2017-05-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du förstår tydligen inte skillnaden mellan betydelsen av orden "conclusion" och "facts".
Snarare tror jag mitt problem ligger i min uppfattning av formuleringen i din signatur, jag tycker även den "teistiska metoden" används inom vetenskapens verktygslåda.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-05-10 kl. 17:50.
Citera
2017-05-10, 17:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Kanske det, men snarare tror jag mitt problem ligger i min uppfattning av formuleringen i din signatur, jag tycker även den "teistiska metoden" används inom vetenskapens verktygslåda.

Det finns säkert också imkompetenta vetenskapspersoner. Men i själva vetenskapens systematiska metodologi användas "conclusion first, facts later" inte.
Citera
2017-05-10, 17:54
Medlem
Citat:
Det finns säkert också imkompetenta vetenskapspersoner. Men i själva vetenskapens systematiska metodologi användas "conclusion first, facts later" inte.
Okej, jag ger dig rätt i detta.
Citera
2017-05-10, 18:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Man kan t ex genom observation dra en slutsats att någon djurart minskat kraftigt de senaste tio åren och sedan forska efter vad det berodde på. Helt naturligt förfarande inom vetenskapen. Man kan förvisso vända på samma sak och säga Here's the fact, (djurarten har dött ut) what conclusion can we draw from it, (och söka orsaken).

Du fattar tydligen inte alls skillnaden mellan observationer och slutsatser.

Om vi tar exemplet med Galileo igen så kan man säga att den första observationen kanske var att ju snabbare något faller desto ondare gör det att få det på foten, och eftersom det gör mer ont att få en järnkula på foten än en träkula så faller en järnkula snabbare än en träkula. Det är en slutsats, om än en felaktig sådan.
Genom observation så visades denna slutsats däremot vara felaktig. Träkulor och järnkulor faller lika snabbt.
Vetenskapen anpassar sina slutsatser efter de observationer som görs. Man utgår inte ifrån en slutsats och försöker sedan hitta stöd för den, men man kan utgå ifrån en slutsats och se om man kan hitta stöd för den, som i exemplet med Galileo, men att göra så är ovanligt, fast hittas inget stöd så ändrar man slutsatsen, vilket Galileo ville göra i fallen med den geocentriska världsbilden, men som kyrkan inte tillät.
Citera
2017-05-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du fattar tydligen inte alls skillnaden mellan observationer och slutsatser.

Om vi tar exemplet med Galileo igen så kan man säga att den första observationen kanske var att ju snabbare något faller desto ondare gör det att få det på foten, och eftersom det gör mer ont att få en järnkula på foten än en träkula så faller en järnkula snabbare än en träkula. Det är en slutsats, om än en felaktig sådan.
Genom observation så visades denna slutsats däremot vara felaktig. Träkulor och järnkulor faller lika snabbt.
Vetenskapen anpassar sina slutsatser efter de observationer som görs. Man utgår inte ifrån en slutsats och försöker sedan hitta stöd för den, men man kan utgå ifrån en slutsats och se om man kan hitta stöd för den, som i exemplet med Galileo, men att göra så är ovanligt, fast hittas inget stöd så ändrar man slutsatsen, vilket Galileo ville göra i fallen med den geocentriska världsbilden, men som kyrkan inte tillät.
Japp, jag förstår, jag var fel ute i mitt resonemang om detta. Det är ingen vetenskaplig metod men det händer att vetenskapsmän använder den.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-05-10 kl. 18:27.
Citera
2017-05-10, 21:50
Medlem
80231s avatar
Räcker min egna inre andliga upplevelse som bevis för att "gud" existerar?
Citera
2017-05-10, 21:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231

Ledsen, men jag skulle för min del knappast se det som ett "bevis" ... såsom konceptet "bevis" användas i sammanhang som detta (d.v.s. objektivt).
Senast redigerad av Bogomil 2017-05-10 kl. 21:58.
Citera
2017-05-10, 21:59
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
En upplevelse, är fortfarande en upplevelse - gud skulle vara en extern övernaturlig icke-sinnlig , samt påstådd men ej närvarande makt.. som för att kunna sägas existera, först anlända till jorden för att anmäla sin sinnliga närvaro, gudens utomsinnliga påstådda natur, är alltså ej bevisad nej, dina känslor är definitivt inte ens spår av bevis - däremot kan du fortfarande ha en stark vilja och önskan om att det är gud, så fort du upplever något.. så vill du ge din egen upplevelse en extraordinär exklusiv stämpel.. att vilja det , handlar om din vilja - inte om bevis för en guds existens.

Guden som den storhet den omtalas att vara med de egenskaper som människor talat om, är alltså utsagor.. medan en gud själv inte har talat i denna livstid. VArtenda nedporäntade ord, har sin härkomst i människans egen känsla eller oförmågan att associera korrekt (ofta mental förvirring, desorientering utifrån att försöka tänka på skeenden/illusioner som övergår förståndet)
Citera
2017-05-10, 22:16
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ledsen, men jag skulle för min del knappast se det som ett "bevis" ... såsom konceptet "bevis" användas i sammanhang som detta (d.v.s. objektivt).
Jag är kär! Jag återkommer till den liknelsen. Det går inte att bevisa rent objektivt (research based) att jag är det, men jag vet att jag är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
En upplevelse, är fortfarande en upplevelse - gud skulle vara en extern övernaturlig icke-sinnlig , samt påstådd men ej närvarande makt.. som för att kunna sägas existera, först anlända till jorden för att anmäla sin sinnliga närvaro, gudens utomsinnliga påstådda natur, är alltså ej bevisad nej, dina känslor är definitivt inte ens spår av bevis - däremot kan du fortfarande ha en stark vilja och önskan om att det är gud, så fort du upplever något.. så vill du ge din egen upplevelse en extraordinär exklusiv stämpel.. att vilja det , handlar om din vilja - inte om bevis för en guds existens.

Guden som den storhet den omtalas att vara med de egenskaper som människor talat om, är alltså utsagor.. medan en gud själv inte har talat i denna livstid. VArtenda nedporäntade ord, har sin härkomst i människans egen känsla eller oförmågan att associera korrekt (ofta mental förvirring, desorientering utifrån att försöka tänka på skeenden/illusioner som övergår förståndet)
Menar du religion nu när du pratar om "gud". Det är ett problem med att använda ordet "gud", då det är laddat med så mycket som inte är det jag menar med tro.
Citera
2017-05-10, 22:37
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Menar du religion nu när du pratar om "gud". Det är ett problem med att använda ordet "gud", då det är laddat med så mycket som inte är det jag menar med tro.
Där Gud används, handlar det om religion religiös klangbotten eller något som emmanerat ur någon s.a.s religiös urkund/skrift eller dogma och gudsupplevelse brukar av narurliga skäl också benämnas vara en religiös uppelvelse.

Jag förstår inte riktigt det "problematiska" med detta, välkända.... men får respektera att du vill förklara det på annat sätt som du är fri att göra, inget mig emot alls, jag vet att många vill ha sin unika-upplevelse som något som sagt, fullständigt unikt i sitt slag.
Citera
2017-05-10, 22:44
Medlem
Citat:
Tyvärr inte för mig. Jag bad till Gud alldeles nyss, men fick inget svar. Räcker det som bevis för att Gud inte finns?

Varför skrev du "gud"?
Citera
2017-05-10, 22:55
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tyvärr inte för mig. Jag bad till Gud alldeles nyss, men fick inget svar. Räcker det som bevis för att Gud inte finns?

Varför skrev du "gud"?
Jag bad inte ens under mina första 48 år i livet, så då "fanns" inte "gud" för mig, även om jag trodde på något mer. När jag pratar med "gud" numera, så får jag svar. Jag kan inte förklara mer än så. Det känns som att jag har öppnat mig, men det är ju bara något subjektivt.

För att ordet gud är laddat med så mycket. När man använder ordet gud, så läses det in så mycket i det som är kopplat till så mycket. Semantik. Därför väljer jag att skriva "gud". Tycker du att jag bör skriva Gud som troende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in