Citat:
Ursprungligen postat av
stevegalloway
Nice vad investera du i efter första då? Gick du in med allt i någon eller flera olika samtidigt.Jag gick in i TMG ganska hårt och det har ju lönat sig.Vet dock inte vad man investerar sen om man vill vara lite säkrare liksom.
Från allra första början var det rent banksparande och obligationer för att sedan övergå till aktiefonder. När det blev dags för min första aktieplacering var det i ett krisläge då alla och jag menar alla var super-negativa till allt vad aktier hette. Jag såg däremot en annan verklighet för det företaget jag jobbade på och tog alla pengar jag kunde skrapa ihop och köpte aktier i det bolaget för de pengarna. Hög risk, ja men jag var säker på min sak och det var pengar som jag hade råd att förlora, ca 6 månaders lön.
Sedan i takt med att kapitalet har växt har min placeringsstrategi förändrats och nu har jag en betydligt mer lågrisk-profil. Detta är naturligt och sunt tycker jag, när man inte har så mycket pengar och kan klara av att förlora allt då kan man ta högre risk. När man senare har byggt upp en stor portfölj blir det mer aktuellt att förvalta det man byggt upp och inte riskera lika mycket. Jag behöver heller inte speciellt hög avkastning för att generera mer pengar än jag gör av med och har dessutom ett jobb med hög lön som jag egentligen inte behöver alls, så det finns ingen anledning att ligga på hög risknivå för mig nu. Grunden till förmögenheten byggde jag däremot upp redan innan jag hade fått bra lön så detta är inget som behövs även om det inte sitter i vägen.
Kolla gärna in Gottodix och hans sparskola som består av tre stycken videos. Han säger en hel del bra saker om risk och hur man hanterar det.
http://www.nordnetbloggen.se/author/gottodix/