2017-05-05, 14:57
Medlem
Trogskalles avatar
Ok så man kan jobba i stort sett alla tider på dygnet? Men om man kör pendeltåg så är det väl endast från morgon till kväll?
Citera
2017-05-05, 15:03
Medlem
jag kan inte svara helt för pendeltågstrafiken, aldrig kört och kommer aldrig att köra heller, men har vänner som kör pendeltåg och ibland har dom kväll-morgon, alltså dom kör turer på sena kvällen/natten, sen några timmars vila sen några av dom tidiga morgonturerna, sen hem.
Citera
2017-05-05, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Vad ingår i hälsoundersökningen? Bara syn, hörsel och psykolog?
Hur långa är arbetspassen?

Drogtester? Dopingtest?

Vad bör man öva på för att klara testerna? Jag har ADHD så alla talserier och liknande misslyckades jag kapitalt med
Citera
2017-05-05, 20:27
Medlem
drogtester görs vid varje hälsokontroll, och ibland så dyker dom upp på kontoret och tar dom förare som är där. helt random, så det är ingen idé att pyssla med droger och tro man kommer undan med det. även om man åker mot stopp, eller det inträffar någon annan incident med brist i säkerhet eller liknande så är det många som får ta drogtester då med.

hur det fungerar med ADHD och sånt kan jag tyvärr inte svara på då jag själv inte har någon sådan diagnos så jag kan omöjligt svara på det,

när jag gick sökte utbildningen så va det officerstestet på försvarsmakten rätt så lämpligt, samt öva på olika sajter, Logiskt tänkande och öva på sitt spatialta tänkande,

http://www.psykologiskatest.se/begavningstestiq-test/ är en sida som förklarar en del, borde finnas länk
Citera
2017-05-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
EKG dessutom numera,

det är lite olika hur passen ser ut, min senaste tur började jag vid 20.00 i tisdags, bromsprov och vagnssyning sedan körning till Malmö, framme vid 05.00, sedan vila på dagen fram till runt 17.00 då ett tåg från tyskland kom upp, körde det till Göteborg där vi växlade in det på terminalen, slutade runt 01.45 (dock 2 timmar sent p.g.a lite olika orsaker) sedan idag torsdag på morgonen åkte jag pass hem från göteborg till min hemstation, sen nu ledigt tills på måndag,

Då gör jag ungefär samma vända fast åt andra hållet, Börjar 08.45, kör en kort tur på ungefär 4 timmar runt hemstationen, sen efter det åka tåg till göteborg för att sova, börjar 07.00 på tisdag, kör till Malmö framme runt 13-14 ungefär, sen hotell och försöka sova, sen kommer nästa tåg från kontinenten som jag tar över vid 02.30 (om det är i tid) och kör det till Nässjö, sedan till hemstation igen. borde vara hemma på onsdag runt 9 eller 11 ungefär, beroende på vilket pasståg jag hinner med därifrån.

men detta är mitt bolag jag jobbar för, vi har längre turer följt av några dagar ledigt, sen lite längre tur, sen ledigt igen. dom som jobbar på persontåg har oftast helt annorlunda scheman än vi.
Vem jobbar du åt rexus?Är det godståg du kör?
Citera
2017-05-05, 23:15
Medlem
fullt medveten om att man kör på folk, händer rätt så ofta faktiskt. vet både hur det ser ut, hur det låter, och hur det luktar efteråt...

jag kör bara godstrafik. vilka jag jobbar för... ja det är inte Green Cargo, utan ett annat mycket stort godsbolag i Sverige.
Citera
2017-05-06, 08:27
Medlem
Trogskalles avatar
Citat:
fullt medveten om att man kör på folk, händer rätt så ofta faktiskt. vet både hur det ser ut, hur det låter, och hur det luktar efteråt...

Jag antar att det inte är någonting man kan förbereda sig på genom att kolla igenom bilderna på Mondo, Gore och Bizarre forumet här på flashback.

Men det är väl mest i större städer som detta händer, självmord alltså? Inte så stor risk om man kör t.ex. malmtåg åt LKAB gissar jag.
Fast olyckor kan ju hända i alla järnvägsövergångar.
Citera
2017-05-06, 10:10
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:

jag kör bara godstrafik. vilka jag jobbar för... ja det är inte Green Cargo, utan ett annat mycket stort godsbolag i Sverige.

Hur mycket tjänar du en vanlig månad med inte allt för mkt övertid/extraknäck?
Citera
2017-05-06, 13:50
Medlem
Självmord sker överallt, senaste jag va inblandad i, där jag fick åka och hämta tåget efter olyckan va ca: 3 km utanför Storvik, mitt ute i ingestans, där en person hade rymt ifrån ett boende för psykiskt sjuka många mil bort, men dök upp vid 23.00 på en övergång mitt ute i skogen, så det händer hela tiden överallt.

jag får sällan ut under 30.000 kr, det är om jag inte haft en enda övertidstur, men det är mellan 33-40.000 efter skatt, man brukar säga att man får ute efter skatt det man har i bruttolön, vi har mycket nattkörningar och OB-tillägg, samt traktamenten så hamnar man runt 33-34 efter skatt, jag gör iallafall det. sen jobbar jag en hel del övertid, eller ja en jäkla massa så som rekord har jag nog haft nån månad runt 45, absolut bästa är när jag sålt semester och jobbat övertid enormt mycket, då vart det 59.000 som rekord.
Citera
2017-05-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Jag antar att det inte är någonting man kan förbereda sig på genom att kolla igenom bilderna på Mondo, Gore och Bizarre forumet här på flashback.

Men det är väl mest i större städer som detta händer, självmord alltså? Inte så stor risk om man kör t.ex. malmtåg åt LKAB gissar jag.
Fast olyckor kan ju hända i alla järnvägsövergångar.

Nej man kan inte förbereda sig riktigt, att köra på djur o.s.v, saker och sånt ger alltid sina distinkta ljud ifrån sig. en människa är... ja det är väldigt annorlunda, det går inte riktigt att beskriva...
Citera
2017-05-06, 14:21
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Du är medveten om att du kommer köra över minst en människa under din karriär? Splash! och massa blod och hjärnsubstans på rutorna. Kan du leva med det?

snarare dunk och så får man bromsa.. ringa några samtal och sen vänta.. inte så spännande som man vill tro sig.
Citera
2017-05-06, 15:34
Medlem
Citat:
Självmord sker överallt, senaste jag va inblandad i, där jag fick åka och hämta tåget efter olyckan va ca: 3 km utanför Storvik, mitt ute i ingestans, där en person hade rymt ifrån ett boende för psykiskt sjuka många mil bort, men dök upp vid 23.00 på en övergång mitt ute i skogen, så det händer hela tiden överallt.

jag får sällan ut under 30.000 kr, det är om jag inte haft en enda övertidstur, men det är mellan 33-40.000 efter skatt, man brukar säga att man får ute efter skatt det man har i bruttolön, vi har mycket nattkörningar och OB-tillägg, samt traktamenten så hamnar man runt 33-34 efter skatt, jag gör iallafall det. sen jobbar jag en hel del övertid, eller ja en jäkla massa så som rekord har jag nog haft nån månad runt 45, absolut bästa är när jag sålt semester och jobbat övertid enormt mycket, då vart det 59.000 som rekord.

Instämmer med att det brukar ligga runt 30.000:- efter skatt en normal månad i slutlönesteget utan något extra pass, jobbar mestadels dagtid/kvällstid, 1 nattjobb på 6 veckor, 36 timmars vecka och ingen kvartstid eller obetald bortavaro annat än som max 45 min obetald rast. Kommer hem varje dag och slipper övernattningar på annan ort vilket känns bra när man har familj

Och drogtester görs spontant när som helst, kanske i början eller i mitten på ett pass, alltså man kan aldrig veta när det sker, så det är nolltolerans på sådant såklart, tänk på att vissa medicinska preparat kan ge utslag på tester också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in