2017-05-14, 18:55
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha OK. Ja, det kan du faktiskt ha rätt i. Har man belagt henne med att direkt ljuga om NÅGOT?
Nej, ingenting.
Citera
2017-05-14, 18:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Nej, ingenting.

Där ser man.
Citera
2017-05-14, 19:06
Medlem
why123s avatar
Nej, men att AL ska bli frikänd är väl nästan otänkbart. Först sa han ju att han misstänkte att flickans hjärnskada hade uppkommit när skulle lägga upp henne på ett bord och gör HLR. Han var då rädd för att hon slagit i huvudet för hårt.

Sedan ändrade han sig och säger att han kom in efter att ha varit ute och rökt, då upptäckte han att hon inte andades. Då lyfte han upp henne i panik och skakade henne..Det stämmer ju också med blödningarna i ögat/ögonen.

Då ska vi komma ihåg att han inte berättade detta meddetsamma utan det kom när han verkade inse att han måste erkänna något.

Jag tror att han är mycket mer förslagen än vad vi tror. Visst tog han kontakt med psyket också när de befann sig i Lund? Det är inget konstigt i sig, men här finns ju tanken att om allt skulle gå illa så satsar han på rättspsyk. Han berättade ju om sitt förflutna också, helt enkelt det som gynnade honom..
Citera
2017-05-14, 19:07
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha OK. Ja, det kan du faktiskt ha rätt i. Har man belagt henne med att direkt ljuga om NÅGOT?

Det vet jag faktiskt inte, men inte som jag kan erinra mig helt ärligt.
Citera
2017-05-14, 19:09
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej, men att AL ska bli frikänd är väl nästan otänkbart. Först sa han ju att han misstänkte att flickans hjärnskada hade uppkommit när skulle lägga upp henne på ett bord och gör HLR. Han var då rädd för att hon slagit i huvudet för hårt.

Sedan ändrade han sig och säger att han kom in efter att ha varit ute och rökt, då upptäckte han att hon inte andades. Då lyfte han upp henne i panik och skakade henne..Det stämmer ju också med blödningarna i ögat/ögonen.

Då ska vi komma ihåg att han inte berättade detta meddetsamma utan det kom när han verkade inse att han måste erkänna något.

Jag tror att han är mycket mer förslagen än vad vi tror. Visst tog han kontakt med psyket också när de befann sig i Lund? Det är inget konstigt i sig, men här finns ju tanken att om allt skulle gå illa så satsar han på rättspsyk. Han berättade ju om sitt förflutna också, helt enkelt det som gynnade honom..
Jag har svårt att föreställa mig att AL pallar trycket från förhör i rätten. Han pallar inte ens att se på videoförhören med EA i sällskap med förundersökningsledaren ... Om han ljuger så tror jag att han bryter ihop när han förhörs i rätten, med all den publiken liksom.
Citera
2017-05-14, 19:12
Medlem
why123s avatar
Citat:
Jag har svårt att föreställa mig att AL pallar trycket från förhör i rätten. Han pallar inte ens att se på videoförhören med EA i sällskap med förundersökningsledaren ... Om han ljuger så tror jag att han bryter ihop när han förhörs i rätten, med all den publiken liksom.

Ja, vi får hoppas det. Samtidigt kan det bli svårt för honom att erkänna när hans familj sitter där.
Citera
2017-05-14, 19:32
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ja, vi får hoppas det. Samtidigt kan det bli svårt för honom att erkänna när hans familj sitter där.

Ja och enligt dem är han ju en hjälte som behöll lugnet och utförde hlr.
Han är dessutom superhjälte eftersom han kan fånga sin 4 kg baby när hon faller ca 4-5 decimeter samtidigt som han står med ryggen emot. Även då han på magiskt sätt orsakar blåmärken på H bara han nuddar henne.

Svårt att tro att rätten går på hans linje. Tror de tycker Es version verkar trovärdigast.

Enligt hans Facebook inlägg så slutade H andas samt fick hjärtstopp innan de ringde 112. Den versionen tror jag inte han har berättat i förhör.
Citera
2017-05-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Brottet blir ju ännu allvarligare och ondare om de verkligen förstod vad de höll på med.
Absolut blir det det...
men det som denna diskussionen handlar om nu är om de förstod eller inte förstod att hon var döende när de åkte in till sjukhuset. Och det kan ju föräldrarna insett utan att för det ha insett hur allvarligt det skulle sluta under de tillfällen då de misshandlade henne.
Citera
2017-05-14, 19:44
Medlem
Citat:
En sak som verkligen förundrar mig med den här tråden är hur konstigt alla tycker det är att mamman googlat mycket. Jag tycker det är konstigt att hon inte googlat mer. Det är massvis med saker som hon inte alls har sökt efter information om, som hon bort ha lärt sig om. Jag har nog sökt på varenda barnsjukdom som finns, de allra flesta sorters olycksfall, typ allt som har med amning att göra ... och så vidare. Är det verkligen konstigt att leta efter information? Jag förstår att googlandet i det här fallet är intressant eftersom det är så fokuserat på just sjukdomar och problem, men jag uppfattar det som att människor reagerar även på själva googlandet i sig.

Är det verkligen avvikande att söka efter information i sådan omfattning som EA gjort? Ni som själva har barn och tycker att googlandet i sig är konstigt: hur gjorde ni för att lära er hur ett barn ska tas om hand? Vad är det normala? I min värld är det normala att ta del av så mycket information som möjligt och utifrån den informationen fatta ett beslut. Men mitt barns pappa (inga diagnoser) ville aldrig läsa någonting utan hade mer inställningen att barn är någonting alla kan hantera liksom av naturen. Jag tyckte det var fullständigt sinnesförvirrat att bara lita på sin intuition eller vad nu han gjorde, men när jag läser alla reaktioner här så funderar jag över om det helt enkelt är så andra människor gör. (Det skulle förklara varför föräldrar gör så mycket puckade, kontraproduktiva saker utan att verka tänka efter.)
Det jag tror att folk reagerar på är inte själva googlande som sådant, utan vad hon googlat på. Det är ju tex svårt att säga att man inte märkte eller reagerade på saker som man googlat om. Och det blir dessutom svårt att hävda att man googlade av oro för barnet när man samtidigt avbokat besök till BVC för att ingen ska få fel intryck...
Citera
2017-05-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddesudde
Absolut blir det det...
men det som denna diskussionen handlar om nu är om de förstod eller inte förstod att hon var döende när de åkte in till sjukhuset. Och det kan ju föräldrarna insett utan att för det ha insett hur allvarligt det skulle sluta under de tillfällen då de misshandlade henne.

Jag tror barnmisshandel kan liknas vid kvinnomisshandel. De som misshandlar avser inte att döda någon och funderar kanske inte på att personen kan dö när de ser henne blåslagen, så länge hon går upprätt. De tänker att de ska sluta och att allt blir bättre. Men istället så eskalerar våldet hela tiden och de går över sin egen gräns och tillslut en dag så tappar de kontrollen helt och slår ihjäl kvinnan. När hon ligger på golvet och blöder och inte kan andas förstår de att det är fara för liv, men då är det redan för sent.
Citera
2017-05-14, 19:47
Avslutad
Citat:
Får de sitta där då?
Förra veckan bad de väl de som skulle vittna senare att lämna lokalen. Och då gick en (eller två?) ut.
Citera
2017-05-14, 19:52
Medlem
Citat:
Då gissar jag att du har en partner som är hemma med barnet.

Tror du är något på spåren. Stämningen i tråden ändras så fort någon skriver någonting som riktar misstankarna mot AL snarare än EA.
Tycker nog snarare att de flesta i tråden har uppfattningen att AL är den skyldige och att det är synd om E som var kuvad.
Personligen lutar jag nog också åt att tro att det är A som utfört själva misshandeln, men jag hyser inga sympatier för E för det eftersom jag definitivt tror att hon visste vad som pågick utan att agera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in