2017-05-11, 08:33
Medlem
patajavels avatar
Låt säga att 5-åringen är huvudvittne.
Vi måste komma ihåg att han nämner "GOD JUL". Det verkar ju vara ganska många tomtar som har haft hand om det här fallet. Kan SÅC eller RS ha något med Kevins död att göra?

Han pekar ju även ut ett mjölkpaket som mordvapen, det var ju en tomte här i tråden (som tyvärr är avstängd) som pratade om sillmjölkar i var och varannan mening. Han har ju själv sagt att han har egenintresse i fallet. Vad vet han?
Citera
2017-05-11, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det hade varit bra med teknisk bevisning men jag tycker inte att man ska underkänna det man kan få fram utav förhören heller bara för att de är barn. Förhoppningsvis så finns tillräckligt material bandat och att det klarar en granskning.
Tycker inte att vi fick klarhet riktigt i varför alibit bortsågs ifrån. Det som framkom i del 2 var ju att 10-åringen stod fast vid att de inte lämnat gården, men tycker jag läst mer tidigare i tråden att han senare sagt att de cyklade iväg en bit, men att han då hade tvärsäker koll. Kanske han blev avslöjad med att ljuga?

"Tycker inte att vi fick klarhet i varför alibit bortsågs ifrån."
Det kanske bara är vi som följde, läste och förstod hela Quick-härvan som har fullständig "klarhet" i Kevin-fallet. Tre bokstäver räcker gott för att "klarlägga" hela Kevin-utredningen: S Å C.
Citera
2017-05-11, 08:37
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxfilespecial
Dokumentären är nästan lika tragisk som fallet. Självklart hade ingen av de som utredde detta mord önskat annat än att barnen hade varit oskyldiga! Att det inte hade hållit i en rättegång är ju en helt annan sak. Barnen gjorde tyvärr detta! Jag har själv barn i den åldern och har jobbat med barn hela livet...inte en chans att de skulle ha ansett fallet som löst om inte de var helt säkra. Jag undrar om Dan Josefsson är riktigt frisk när han väljer att göra en totalvinklad american-dokumentär. Att han väljer att utesluta och klippa allt som kan peka på att de faktiskt gjorde det visar bara att han själv vet att sanningen redan framkommit. Därför är detta vidrig journalistik!!! Jag tycker det borde upp en debatt om journalistetik, sådana här onyanserade dokumentärer vill jag slippa. Han kunde gjort en dokumentär om deras liv istället, innan mordet och efter. DET hade varit mer givande.
Eller också var det bekvämt att hitta syndabockar för mordet på det här sättet. Klappat och klart. Att man sedan förstörde de här pojkarnas liv , tja det kunde man leva med. Någon måste ju offras.
Citera
2017-05-11, 08:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Ja så kan det vara men det bör ju klargöras.

Sedan tycker jag det är märkligt att polisen skulle nöja sig med att styvmamman anser att hon "kanske ha hört" barnen nämna Kevin.

De måste ju finnas kompleterande förhör där hon utvecklar detta mer ingående tycker man.

Jäkligt svag bevisning i så fall att någon som mår dåligt och är intagen på psyk "kanske ha hört"

Ja all bevisning är oerhört svag av det jag sett hittills i dokumentären.

Det skulle också finnas något som pojkarna kände till "som man bara kan veta om man varit på plats".
Vad är det?
Det hade ju varit ett starkt bevis, men det har inte presenterats.
Med tanke på utredningen i övrigt kan man tänka sig att även det är en tolkning under pressen att lösa fallet.
Citera
2017-05-11, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Eller också var det bekvämt att hitta syndabockar för mordet på det här sättet. Klappat och klart. Att man sedan förstörde de här pojkarnas liv , tja det kunde man leva med. Någon måste ju offras.

Jag tror man tänkte tvärtom. Fallet klaras upp men ingen behöver bli dömd och straffad. Och förundersökningen blir sekretessbelagd. Perfekt!
Senast redigerad av Linosa 2017-05-11 kl. 08:45.
Citera
2017-05-11, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja all bevisning är oerhört svag av det jag sett hittills i dokumentären.

Det skulle också finnas något som pojkarna kände till "som man bara kan veta om man varit på plats".
Vad är det?
Det hade ju varit ett starkt bevis, men det har inte presenterats.
Med tanke på utredningen i övrigt kan man tänka sig att även det är en tolkning under pressen att lösa fallet.

Bevisningen ska ju enligt Christiansen vara oerhört selektiv och det är väl typiskt för en journalist som vill driva en tes stenhårt, man kan inte visa nyanser och vinklar för då blir det inget nytt över fallet, att gossarna skulle vara oskyldiga har ju diskuterats här ett bra tag och förmodligen härifrån idén till dokumentären kommer.

För att se hur svag bevisningen är måste man läsa FUP.
Citera
2017-05-11, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Jag tror man tänkte tvärtom. Fallet klaras upp men ingen behöver bli dömd och straffad. Perfekt!

Polisen ville ha en barnamördare lös i Arvika...? Knappast.
Citera
2017-05-11, 08:45
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Jag tror man tänkte tvärtom. Fallet klaras upp men ingen behöver bli dömd och straffad. Perfekt!
Blev inte pojkarna straffade tycker du?
Citera
2017-05-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Blev inte pojkarna straffade tycker du?

Jo, absolut! Men jag tror inte man tänkte så.
Citera
2017-05-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Polisen ville ha en barnamördare lös i Arvika...? Knappast.

De ville lösa det uppmärksammade fallet. Så mycket att de själva trodde på den här historien. Bevisen hade troligtvis inte räckt i en rättegång, men det behövde dom inte nu.
Citera
2017-05-11, 08:49
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Bevisningen ska ju enligt Christiansen vara oerhört selektiv och det är väl typiskt för en journalist som vill driva en tes stenhårt, man kan inte visa nyanser och vinklar för då blir det inget nytt över fallet, att gossarna skulle vara oskyldiga har ju diskuterats här ett bra tag och förmodligen härifrån idén till dokumentären kommer.

För att se hur svag bevisningen är måste man läsa FUP.

Ja, det är möjligt. Jag har hittills bara sett dokumentären.
Om pojkarna är skyldiga eller ej har jag ännu ingen uppfattning om.
Citera
2017-05-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Rent hypotetiskt, hur kan två små barn döda ett annat barn utan att lämna några som helst spår som binder dem till mordet? Bara det är ju bisarrt. Ser man till små barns typiska utveckling så är de väldigt klumpiga, till viss del omedvetna om omvärlden och mentaliseringsnivån ligger inte särskilt högt. Ur ett kriminologiskt och forensiskt perspektiv borde det vara enklast att bevisa skulden när det är små barn som är gärningsmän, eftersom de saknar all form av konsekvenstänkande jämfört med vuxna.

Nej, detta stinker rättsskandal faktiskt.

Fast så liten är inte en sjuåring, det är däremot en fyraåring. Jag har jobbat en del med utåtagerande sexåringar och de vill man definitivt inte ha i närheten av barn yngre än fem år iallafall, just för att de potentiellt skulle kunna skada dem väldigt illa. Stora stenbumlingar kan kastas mot andra barn, de kan kasta sig över andra barn, sticka dem med vassa pinnar osv. Skulle inte velat ha en sjuåring som brukade ta strypgrepp på lillebror i närheten av min fyraåring om Kevin varit mitt barn, en fyraåring har en liten vek hals och sitter en sjuåring och klämmer över halsen med en pinne (som en teori är) så visst kan en fyraåring dö av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in