2016-07-30, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeIdentity.
Hur många miljoner har du?
0.
men en miljon räcker inte långt om man ska köpa hus eller vad det nu kan vara. men om man vill ha en miljon o kunna överleva på det så är det mycket pengar. beror lite på
Citera
2016-07-30, 15:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
0.
men en miljon räcker inte långt om man ska köpa hus eller vad det nu kan vara. men om man vill ha en miljon o kunna överleva på det så är det mycket pengar. beror lite på

Det är en god start på vägen till tvåsiffrigt antal, jag har börjat på liknande sätt själv. Sparsamhet för att kunna investera max och det ger garanterat resultat.
Citera
2016-07-30, 15:37
Medlem
Westerncivfuckups avatar
7% per år för omxs30 känns lite väl högt tycker jag?
Citera
2016-07-30, 15:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westerncivfuckup

Inte alls, det är en modest förväntan även om det svänger en del förstås. Kan bli både mycket mer och även negativt resultat enskilda år. Över tid är däremot 7% avkastning plus inflation något som historiskt en rimlig avkastning.
Citera
2016-07-30, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den första miljonen är dock den svåraste, varje ny blir lättare och lättare att tjäna in så de kommer av bara farten om man fortsätter i samma stil och tar väl avvägda risker.

Nice vad investera du i efter första då? Gick du in med allt i någon eller flera olika samtidigt.Jag gick in i TMG ganska hårt och det har ju lönat sig.Vet dock inte vad man investerar sen om man vill vara lite säkrare liksom.
Citera
2016-07-30, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
1 miljon är inte så mycket pengar. så hur många miljoner satsar du på?
Alltså, poängen med att jobba/spara/investera ihop en miljon under några år är inte så mycket själva miljonen som att man lär sig hur det funkar att spara och investera och hur man balanserar den typ av liv man vill leva med sitt sparande. Den kunskapen gör att den där miljonen kommer att kunna växa snabbt och det finns ingen genväg dit. Personer som aldrig sett ens ett sexsiffrigt belopp på sitt konto kommer inte att ha en susning om vad de ska göra om de plötsligt får ett arv eller vad det nu kan vara.
Citera
2016-07-30, 17:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Nice vad investera du i efter första då? Gick du in med allt i någon eller flera olika samtidigt.Jag gick in i TMG ganska hårt och det har ju lönat sig.Vet dock inte vad man investerar sen om man vill vara lite säkrare liksom.

Från allra första början var det rent banksparande och obligationer för att sedan övergå till aktiefonder. När det blev dags för min första aktieplacering var det i ett krisläge då alla och jag menar alla var super-negativa till allt vad aktier hette. Jag såg däremot en annan verklighet för det företaget jag jobbade på och tog alla pengar jag kunde skrapa ihop och köpte aktier i det bolaget för de pengarna. Hög risk, ja men jag var säker på min sak och det var pengar som jag hade råd att förlora, ca 6 månaders lön.

Sedan i takt med att kapitalet har växt har min placeringsstrategi förändrats och nu har jag en betydligt mer lågrisk-profil. Detta är naturligt och sunt tycker jag, när man inte har så mycket pengar och kan klara av att förlora allt då kan man ta högre risk. När man senare har byggt upp en stor portfölj blir det mer aktuellt att förvalta det man byggt upp och inte riskera lika mycket. Jag behöver heller inte speciellt hög avkastning för att generera mer pengar än jag gör av med och har dessutom ett jobb med hög lön som jag egentligen inte behöver alls, så det finns ingen anledning att ligga på hög risknivå för mig nu. Grunden till förmögenheten byggde jag däremot upp redan innan jag hade fått bra lön så detta är inget som behövs även om det inte sitter i vägen.

Kolla gärna in Gottodix och hans sparskola som består av tre stycken videos. Han säger en hel del bra saker om risk och hur man hanterar det. http://www.nordnetbloggen.se/author/gottodix/
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-30 kl. 17:59.
Citera
2016-07-30, 19:55
Medlem
Det enklaste o enda garanterade sättet att bli miljonär på
önskad tid är att skaffa dig ett jobb där lönen är sådan att
du kan bankspara typ 200,000 kr/år - då slipper du också
de risker som investeringar innebär
Citera
2016-07-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westerncivfuckup
8% är genomsnittet, så 7% är tvärtom lågt.
Citera
2016-07-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Men va fan, du lyckas få in tmg i vartenda inlägg du gör på detta forum.
Citera
2016-07-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Det enklaste o enda garanterade sättet att bli miljonär på
önskad tid är att skaffa dig ett jobb där lönen är sådan att
du kan bankspara typ 200,000 kr/år - då slipper du också
de risker som investeringar innebär
Räcker med 5000 i månaden så är du miljonär på 10 år.
Citera
2016-07-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Men va fan, du lyckas få in tmg i vartenda inlägg du gör på detta forum.

Men nu pratade jag om mig själv. Haha men TMG har ju gett mig en ny dimension av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in