2017-05-06, 19:01
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
snarare dunk och så får man bromsa.. ringa några samtal och sen vänta.. inte så spännande som man vill tro sig.

Har jag svårt att tro.
Hur många har du kört på?
Citera
2017-05-07, 00:09
Medlem
herrstorks avatar
2
Citera
2017-05-08, 23:07
Medlem
Alltså jag fattar inte grejen med lokförare och självmord, varför är alla så intresserade om man har kört över nånn?

Träffar jag en ny människa på en fest, bröllop, barnkalas och jag berättar att jag är lokförare kommer ALLTID frågan om jag har kört över nånn.

Man kan se de komma, först lite artiga frågor om vilka sträckor man kör, kör du godståg m.m Sen ändrar de ansiktsuttryck, ser allvarliga ut och börjar berätta för mig att det är ett farligt jobb, ni kör ju över folk.

Vad svarar man på det??

Jovisst, senast igår. Själv då, fått i båten ännu?

För att återgå till ämnet, min erfarenhet av persontrafik...

Tre bra,
Bra betalt med tanke på hur kort utbildningen är.
Finns ingen stress.
Väljer själv hur social jag vill vara, kan jobba en hel dag utan att knappt prata med nånn, eller helt tvärt om om man är på det humöret.

Tre dåliga.
Kan hålla sig för skratt när klockan ringer 04.15.
Jobbar varannan helg.
Jobbar storhelger som jul, nyår, midsommar m.m.
Citera
2017-05-09, 12:47
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cst101
Alltså jag fattar inte grejen med lokförare och självmord, varför är alla så intresserade om man har kört över nånn?

Träffar jag en ny människa på en fest, bröllop, barnkalas och jag berättar att jag är lokförare kommer ALLTID frågan om jag har kört över nånn.

Man kan se de komma, först lite artiga frågor om vilka sträckor man kör, kör du godståg m.m Sen ändrar de ansiktsuttryck, ser allvarliga ut och börjar berätta för mig att det är ett farligt jobb, ni kör ju över folk.

Vad svarar man på det??

Jovisst, senast igår. Själv då, fått i båten ännu?

För att återgå till ämnet, min erfarenhet av persontrafik...

Tre bra,
Bra betalt med tanke på hur kort utbildningen är.
Finns ingen stress.
Väljer själv hur social jag vill vara, kan jobba en hel dag utan att knappt prata med nånn, eller helt tvärt om om man är på det humöret.

Tre dåliga.
Kan hålla sig för skratt när klockan ringer 04.15.
Jobbar varannan helg.
Jobbar storhelger som jul, nyår, midsommar m.m.
. Efterlyser fler inkomstuppgifter från lokisar! Har jag förstått det rätt att godsförare ofta har mån tusing mindre i grundlön än personförare, men att slutlönen för godsisar ändå ofta är bättre p g a mer nattarbete och sånt?
Citera
2017-05-09, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
. Efterlyser fler inkomstuppgifter från lokisar! Har jag förstått det rätt att godsförare ofta har mån tusing mindre i grundlön än personförare, men att slutlönen för godsisar ändå ofta är bättre p g a mer nattarbete och sånt?

Jag kör persontrafik, mycket pendel på blandgrupp.
Brukar få ut strax över 30 000 efter skatt. Då ligger det med nått extra pass i månaden.

Snälla, kalla oss inte lokis. Hatar det namnet....
Citera
2017-05-09, 17:39
Medlem
Mosebys avatar
Någon mer här som ska till Hallsberg på Torsdag tro?
Citera
2017-05-09, 20:18
Medlem
Trogskalles avatar
Ni som jobbar som lokförare. Vilket är det klantigaste misstaget ni gjort? Kört förbi en station?
Citera
2017-05-10, 06:01
Medlem
Klantigaste jag gjort är nog kört mot stopp, men det är några år sedan nu. Klarat mig helt från urspårningar och uppkörda växlar hittills (peppar peppar).

Annars hoppat av fel från ett lok i rörelse när vi växlat, landade fel och använde ansiktet som broms mot marken. (Hoppar inte av lok i för hög fart längre), lyckats knocka mig själv nästan när en luftkran till matarledningen inte va stängd, 10 bars tryck, är som att få en smäll med en slägga, tog på underarmen, gjorde jäääävulskt ont. Annars en klassiker är att smälla i knät i underkant på dörren, det är dom få gånger man gråter av ilska och smärta.
Citera
2017-05-10, 09:44
Medlem
Götepallbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Någon mer här som ska till Hallsberg på Torsdag tro?

Intressant, lycka till ☺☺
Citera
2017-05-10, 20:00
Medlem
JazzyJeffs avatar
Jag antar att man gör en massa prov under terminens gång - men gör man något slutprov också sista veckan eller så? Hur ser det provet ut?
Citera
2017-05-10, 20:53
Medlem
Mosebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Götepallbock
Intressant, lycka till ☺☺

Tack så mycket!
Citera
2017-05-11, 16:31
Medlem
Cykeltutas avatar