderar om det är lathet eller lässvårigheter som gör att du ständigt försöker lägga ord i munnen på mig. Jag har tydligt markerat att inget av synsätten är rätt eller fel. TS har även resonerat i att han har möjlighet bosätta sig utan äganderätt, men ur ett praktiskt perspektiv så köper man inte bostad för att sedan sälja till förmån för hyresrätt. Det är ditt val hur du vill resonera, men jag vet vad som är fast kapital och vad som är rörligt i detta hushåll.

Det måste vara lässvårigheter för jag kan inte fatta vad du gör i denna tråd alls. Ts har ett mål och du gnäller på det målet. Det övergår mitt förstånd helt. Praktiska perspektiv, vad fan har det med något att göra? Ts vill bli miljonär 4.5 år efter trådens födelse och i detta uttryck räknar han med ett eventuellt övervärde i bostaden. Vad är ditt problem med det? Svara på vad han ska göra istället! Räcker det med att skriva "Jag klarade det! 850.000 i värdepapper och 250.000 i bostadens värdeökning!" Blir du arg om han slår ihop summorna?
Citera
2017-05-14, 20:54
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Det måste vara lässvårigheter för jag kan inte fatta vad du gör i denna tråd alls. Ts har ett mål och du gnäller på det målet. Det övergår mitt förstånd helt. Praktiska perspektiv, vad fan har det med något att göra? Ts vill bli miljonär 4.5 år efter trådens födelse och i detta uttryck räknar han med ett eventuellt övervärde i bostaden. Vad är ditt problem med det? Svara på vad han ska göra istället! Räcker det med att skriva "Jag klarade det! 850.000 i värdepapper och 250.000 i bostadens värdeökning!" Blir du arg om han slår ihop summorna?
Jag har skrivit varför jag resonerar som jag gör, så vi är ense om att du har lässvårigheter. Du verkar även inte förstå funktionen av ett diskussionsforum, eftersom det är så främmande i din värld att man kan vara av en annan åsikt än trådskapare.

Jag ska göra det hela lätt för dig: du lurar dig själv. Om ditt mål är att tillhöra miljonärsklubben, så är du inte en deltagare bara för att du har inkluderat din bostad. Det är bara ditt eget ego du lurar. Det är bara en väldigt specifik typ av människor som sitter och räknar på detta menlösa sätt, men om du spinner på alla cylindrar genom fiktiva summor så kan du dunka dig på bröstet.
Citera
2017-05-14, 21:10
Medlem
Citat:
Jag har skrivit varför jag resonerar som jag gör, så vi är ense om att du har lässvårigheter. Du verkar även inte förstå funktionen av ett diskussionsforum, eftersom det är så främmande i din värld att man kan vara av en annan åsikt än trådskapare.

Jag ska göra det hela lätt för dig: du lurar dig själv. Om ditt mål är att tillhöra miljonärsklubben, så är du inte en deltagare bara för att du har inkluderat din bostad. Det är bara ditt eget ego du lurar. Det är bara en väldigt specifik typ av människor som sitter och räknar på detta menlösa sätt, men om du spinner på alla cylindrar genom fiktiva summor så kan du dunka dig på bröstet.

Det är väl inget större fel att räkna in bostaden i tillgångarna? Menar du att aktier inte heller ska räknas då eller?
Citera
2017-05-14, 21:17
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det är väl inget större fel att räkna in bostaden i tillgångarna? Menar du att aktier inte heller ska räknas då eller?
Nej det är absolut inte fel. Hela syftningen ligger i att hushållet utgör en bas för din existens. varför inte räkna allt som har ett andrahandsvärde, som TV, bil, möbler, allehanda elektronik hemmet? Dessa har förvisso negativt andrahandsvärde, men är detta inte del av totalsumman tillgångar?
Senast redigerad av Herr Larsson 2017-05-14 kl. 21:24.
Citera
2017-05-14, 21:25
Medlem
framtands avatar
Citat:

Det är för helvete inte jag som räknar på någonting alls. Trådens syfte innefattar värdet i bostaden, du verkar helt ny på internet och forum? Förstår du hur det fungerar när man startar en tråd? Om jag frågar efter ett recept på Nudelwok så är det inte din uppgift att komma och svara på hur matchen Hv71-Brynäs slutade. Det är sjukt irrelevant. Om Ts nu vill klappa sig själv på axeln eller vad fan han nu ska göra med sin självdefinierade miljonärstitel så har det inte ett skit med tråden att göra.

Du är en sån som sitter och stönar av obehag när du är på bio och tittar på science fiction också? Det är inom filmskaparens ramar filmen utspelar sig, inte dina. Precis som denna tråd, nu definierar Ts "Miljonär", hans mål, som så att bostaden inkluderas. Det är med det villkoret som resten av diskussionen förs.

Om du inte förstår varken mina exempel eller hur ett forum fungerar så vetifan, sök dig vidare, skapa egna trådar där du kan definiera "miljonär" på ditt egna sätt! Blir säkert en succé! "Fiktiva summor", hahaha ja fy fan. Även rena kontanter har ett osäkert värde, du förstår det eller? Att du kan köpa något med dina papperslappar beror ju bara på att alla andra accepterar lapparna som giltig valuta? Så det är ju lika mycket fiktiva värden som vad som helst annat.

Du kan ju dra av allting som inte är nytryckta tvåkronor i din definition! Du får bestämma helt själv! Din egna valuta kanske? Miljonär i Herr Larssons word-dokument.
Citera
2017-05-14, 21:46
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Det är för helvete inte jag som räknar på någonting alls. Trådens syfte innefattar värdet i bostaden, du verkar helt ny på internet och forum? Förstår du hur det fungerar när man startar en tråd? Om jag frågar efter ett recept på Nudelwok så är det inte din uppgift att komma och svara på hur matchen Hv71-Brynäs slutade. Det är sjukt irrelevant. Om Ts nu vill klappa sig själv på axeln eller vad fan han nu ska göra med sin självdefinierade miljonärstitel så har det inte ett skit med tråden att göra.
SE NEDAN.
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED

Ni är alla varmt välkomna att ventilera era åsikter kring resan mot miljonen!! ..eller vad fan som helst

Citat:
Du är en sån som sitter och stönar av obehag när du är på bio och tittar på science fiction också? Det är inom filmskaparens ramar filmen utspelar sig, inte dina. Precis som denna tråd, nu definierar Ts "Miljonär", hans mål, som så att bostaden inkluderas. Det är med det villkoret som resten av diskussionen förs.

Det är nog ärligt talat du som just nu känner ett obehag, jag är fruktansvärt likgiltig i hur du vill definera din egendom. Kanske skulle ha uttryckt detta klarare.
Citat:
Jag säger inte att räknesättet är fel, men som Bajsboo tidigare skrev, så blir värdet i miljonen ytterst tandlöst när man börjar inkludera låst kapital.
Citat:
Men det är en smaksak. Summan finns där och är i ditt namn, men jag själv väljer inte att realisera summan förrän jag själv fått Tillgång till delen som blir över vid försäljning. Föreslår därför att TS gör detsamma, för att inte tappa momenten utan att han drivet ska fortsätta jaga miljonen Att ha på kontot.
Citat:
Om TS läser detta, så vill jag försäkra honom om att i mitt tycke är det varken rätt eller fel att inkludera bostadens värde i sin förmögenhet. Det ger dock en bild som inte överensstämmer med dina verkliga tillgångar, eftersom du alltid kommer ha ett behov av en bostad. Du kommer personligen känna dig tryggare att hålla bostaden som en separat post för just framtida bostäder, och känna en större tillfredsställelse i att ha miljonen i kapital som exkluderar just bostaden. Lycka till och fortsätt håll oss uppdaterade i hur utvecklingen går för dig.
Citat:
Nej det är absolut inte fel. Hela syftningen ligger i att hushållet utgör en bas för din existens.

Citat:
Om du inte förstår varken mina exempel eller hur ett forum fungerar så vetifan, sök dig vidare, skapa egna trådar där du kan definiera "miljonär" på ditt egna sätt! Blir säkert en succé! "Fiktiva summor", hahaha ja fy fan. Även rena kontanter har ett osäkert värde, du förstår det eller? Att du kan köpa något med dina papperslappar beror ju bara på att alla andra accepterar lapparna som giltig valuta? Så det är ju lika mycket fiktiva värden som vad som helst annat.
Du har fortfarande problemet, inte jag. En diskussion kräver inte att man måste vara av samma åsikt, och (se ovan citat från trådskaparen själv) trådskaparen uttryckligen delgav önskemål om att diskutera hans tillvägagångssätt. Det är bara du som känner dig extra träffad av situationen.

Sedan måste du vara en fullblodig lågpanna, om du verkligen tror att ingen här diversifierar sitt innehav. För undertecknad så ingår även fastigheter (och inte egna boendet) i denna riskhantering.
Senast redigerad av Herr Larsson 2017-05-14 kl. 21:51.
Citera
2017-05-14, 21:52
Medlem
framtands avatar
Citat:
SE NEDAN.

Det är nog ärligt talat du som just nu känner ett obehag, jag är fruktansvärt likgiltig i hur du vill definera din egendom. Kanske skulle ha uttryckt detta klarare.

Du har fortfarande problemet, inte jag. En diskussion kräver inte att man måste ha problem, och (se ovan citat från trådskaparen själv) trådskaparen uttryckligen gav önskemål om att diskutera hans tillvägagångssätt. Det är bara du som känner dig extra träffad av situationen.

Sedan måste du vara en fullblodig lågpanna, om du verkligen tror att ingen här diversifierar sitt innehav. För undertecknad så ingår även fastigheter (och inte egna boendet) i denna riskhantering.

Kan du svara på frågan utan att slingra dig:

Person1: Äger ett hus värderat till 6 miljoner. Inga lån. 0 kronor på banken.
Person2: Äger ett hus värderat till 6 miljoner. Lån på 3 miljoner. Har 3 miljoner på banken.
Person3: Äger ett hus värderat till 6 miljoner. Lån på 5 miljoner. Har 5 miljoner på banken.

Inga övriga faktorer är av intresse, allting är blankt.

VEM ÄR RIKAST?
ÄR NÅGON MILJONÄR?

Är man miljonär om man har ett övervärde på en miljon på sin fastighet och 5 miljoner på banken. Är man miljonär då?

Är din definition på miljonär att man måste gå till banken för att få loss kapitalet från fastighteen? Eller kan man omöjligen vara miljonär om man inte äger värdepapper som överstiger värdet på fastigheten? Plus en hyresrätt då.

Är man miljonär om man äger en fastighet värderad till 6 miljoner samtidigt som man har 5 miljoner på banken, en hyresrätt man övernattar i under veckorna, inga övriga skulder förutom ett bolån på 5 miljoner.

Är det en miljonär? Ja eller nej.
Citera
2017-05-14, 22:00
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:

Person2: Äger ett hus värderat till 6 miljoner. Lån på 3 miljoner. Har 3 miljoner på banken.
Person3: Äger ett hus värderat till 6 miljoner. Lån på 5 miljoner. Har 5 miljoner på banken.

VEM ÄR RIKAST?
ÄR NÅGON MILJONÄR?
Ditt exempel är likgiltigt med varandra. Det försvarar ingenting av det du vill ha sagt. Det är sant för att du gör det sant, men likt verkligheten så spelar mer än en enkel faktor in, vilket gör att vi kan vrida och vända det tills var och en är rikast, eller så att ingen är rik.
Och det ändrar ändå inte faktumet att din bostad är fortfarande bas för din existens, och verkligheten säger att du aldrig kommer ifrån att behöva investera en X-faktor av ditt kapital ständigt för att ö h t ha någonstans att bo.

Citat:
Är man miljonär om man har ett övervärde på en miljon på sin fastighet och 5 miljoner på banken. Är man miljonär då?

Är din definition på miljonär att man måste gå till banken för att få loss kapitalet från fastighteen? Eller kan man omöjligen vara miljonär om man inte äger värdepapper som överstiger värdet på fastigheten? Plus en hyresrätt då.
Här är definitionen praktiskt taget samtliga använder sig av
https://en.wikipedia.org/wiki/High-net-worth_individual
Citera
2017-05-14, 22:03
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:

VEM ÄR RIKAST?
ÄR NÅGON MILJONÄR?

Är man miljonär om man äger en fastighet värderad till 6 miljoner samtidigt som man har 5 miljoner på banken, en hyresrätt man övernattar i under veckorna, inga övriga skulder förutom ett bolån på 5 miljoner.

Är det en miljonär? Ja eller nej.

Man är miljonär om man säljer fastigheten och inte har några skulder och att det finns minst en miljon netto efter försäljningen.

Man är inte miljonär med 5 miljoner i skuld och en fastighet värderad till 6 miljoner. Det är den realiserade summan som räknas.
Citera
2017-05-14, 22:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Man är miljonär om man säljer fastigheten och inte har några skulder och att det finns minst en miljon netto efter försäljningen.

Man är inte miljonär med 5 miljoner i skuld och en fastighet värderad till 6 miljoner. Det är den realiserade summan som räknas.

Så du förstår inte begreppen realiserade och orealiserade vinster?
Är man heller inte miljonär om man äger aktier som har ett marknadsvärde på mer än en miljon?
Citera
2017-05-14, 22:53
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ditt exempel är likgiltigt med varandra. Det försvarar ingenting av det du vill ha sagt. Det är sant för att du gör det sant, men likt verkligheten så spelar mer än en enkel faktor in, vilket gör att vi kan vrida och vända det tills var och en är rikast, eller så att ingen är rik.
Och det ändrar ändå inte faktumet att din bostad är fortfarande bas för din existens, och verkligheten säger att du aldrig kommer ifrån att behöva investera en X-faktor av ditt kapital ständigt för att ö h t ha någonstans att bo.

Här är definitionen praktiskt taget samtliga använder sig av
https://en.wikipedia.org/wiki/High-net-worth_individual

Kunde du inte bara svara ja eller nej? Är någon på listan miljonär?

Jaja, du har ju fått medhåll av det här geniet så jag antar att det här även är din åsikt:

Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown

Hahaha härligt med en klar åsikt!
Ok då ska vi se.

Totala tillgångar på det alternativ du valde är alltså ett hus värderat till 6 miljoner plus en aktieportfölj värd 5 miljoner. Totala tillgångar på 11 miljoner om man så vill.

Skuldsidan är ett bolån på 5 miljoner. Totala skulder 5 miljoner.

Den här killen klassar du alltså inte som "miljonär", trots ett övervärde på fastigheten jämfört med bolånet på en miljon kronor och en aktieportfölj värd 5 miljoner?

Då kan jag meddela alla här i tråden att nej, trådskaparen kommer inte klara av att bli miljonär inom den givna tidsramen. Han kommer med all säkerhet aldrig bli miljonär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in