2017-05-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag vet inget om vad/hur denna specifika vetenskapsman kopplar till Genesis (jag sysslar sällan med auktoritets-argument), men om du presenterar det med dina egna ord kan du och jag kanske fortsätta diskussionen om det.

Min slutsats blir att resonera med dig inte leder någonstans, då du inte vet eller kan något annat än argumentationsteknik.
Citera
2017-05-10, 12:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgorIvanoff
Min slutsats blir att resonera med dig inte leder någonstans,

Citat:
då du inte vet eller kan något annat än argumentationsteknik.

Kanske det.

Jag vet däremot något om filosofisk rationalism och "sund semantik", vilket jag anser vara mera relevant.

But suit yourself.
Citera
2017-05-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgorIvanoff
Jag frågade inte efter ordet, "The god particle" utan om du förstår hur vetenskapsmannen gör koppling till Genesis?
Jag hittade inget om den kopplingen. Kan du inte dra en sammanfattning?
Citera
2017-05-10, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Kan du då förklara hur du menar att det kan finnas en utgångspunkt om inget tillförts?
Något har tillförts som är orsakande men det är rimligtvis inte något som består av, eller beror av, energi eller materia. Mer sannolikt än inte är det också överskridande tid och rum men har nödvändigtvis sitt ursprung i dito. Uppmanar dig till att begrunda detta själv. Jag kan aldrig få dig att ändra uppfattning ändå, det kan du bara göra själv.

Så jag drar mig ur diskussionen med detta hängande i luften eftersom jag har annat att göra som är viktigare.

Bye bye.
Citera
2017-05-10, 12:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Något har tillförts som är orsakande men det är rimligtvis inte något som består av, eller beror av, energi eller materia. [b]Mer sannolikt än inte är det också överskridande tid och rum men har nödvändigtvis sitt ursprung i dito.

Med andra ord refererar du till vad som för tillfället är ofalsifierbart. Och detta försöker du då att gissa om (vilket iofs är OK om det förtydligas att det rör sig om gissninger) ... men något bevis för 'guds'-konceptet per se har du ännu inte varit i närheten av.
Citera
2017-05-10, 12:33
Medlem
Citat:
Kan du ge ett konkret exempel?
Vetenskapen forskar ständigt om ursprung och orsaker till saker och ting och har gjort så i alla tider.
Citera
2017-05-10, 12:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vetenskapen forskar ständigt om ursprung och orsaker till saker och ting och har gjort så i alla tider.

Om du visste lite om vad (nutidig, akademisk) vetenskap ÄR, så skulle du inse, att denna inte sysslar med sånt som bevis för 'guds'-konceptet.

Det är filosofins område.
Citera
2017-05-10, 12:40
Medlem
Citat:
Med andra ord refererar du till vad som för tillfället är ofalsifierbart. Och detta försöker du då att gissa om (vilket iofs är OK om det förtydligas att det rör sig om gissninger) ... men något bevis för 'guds'-konceptet per se har du ännu inte varit i närheten av.
Det rör sig inte om bevis utan om sannolikheter. Lätt att "glömma" eller hur. Jag har bevisat att jag kan försvara Guds existens med rimliga argument utifrån sannolikheter, och detta har jag gjort utan att behöva ta till argument som att logiken inte behöver existera extrakosmiskt, vilket du gjort. Därför har min position mer "kött på benen" än din. Men som jag sa, slutsnackat nu. (för min del)
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-05-10 kl. 12:43.
Citera
2017-05-10, 12:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det rör sig inte om bevis utan om sannolikheter.

Eftersom dina sannolikheter också är baserade på gissninger står du fortfarande på samma ställe som inte är i närheten av ett 'guds'-bevis.
Citera
2017-05-10, 16:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Och hur menar du att det skulle vara ett exempel på "Here's the conclusion, what facts can we find to support it?"?
Vilken är slutsatsen?
Citera
2017-05-10, 17:13
Medlem
Citat:
Och hur menar du att det skulle vara ett exempel på "Here's the conclusion, what facts can we find to support it?"?
Vilken är slutsatsen?
Man kan t ex genom observation dra en slutsats att någon djurart minskat kraftigt de senaste tio åren och sedan forska efter vad det berodde på. Helt naturligt förfarande inom vetenskapen. Man kan förvisso vända på samma sak och säga Here's the fact, (djurarten har dött ut) what conclusion can we draw from it, (och söka orsaken).
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-05-10 kl. 17:33.
Citera
2017-05-10, 17:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilken är slutsatsen?

Citat:
Man kan t ex genom observation dra en slutsats att någon djurart minskat kraftigt de senaste tio åren och sedan forska efter vad det berodde på. Helt naturligt förfarande inom vetenskapen.

Du förstår tydligen inte skillnaden mellan betydelsen av orden "conclusion" och "facts".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in