2017-05-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Du som uppenbarligen var förhörsledare vid tillfället, ge oss mer.. Du verkar veta hur frågorna ställdes, och även hur svaren kom. Du som vet kan ju ge oss allt, vi som inte vet. Kom igen!!

Han kommenterar bara vad som framkommer i de videoinspelade förhören. Där framkommer hur frågorna ställdes till pojkarna: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pojkarna-blir-huvudmisstankta
Citera
2017-05-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Motsägs av DNs expertvittne. Gm betraktas som offer då de är barn, ingen skillnad. Du har fel:

http://www.gu.se/forskning/publikati...ationId=241130

Young victims of child sexual abuse can for a variety of developmental, social, and contextual reasons have difficulties disclosing their experiences. The present project aimed to shed light on preschoolers’ disclosure tendencies by closely examining 57 Swedish court cases of child sexual abuse. All allegations were verified from supporting corroborative evidence (e.g. video-recordings of the abuse, DNA evidence, conclusive medical examinations) and had received a convicting verdict. While the majority of children could provide information about their victimization, their first disclosures were often delayed. A range of barriers could hinder the preschoolers from telling. In line with previous research, the victims were often reluctant during their police interviews. Repeated sessions, focused questions and other reassurances could, however, facilitate this difficult process.

Återigen hänvisar du till artiklar som saknar relevans i sammanhanget. Av en ren slump såg jag precis att experten, Sara Landström, vars artiklar du försöker använda som bevis för din helt felaktiga tes har uttalat sig om just detta och hur Kevin-fallet och SÅCs metoders lämplighet och polisens utförande:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sven-a-christiansons-metoder-far-kritik-av-forskare/

Vet inte om den hamnar bakom köpmur så jag tar mig friheten att klippa in brödtexten här:

För er som inte orkar läsa hela brödtexten (som också tar upp SÅCs kopplingar och hänvisningar till de ej evidensbaserade irrlärorna som Alice Miller hittat på och som SÅC torgför som vetenskaplig fakta) så kan jag bara snabbt lyfta fram Sara Landströms förhållning till förhörsmetoden som använts:
"– Det är helt riktigt att forskning visar att det ofta behövs fler än ett förhör innan barn berättar om att de utsatts för, eller bevittnat våld. Det som utmärker dessa förhör är att polisen ofta vet att barnen råkat ut för något och därför vill hjälpa dem att berätta om det. Det är annorlunda i Kevin-fallet. Polisen vet inte om dessa barn har varit med om något som de behöver hjälp att berätta om, säger Sara Landström."

och

"– Den typ av förhör vi ser i denna utredning saknar dessa element. Tiden används inte för att bygga relation eller skapa förtroende. De långa och många förhören kan istället ha gett motsatt effekt. Forskning har visat att långa, utdragna förhör med pressande frågor är en starkt bidragande orsak till falska erkännanden."

Amen.
Senast redigerad av superfluent 2017-05-10 kl. 13:51.
Citera
2017-05-10, 13:50
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Du som uppenbarligen var förhörsledare vid tillfället, ge oss mer.. Du verkar veta hur frågorna ställdes, och även hur svaren kom. Du som vet kan ju ge oss allt, vi som inte vet. Kom igen!!

Du kommer få se ikväll. Var så säker! Fler intressanta klipp presenteras då.
Vi hörs efter det så får vi se vad du säger.
Citera
2017-05-10, 13:52
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Han va inte förhörsledare som jag förstått så han kanske hade nåt kort enstaka förhör annars va det den kvinnliga och den andra Forsman som höll i förhören. Barnpsykologer övervakade även varje förhör så det va nog ingen fara. Hårdare tonfall behövs nog ibland då barn lätt tramsar och inte vill koncentrera sig.

Du får inte fram något från ett barn, som du kan vara säker på är sant, genom ett "hårdare tonfall". Elementär psykologi.
Citera
2017-05-10, 13:55
Medlem
Citat:
Utdrag ur förhör med 5-åringen
Förhörsledare: Bror din då, var han med till vattnet? Såg han vad som hände?
5-åringen: Ja
FH: Var han också med vid vattnet? Var han med vid bryggan också?
5-åringen: Ja.
FH: Men tidigare har du sagt att XX inte var med.
5-åringen: Ja, just det.
FH: Var han med eller var han inte med?
5-åringen: Inte
FH: Varför säger du att han var med då?
5-åringen: Han var inte.
FH: Nu har du sagt två saker. Du har sagt att XX var med och du har sagt att han inte var med. Då frågar jag dig.
5-åringen: Han var inte med.
FH: Varför sa du att han var med då?
5-åringen: Han var med.
FH: Får jag klargöra en sak nu, titta mig i ögonen nu då. Var xx med eller inte med
5-åringen: Med.
FH: Stod du på bryggan? Titta på mig nu.
5-åringen: Nej

När man läser det där förhöret får man ännu mindre svårt att förstå hur man kan ta pojkarnas erkännande på allvar...
Citera
2017-05-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du får inte fram något från ett barn, som du kan vara säker på är sant, genom ett "hårdare tonfall". Elementär psykologi.

Han var ju som sagt inte förhörsledare utan hare nåt enstaka enligt det som framkommit. De andra förhörsledarna spela ju innebandy, grillade osv med barnen. Och hade säkerligen mer utbildning i föröhörsteknik.
Citera
2017-05-10, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent
Återigen hänvisar du till artiklar som saknar relevans i sammanhanget. Av en ren slump såg jag precis att experten, Sara Landström, vars artiklar du försöker använda som bevis för din helt felaktiga tes har uttalat sig om just detta och hur Kevin-fallet och SÅCs metoders lämplighet och polisens utförande:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sven-a-christiansons-metoder-far-kritik-av-forskare/

Vet inte om den hamnar bakom köpmur så jag tar mig friheten att klippa in brödtexten här:

För er som inte orkar läsa hela brödtexten (som också tar upp SÅCs kopplingar och hänvisningar till de ej evidensbaserade irrlärorna som Alice Miller hittat på och som SÅC torgför som vetenskaplig fakta) så kan jag bara snabbt lyfta fram Sara Landströms förhållning till förhörsmetoden som använts:
"– Det är helt riktigt att forskning visar att det ofta behövs fler än ett förhör innan barn berättar om att de utsatts för, eller bevittnat våld. Det som utmärker dessa förhör är att polisen ofta vet att barnen råkat ut för något och därför vill hjälpa dem att berätta om det. Det är annorlunda i Kevin-fallet. Polisen vet inte om dessa barn har varit med om något som de behöver hjälp att berätta om, säger Sara Landström."

och

"– Den typ av förhör vi ser i denna utredning saknar dessa element. Tiden används inte för att bygga relation eller skapa förtroende. De långa och många förhören kan istället ha gett motsatt effekt. Forskning har visat att långa, utdragna förhör med pressande frågor är en starkt bidragande orsak till falska erkännanden."

Amen.

Hahah. Hon motsäger ju sig själv. För det första vet hon alltså inte själv hur barn som kanske är förövare skall förhöras och har med andra ord ljugit för DN när hon vid första tillfället säger att barn inte skall förhöras flera gånger. För det andra så erkänner hon alltså att om barnet är skyldigt så behövs flera förhör....ja, alltså eftersom man inte vet det innan då måste man ju förhöra många gånger för att utesluta att barnet är gm, och i detta fall ansåg man att det fanns skäl för att de var gm. Därmed har man gjort helt rätt. Utredningen, som hade allt mtrl, ansåg att det me stor sht var bröderan och därmed fanns skäl till många förhör. Hon håller på att måla in sig i ett hörn och avsluta sin forskarkarriär. Och man skiljer inte på gm och offer i detta fall, det handlar om traumat i sig, någon större forskning på barn som gm finns inte ffa på så små barn.

eller ska man ha många förhör då man vet att det är rätt gm, och få när det inte är det...och vid kanske då hoppas men på ett erkännande i första förhöret för att sedan kunna förhöra många gånger då man vet...

faktiskt så jävla korkat att man svimmar.
Citera
2017-05-10, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent

och

Amen.

Och som tillägg: saknar relevans i sammanhanget???? du hänvisar sedan till att Sara just ADRESSERAR denna aspekt? Är bägge hjärncellerna på semster idag? de har dessutom gjort saker för att skapa kontakt med barnet, lekt, grillat korv, etc, det vet ju Sara inget om hur väl man lyckats med det. och soc+barnpsyk satt med vid alla förhör och bröt vid behov. Vidare så visste man DÅ inte likaväl hur viktiga dessa spekter är eller hur lätt man kan plantera falska minnen så de gjorde helt rätt. Du är motbevisad med ditt dravel och kan lägga ner.
Citera
2017-05-10, 14:20
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag trodde inte den skulle öppnas igen, beroende på att jag tyckte den var välgjord från början. Nu öppnas den så.. Helt ok, Polisen klagar om pengar. Kanske dessa skattemedel kom bättre tillpass annorstädes.

Jaha, det förklarar ju varför du är här och försvarar det jobb som gjordes. FUP har väl inte varit offentlig, eller?
Citera
2017-05-10, 14:26
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jaha, det förklarar ju varför du är här och försvarar det jobb som gjordes. FUP har väl inte varit offentlig, eller?

Han har läst Nina Hjelmgrens vilseledande rapport och bygger alla sina åsikter om fallet på den.
Citera
2017-05-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Från DN.
Sara Landström, expert på barnförhör och docent i psykologi (ang. upprepade förhör):

Vad har du för källa (annat än SÅC) på att det är rätt metod att pressa barn till erkännande via många förhör?

Citat:
Ursprungligen postat av 10minute
När man läser det där förhöret får man ännu mindre svårt att förstå hur man kan ta pojkarnas erkännande på allvar...

De är kallhamrade mördare, som försöker blanda bort korten...;0)

Det ska bli intressant att se om idiotpatrullen mobiliserar efter programmet och skickar in ännu några faktaresistenta SÅC-/Lambertsfans - eller börjar retirera...

I övrigt hoppas jag på att DJ ägnar kvällen åt att rentvå killarna helt, så att den mest inavlade Arvikabon fattar, och sista delen till att visa på andra, helst en enda annan, mer trolig gärningsman.
Citera
2017-05-10, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Och du får gärna förklara varför du är övertygad om brödernas skuld.
Utan problem. Den yngre brodern proklamerade i det förra avsnittet att han och Kevin var ALLTID tillsammans. Antar att den äldre brodern och 10-åringen vid tillfälle som Kevin blev mördad inte fanns långt borta. Polisen tog ju inte dessa till förhör på måfå,

Det jag kan fundera över är om vi ska överlåta den polisiära verksamheten åt journalister och sparka poliserna?? Hur ska vi ha det?? Juridiska utbildningar är väl bara blaha blaha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in