2017-05-11, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Det går ju inte att veta på förhand vilken förhörsstrategi som är den rätta. Om pojken faktiskt visste något hade Sandbergs konfrontativa stil kanske gett resultat. Nu var utfallet dåligt och då är det lätt att hacka. Möjligtvis borde Sandberg insett tidigare än efter 40 min att det inte funkade. Vissa (kvinnor mest) verkar anse att det förhöret är att jämställa med barnplågeri eller något sådant, vilket är totalt strunt.

Nej.
Jag tror som jag redan sagt inte att Sandberg är en ond människa som en del framställer det här. Och intervjuerna med honom kan vara ihoppklippta så att man ska tycka att han verkar vara en korkskalle som tror han ska vinna en bandymatch - fast å andra sidan så tror jag inte att det fanns intelligentare uttalanden från honom där han resonerar kring fallet på ett professionellt sätt.
Han är nog ingen barnaplågare innerst inne men en dumskalle som till varje pris vill lösa ett fall.
Förhören med femåringen är illa nog, men jag har på känn att det kommer att bli riktigt obehagligt när sjuåringen ska pressas.
Citera
2017-05-11, 12:15
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Till sist vill jag säga att SVT faller lite när de använder 10-åringen som ett bra vittne att bevisa motsatsen. En 10-åring är inte ett lämpligt vittne. Han berättar att hans mamma sagt åt honom att hålla reda på barnen för att han var äldst. Om Robin faktiskt hade försvunnit iväg under tiden så är det möjligt att tioåringen inte vill säga det eftersom att han är rädd att hans mamma ska bli arg för att han inte höll reda på de mindre barnen. Detta ska väl förvisso ändå nämnas men jag anser inte att man bör lägga någon större energi på det.

Angående detta vill jag bara påpeka att 10-åringens förhör endast var ett av många förhör med hela hans familj som alla berättade samma sak. Nämligen att bröderna varit på gården och lekt hela tiden.

Jättebra inlägg för övrigt!
Citera
2017-05-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Åklagaren verkar inte ha varit så insatt i utredningen han ledde:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/aklagaren-i-kevin-fallet-om-nyckelvittnet-jag-kommer-inte-ihag-nagot-alibi

åklagaren är 83 år och det va 20 år sen detta hände? Klart han inte kommer ihåg och klart han inte sitter och läser FUP 20 år senare?
Citera
2017-05-11, 12:18
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Ni behöver inte spekulera i varför polisen gjorde som de gjorde. Svaret är enkelt.
Sven Åke Christiansson. Det är allt som behöver sägas.

Mycket farlig man, mycket.
Citera
2017-05-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Klart Sandbaergs förhör med den lille killen var lite väl hårt, samtidigt kan jag förstå honom när han har en mordutredning som står helt still, mycket spår som de lagt ner mycket tid på som visat sig vara felaktiga, plötsligt dyker en liten kille som kan sitta på värdefull information men han bara flamsar runt och verkar inte inse allvaret.

Ja, jag hade också föreslagit att pröva en ny metod, men Sandberg tog i för hårt och det gick överstyr, resultatet blev ju knappast mer sammanhängande eller trovärdigt, nästan bara mer förvirrande.

Förstår också de försökte pröva nåt nytt och det kanske blev lite väl hårt men som sagt Robin hade ju sett saker och det va värdefullt.
Citera
2017-05-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Det går ju inte att veta på förhand vilken förhörsstrategi som är den rätta. Om pojken faktiskt visste något hade Sandbergs konfrontativa stil kanske gett resultat. Nu var utfallet dåligt och då är det lätt att hacka. Möjligtvis borde Sandberg insett tidigare än efter 40 min att det inte funkade. Vissa (kvinnor mest) verkar anse att det förhöret är att jämställa med barnplågeri eller något sådant, vilket är totalt strunt.

Har för mig han kom in efter halva förhöret eller i slutet då den kvinnligs förhörde först men verkade inte få ut nåt.
Citera
2017-05-11, 12:30
Bannlyst
Varför får SÅC så mycket skit? Han är ju faktiskt landets främsta minnesexpert han ger bara sin bild utifrån hans kunnande som expert i ämnet sedan är det ju upp till polis och åklagares sak att avgöra om det är användbart eller inte.
Citera
2017-05-11, 12:31
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
I kvällens Aktuellt berättade advokat Thomas Olsson, som företräder de två män som fem och sju år gamla bedömdes skyldiga för mordet på fyraårige Kevin, om de högst tveksamma förhörsmetoder som användes i utredningen.

– I slutet av förhörsserien är den ena pojken så förtvivlad att han pekar ut ett mjölkpaket som mordvapen. Det är på den nivån uppgifterna lämnas, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokaten-thomas-olsson
Citera
2017-05-11, 12:34
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Enligt GW måste det inte ha varit mord.

Nä det är klart, och kanske lär man aldrig få veta heller. Efter en 19 år och en redan från början felhanterad mordutredning blir det svårt att räta ut några som helst frågetecken med någon större säkerhet. Men det faktum att Kevin låg på en lastpall som skjutits ut talar starkt för att han inte själv har orsakat sin död. Kan ha varit en olycka i samband med lek, och någon/några blev rädda och försökte i panik sopa bort spår. Eller kan ha varit mord, i så fall är risken överhängande att det är 7:e mördaren som Sven Å. hjälper att gå fri...
Citera
2017-05-11, 12:34
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGUllhammar
Varför får SÅC så mycket skit? Han är ju faktiskt landets främsta minnesexpert han ger bara sin bild utifrån hans kunnande som expert i ämnet sedan är det ju upp polis och åklagares sak att avgöra om det är användbart eller inte.

Hans "expertis" har ju lett fram till Sveriges största rättsskandal i modern tid, så man bör inte vara för entusiastisk över vad den mannen säger.
Citera
2017-05-11, 12:35
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGUllhammar
Klart dom tycker det är jobbig situation om det nu är dom som orsakat Kevins död det hade nog jag med tyckt varit jobbigt om jag var fem år och nervositeten uttrycker sig i att Robin inte kan sitta still.

Har du dragit dessa slutsatser med hjälp av programmet, heller har du kommit fram till dina felaktigheter helt själv?
Citera
2017-05-11, 12:37
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Ni behöver inte spekulera i varför polisen gjorde som de gjorde. Svaret är enkelt.
Sven Åke Christiansson. Det är allt som behöver sägas.

Mycket farlig man, mycket.

En modern variant av en visgosse.
Han har förmåga att se saningen och däreigenom skapa "bevis" som ingen vanlig människa kan se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in