2017-05-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
En sak som verkligen förundrar mig med den här tråden är hur konstigt alla tycker det är att mamman googlat mycket. Jag tycker det är konstigt att hon inte googlat mer. Det är massvis med saker som hon inte alls har sökt efter information om, som hon bort ha lärt sig om. Jag har nog sökt på varenda barnsjukdom som finns, de allra flesta sorters olycksfall, typ allt som har med amning att göra ... och så vidare. Är det verkligen konstigt att leta efter information? Jag förstår att googlandet i det här fallet är intressant eftersom det är så fokuserat på just sjukdomar och problem, men jag uppfattar det som att människor reagerar även på själva googlandet i sig.

Är det verkligen avvikande att söka efter information i sådan omfattning som EA gjort? Ni som själva har barn och tycker att googlandet i sig är konstigt: hur gjorde ni för att lära er hur ett barn ska tas om hand? Vad är det normala? I min värld är det normala att ta del av så mycket information som möjligt och utifrån den informationen fatta ett beslut. Men mitt barns pappa (inga diagnoser) ville aldrig läsa någonting utan hade mer inställningen att barn är någonting alla kan hantera liksom av naturen. Jag tyckte det var fullständigt sinnesförvirrat att bara lita på sin intuition eller vad nu han gjorde, men när jag läser alla reaktioner här så funderar jag över om det helt enkelt är så andra människor gör. (Det skulle förklara varför föräldrar gör så mycket puckade, kontraproduktiva saker utan att verka tänka efter.)

Jag håller med dig! Jag var långt ifrån en ovetande förstagångsförälder när jag fick barn första gången men jag sökte på det mesta, läste böcker, frågade andra som har barn osv. Så för mig är det inget onormalt att ha sökt information som E har gjort..
Citera
2017-05-14, 16:52
Medlem
kermassas avatar
Citat:
En sak som verkligen förundrar mig med den här tråden är hur konstigt alla tycker det är att mamman googlat mycket. Jag tycker det är konstigt att hon inte googlat mer. Det är massvis med saker som hon inte alls har sökt efter information om, som hon bort ha lärt sig om. Jag har nog sökt på varenda barnsjukdom som finns, de allra flesta sorters olycksfall, typ allt som har med amning att göra ... och så vidare. Är det verkligen konstigt att leta efter information? Jag förstår att googlandet i det här fallet är intressant eftersom det är så fokuserat på just sjukdomar och problem, men jag uppfattar det som att människor reagerar även på själva googlandet i sig.

Är det verkligen avvikande att söka efter information i sådan omfattning som EA gjort? Ni som själva har barn och tycker att googlandet i sig är konstigt: hur gjorde ni för att lära er hur ett barn ska tas om hand? Vad är det normala? I min värld är det normala att ta del av så mycket information som möjligt och utifrån den informationen fatta ett beslut. Men mitt barns pappa (inga diagnoser) ville aldrig läsa någonting utan hade mer inställningen att barn är någonting alla kan hantera liksom av naturen. Jag tyckte det var fullständigt sinnesförvirrat att bara lita på sin intuition eller vad nu han gjorde, men när jag läser alla reaktioner här så funderar jag över om det helt enkelt är så andra människor gör. (Det skulle förklara varför föräldrar gör så mycket puckade, kontraproduktiva saker utan att verka tänka efter.)

Jag tycker inte heller googlingen i sig är konstig.
Men är det inte bara sånt som kan tänkas vara relevant som tas upp i FUP?
ok, jag har inte hunnit nagelfara hela FUPen än, men visst borde det finnas mer aktivitet (på facebook, familjeliv, internet i stort) än det vi har tillgång till? Hon kan mycket väl ha sökt på en massa annat, även före förlossningen.
Citera
2017-05-14, 16:57
Medlem
Citat:

Jag har ett litet barn som har varit inlagt akut med allvarliga skador och hade jag haft möjlighet så hade jag googlat mycket mer än vad EA gjorde. Och innan mitt barn föddes samt de första veckorna så googlade jag precis allt som jag kunde komma att tänka på om hur man tar hand om barn och vad som kan bli fel. Jag är också under undersökning med misstanke om add/autismspektrum (Jag kan nästan lova att jag har det men har inte fått diagnosen än)
Citera
2017-05-14, 16:58
Medlem
Citat:

Det som förvånar mig är inte omfattningen, utan att man googlar istället för att ringa BVC. Till viss del kan jag förstå att man i första hand t ex skriver på Familjeliv, men folk där uppmanade ju t.om att ringa vården, men sedan struntar hon ändå i det, så jag vet inte vad nätskrivandet syftar till egentligen. Hon gör ju ändå som hon själv/Alle vill när hon inte får de svar hon uppenbarligen vil ha? (vad nu det var...)

FUP visar väl dessutom inte varenda googling, utan de relevanta som kan härledas till själva den misstänkta misshandeln. Kan tänka mig att hon googlat bra mycket mer och gjort massor med inlägg på Familjeliv som rör saker som inte direkt kan härledas till denna misstänkta händelse. Tror t ex inte de i FUP lagt in googlingar av typen "recept på barnmat" eller så.
Citera
2017-05-14, 16:59
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Jag tycker inte heller googlingen i sig är konstig.
Men är det inte bara sånt som kan tänkas vara relevant som tas upp i FUP?
ok, jag har inte hunnit nagelfara hela FUPen än, men visst borde det finnas mer aktivitet (på facebook, familjeliv, internet i stort) än det vi har tillgång till? Hon kan mycket väl ha sökt på en massa annat, även före förlossningen.
Jo, självklart kan hon ha googlat en hel del annat också. Det tror jag mycket väl att hon gjorde.

När åklagare och förundersökningsledare (såväl som media och folk i sociala media) uttalar sig om själva googlandet som om det vore ett fel i sig, tror jag ett stort misstag görs. En får aldrig utmåla själva sökandet efter information som i sig tvivelaktigt beteende. I värsta fall så går båda två fria, båda två skaffar nya barn (med varandra eller andra) och nästa gång ska de minsann göra rätt och inte googla någonting alls ... uuuh. Skräckscenario, visst, men jag tycker det är rätt kefft att ingen tänker på vilka risker det för med sig för de barn som fortfarande lever, om samhället (rättsstaten och media i det här fallet) förmedlar att googlande i sig är misstänkt beteende.
Citera
2017-05-14, 17:02
Medlem
Citat:
Jo, självklart kan hon ha googlat en hel del annat också. Det tror jag mycket väl att hon gjorde.

När åklagare och förundersökningsledare (såväl som media och folk i sociala media) uttalar sig om själva googlandet som om det vore ett fel i sig, tror jag ett stort misstag görs. En får aldrig utmåla själva sökandet efter information som i sig tvivelaktigt beteende. I värsta fall så går båda två fria, båda två skaffar nya barn (med varandra eller andra) och nästa gång ska de minsann göra rätt och inte googla någonting alls ... uuuh. Skräckscenario, visst, men jag tycker det är rätt kefft att ingen tänker på vilka risker det för med sig för de barn som fortfarande lever, om samhället (rättsstaten och media i det här fallet) förmedlar att googlande i sig är misstänkt beteende.

Men att ta upp googlandet är inte det också en del i att bevisa att hon faktiskt sökt information, hon/han har misstänkt saker som Baby Shaken Syndrom, men sedan struntat i att ta tag i det professionellt. Det är väl ett led i att försöka krossa ev. föreställningar om att de inte såg skadorna och bevisa att visst, de googlade, men sedan var de så slöa/obrydda att de inte ens orkade ringa BVC.
Citera
2017-05-14, 17:02
Medlem
why123s avatar
Citat:

Jag tycker inte det är konstigt att hon googlade mycket. Dessutom tycker jag att vi har glömt hur utlämnad mamman var till AL och hans familj.
Er*ka var osäker och litade helt på AL:s fantastiska föräldraförmåga som alla i hans släkt vittnade om.
Att bara ifrågasätta honom var nog inte så lätt.
Er*ka var ju jätteorolig det råder det väl ändå ingen som helst tvekan om. Men att misstänka sin partner det tyckte hon var helt fel. Han hade ju dessutom varit med om att uppfostra en liten flicka i några år. Dessutom hade hon ingen klan här som pappan hade.. Det visar sig ju nu också efteråt på flashback att det är pappans vänner (och släktningar?) som sitter och beskriver hur E har varit, och skönmålar AL..

Det har svängt väldigt mycket och någon som jag i sammanhanget anser är viktig är AL:s ex, det är intressant när hon säger "är det bara jag som känner honom"?

Nej, hon ville inte misstänkta AL och därför försökte hon hitta alternativa förklaringar. Då kom googlandet in, vad kan det vara..?

Det vi vet är att hon var väldigt försiktig och knappt vågade röra H.. Anmärkningsvärt är ju också att hon hela tiden visade sina tillkortakommande. T ex åt inte H så mycket när E hade henne, däremot när AL hade henne då åt barnet. Jag tror inte på det faktiskt.. Google var ju hennes bästa vän i brist på annat. Dessutom gör väl nästan alla det idag när det är något vi söker uppgifter om, vi går till datorn och googlar. Så enkelt är det!

Men nu kommer svartmålningen av henne och alla som har något negativt att säga om pappan. De är falska, har diagnoser osv...
Senast redigerad av why123 2017-05-14 kl. 17:14. Anledning: .
Citera
2017-05-14, 17:07
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det som förvånar mig är inte omfattningen, utan att man googlar istället för att ringa BVC. Till viss del kan jag förstå att man i första hand t ex skriver på Familjeliv, men folk där uppmanade ju t.om att ringa vården, men sedan struntar hon ändå i det, så jag vet inte vad nätskrivandet syftar till egentligen. Hon gör ju ändå som hon själv/Alle vill när hon inte får de svar hon uppenbarligen vil ha? (vad nu det var...)

FUP visar väl dessutom inte varenda googling, utan de relevanta som kan härledas till själva den misstänkta misshandeln. Kan tänka mig att hon googlat bra mycket mer och gjort massor med inlägg på Familjeliv som rör saker som inte direkt kan härledas till denna misstänkta händelse. Tror t ex inte de i FUP lagt in googlingar av typen "recept på barnmat" eller så.
Oj, herregud, ingen chans att jag skulle lita på BVC mer än på vad jag kan söka mig fram online. Finns det på allvar människor som litar på vad en annan person säger? Jag pratade mycket med vår BVC-sköterska, men konstant medveten om att hon är en människa precis som alla andra och att jag självklart inte kan lita fullt på någonting bara för att någon på BVC säger det. BVC kan inte allt utan sköterskorna där har en god uppfattning av vad som är normal utveckling, de är bra på att upptäcka avvikelser eftersom de träffat oerhört många barn, och de är ett bra stöd för föräldrar genom alla funderingar och så vidare. Men om du som förälder vill göra någonting alls som avviker från normen (typ det som är optimalt istället för det som är vanligast) så är inte BVC rätt personer att vända sig till. Dessutom varierar kvaliteten väldigt mycket och vissa sköterskor är direkt okunniga. (Jag har råkat rätt illa ut av att lita på enstaka personer så det bidrar väl till den misstro jag numera känner inför de allra flesta.)

(Nu använder jag ju "googla" väldigt brett som i "att söka efter information på nätet". Jag läser oftast studier och facklitteratur men i urvalsprocessen för att hitta rätt material så googlar jag.)
Citera
2017-05-14, 17:09
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Men att ta upp googlandet är inte det också en del i att bevisa att hon faktiskt sökt information, hon/han har misstänkt saker som Baby Shaken Syndrom, men sedan struntat i att ta tag i det professionellt. Det är väl ett led i att försöka krossa ev. föreställningar om att de inte såg skadorna och bevisa att visst, de googlade, men sedan var de så slöa/obrydda att de inte ens orkade ringa BVC.
Jo, jag menar bara att en inte måste ha skakat sin unge för att googla på det. Jag har googlat på det, betydligt mer detaljerat än vad EA gjort dessutom. Hoppas min unge aldrig råkar illa ut för jag skulle bli misstänkt direkt (specialintresserad av brottslighet riktad mot barn liksom, jag har datorn full av info om sånt).
Citera
2017-05-14, 17:42
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Med blåmärke , tungan och krasandet i kroppen så förstår man att hon googlat efter svar.
Fick mitt första barn för 10 månader sedan och har inte googlat nåt alls angående babyn.
Då gissar jag att du har en partner som är hemma med barnet.

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Men nu kommer svartmålningen av henne och alla som har något negativt att säga om pappan. De är falska, har diagnoser osv...
Tror du är något på spåren. Stämningen i tråden ändras så fort någon skriver någonting som riktar misstankarna mot AL snarare än EA.
Citera
2017-05-14, 17:46
Medlem
Browngreeneyess avatar
Dom är två barnmördare. Redan när barnet var några dagar började dom att misshandla barnet. Stackars barn, ett barn förväntas att få kärlek så blir det misshandlat, barnet kan inte göra något annat än att ta emot det som ges, ingen aning vart det ska ta vägen för det är lika illa i vilken famn det än är i, stressad, rädd, ensam, övergiven, förvirrad...jag hoppas att föräldrarna tar sitt liv av samvetsplågan.
Citera
2017-05-14, 17:57
Medlem
CharlieRs avatar
Innan någon lade up FUP i en och samma fil, var det någon annan som lade upp den uppdelat i flera separata filer (har jag för mig, kanske blandar ihop med Arboga-målet). Någon som minns bättre än jag och vet vart det inlägget är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in