2017-05-12, 13:49
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
SÅC och hans kompis Lambertz drar sig naturligtvis inte för att ljuga. Mycket står på spel nu för honom. Visar det sig att det här är ännu ett "Quick-fall" där hans inblandning orsakat att den riktiga förövaren går lös så är han om möjligt ännu mer körd.
Man får ju onekligen uppfattningen att någon bett fadern rita teckningen för att återskapa den, för att senare hävda att det är någon form av bevis.
Teckningen blev en halvsanning och SÅC gräver djupare och djupare för att hävda sin rätt. Snart tar han fram dynamiten.
Citera
2017-05-12, 13:52
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Tycker han har vettiga synpunkter. Det finns självklart redig substans i att pojkarna är skyldiga och att producera en vinklad dokumentär som utelämnar det kan man ifrågasätta syftet med.
Jag tycker själv att det lutar åt att de gjort det. Det jag motsätter mig är förfarandet för att nå målet, och det är där SÅC måste uppfostras till att göra det alla barn får lära sig -att inte ljuga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
EN märklig fråga är ju detta med blöta kläder och teckningen. SÅC framställer det som att det är klart att det är så och att det är pappan som har sagt detta. I dokumentären sägs det ingenting om detta (ännu), inte heller polisen verkar känna till detta efter 1 en månad som det framställs.
Hoppas det klarnar i nästa avsnitt.
Jag tror ju att detta är en efterhandskonstruktion helt och hållet.

Detta har varit uppe tidigare i tråden. T.o.m. Nina Hjelmgren skriver att "det är inte alls säkert att kläderna han bytte och slängde i tvättkorgen innan de åkte och fiskade var blöta" (sida 46).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Du begriper ingenting, så jag lämnar dig nu. Åklagaren har inte läst FUP, utan fått en redovisning av Sandberg. Men lev i din tro om du blir salig av det

Ta reda på vad en åklagare har för arbetsuppgifter. Han var formellt förundersökningsledare och även den som beslutade att avsluta utredningen. Om du tror att han gjorde det utan FUP:en så förstår du inte hur en utredning går till.
Citera
2017-05-12, 13:56
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
SÅC och hans kompis Lambertz drar sig naturligtvis inte för att ljuga. Mycket står på spel nu för honom. Visar det sig att det här är ännu ett "Quick-fall" där hans inblandning orsakat att den riktiga förövaren går lös så är han om möjligt ännu mer körd.

Jag uppfattade inte det så illa utan mer att Lambertz uttryckte två saker;
-En tioårings utsago är i egentlig mening inte att betrakta som ett fullgott alibi.
-Att han beklagade att media (DN o SVT) tagit språng från Quick-utredningen även i detta fallet.
Man måste ju skilja utredningarna åt. Dom hänger ju inte på något sätt samman.

Och även om Lambertz är stollig så har han en tydlig poäng i just dessa åsikter kan jag tycka.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
SÅC (6:20)

Av det som har framkommit tidigare så är det väl precis vad han har gjort. Sagt till polisen att de ska säga till ena brodern att den andra har erkänt, gett instuktioner inför vallning (dockan) etc

EN märklig fråga är ju detta med blöta kläder och teckningen. SÅC framställer det som att det är klart att det är så och att det är pappan som har sagt detta. I dokumentären sägs det ingenting om detta (ännu), inte heller polisen verkar känna till detta efter 1 en månad som det framställs.
Hoppas det klarnar i nästa avsnitt.
Jag tror ju att detta är en efterhandskonstruktion helt och hållet.

Hoppas också att det klarnar.
Pojken kommer hem med blöta kläder och ritar en teckning av Kevin där han ligger i vattnet, samma dag som han dog, pappan river sönder teckningen. Sen ska pappan ha försökt rita av den teckningen i minnet, i ett förhör. Det där hoppas jag att det reds ut i sista programmet.
Jag får dåliga vibbar av SÅC. En hal typ. Verkar ohederlig. Försöker liksom få det till att det är ett trauma att journalisterna tittar på fallet. Han slingrar sig ju.

Säger han konfirmeringsbajs? Det låter så, vad är det?
Citera
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Vaddå! Tror du att han hittar på att pappan ritat om teckningen?

Jag hävdar att han inte har en jävla aning om vad han pratar om över huvud taget. Uppenbart orolig för framtiden.
Citera
2017-05-12, 13:57
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Hoppas också att det klarnar.
Pojken kommer hem med blöta kläder och ritar en teckning av Kevin där han ligger i vattnet, samma dag som han dog, pappan river sönder teckningen. Sen ska pappan ha försökt rita av den teckningen i minnet, i ett förhör. Det där hoppas jag att det reds ut i sista programmet.
Jag får dåliga vibbar av SÅC. En hal typ. Verkar ohederlig. Försöker liksom få det till att det är ett trauma att journalisterna tittar på fallet. Han slingrar sig ju.

Säger han konfirmeringsbajs? Det låter så, vad är det?
bias
Citera
2017-05-12, 14:00
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Ta reda på vad en åklagare har för arbetsuppgifter. Han var formellt förundersökningsledare och även den som beslutade att avsluta utredningen. Om du tror att han gjorde det utan FUP:en så förstår du inte hur en utredning går till.

Uttalade inte åklagaren just att: Han litade på Rolf Sandberg så någon djupare insyn behövdes inte.

Kan vara hur jag tolkade inlägget i o f s.
Citera
2017-05-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Hennes beskrivning av hur det gick till när polisen förhörde henne på psyket tycker jag vittnar om att hon inte är 100.

Menar du allvar?
Citera
2017-05-12, 14:02
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dale-Cooper
Menar du allvar?
Alltid.
Citera
2017-05-12, 14:05
Medlem
Det var en 12-årig pojke som erkände att han var med när Kevin dödades några veckor efter dådet. Det hade varit intressant att veta varför han avfärdades: http://www.expressen.se/gt/12-arig-pojke-erkande-var-med-nar-kevin-mordades/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in