2017-05-09, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Läs lite till. Det är nog ganska höga beviskrav och utlåtande som möjligen är kanske inte det bästa i bevisväg.
(FB) Spädbarn misstänkt mördad, föräldrar gripna 2016-09-10

Fast nu saknar vi tusentals sidor i FUP som är sekretessbelagda, så mer bevis kan finnas där. Inte för mord, men gällande garantansvaret och vållande till annans död.
Citera
2017-05-09, 16:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
De lär väl fått info om hur ersättning ska ges, om man bör testa olika sorter osv, men det väsentliga här är att ersättningen symboliserar att de inte brydde sig särskilt mycket om Hailey eller prioriterade henne. Det var viktigt att lap topen var ny, men ersättning i plastpåse från en främling som skulle kunnat innehålla vilken galenskap som helst, tar man emot.
Jag instämmer i det. Själv skulle jag inte ta emot begagnat som stått i något skåp ens av människor jag kände om det inte var kris.
När det gäller ersättning så vill man veta vad man ger barnet, hur länge har det stått öppet, är innehållet sterilt (har det bytt mellan på påsar .. så njäe).

Den som gav dem ersättningen menade nog väl -- men hur tänkte de när de tog emot den och använde den???
Citera
2017-05-09, 16:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Fast nu saknar vi tusentals sidor i FUP som är sekretessbelagda, så mer bevis kan finnas där. Inte för mord, men gällande garantansvaret och vållande till annans död.

Nja, det är två bilagor vilket säkert är obduktionsbilder, så resten har man släppt. (har kollat upp det) Alltså hela den utvidgade rättsmedicinska obduktionen i text har vi. Skulle förvåna om det fanns något mer i textformat.
Man kan föreställa sig försvaret då gällande obduktion där man faktiskt säger att det kan vara förlossningen som orsakat första blödningen. 50/50 så att säga, så ja vi får se vart det landar på.
Dom har ansvaret för barnet oavsett, men det finns ju en del att fundera över och för min del vill jag ha så klara underlag som möjligt eftersom det är en allvarlig anklagelse.
Senast redigerad av Moosky 2017-05-09 kl. 16:41.
Citera
2017-05-09, 16:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Man byter självfallet ersättning om det inte fungerar med den sort man erbjuder istället för att försöka veckovis med samma ersättning.
Fast om barn brukar behöva tid att ställa in sig på nya saker. Det innebär att när du byter från bröstmjölk till ersättning så skall du ge det några dagar för barnets mage att vänja sig .. Man byter inte dag för dag eller mål från mål mao ... om barnet inte reagerar med kräkning/kraftiga diarréer etc...

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Barnet sägs ha fått bröstmjölk till 50% och till 50% ersättning då går det alldeles utmärkt att prova sig fram till vilken ersättning som barnet vill ha dessutom bör man testa olika typer av nappar till flaskan om det är svårigheter med att dricka i flaska.
Nej, det går inte alldeles utmärkt att byta sort hela tiden bara för att man stödmatar med bröstmjölk/ersättning.
Citera
2017-05-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast om barn brukar behöva tid att ställa in sig på nya saker. Det innebär att när du byter från bröstmjölk till ersättning så skall du ge det några dagar för barnets mage att vänja sig .. Man byter inte dag för dag eller mål från mål mao ... om barnet inte reagerar med kräkning/kraftiga diarréer etc...

Nähä och då blir slutsatsen att i detta fall har föräldrarna agerat föredömligt, om man nu inte ska se upplysningen som ett rent sidospår alltså.
Citera
2017-05-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har tagit en bild på FUP:en där rättsläkaren säger att Hailey INTE har benskörhet. För att underlätta för dig har jag ringat in texten. Kan du tolka det hela på något annat sätt bär du väldigt rosaskimrande glasögon och tror på andevärlden. Revbensfakturerna har INTE uppstått inifrån pga benskörhet utan från yttre våld. Vad är då yttre våld?

I fantasivärlden är det aliens som klivit in i lägenheten och krossat revbenen. Eller vättar. I verkligheten så har dessa revbensbrott, som uppstått inte bara vid ett tillfälle utan vid flera, orsakats av människor i hennes närhet. Vilka har umgåtts mest med hennes och kunnat ge henne revbensfrakturer under flera veckor? Hennes föräldrar. Frågan är bara om en eller båda föräldrarna orsakat frakturena.

http://sv.tinypic.com/r/2jabwo8/9

Ett tips: läs hela FUP:en och välj inte bara ut det som passar in i din teori.

Finns det några resultat i fupen om analysen av d vitamin? Dvs hur de testat mängden d vitamin och va resultatet var?
Har inte orkat läst hela fupen..
Citera
2017-05-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vad är det för föräldrar och anhöriga som låter sina barn tigga mat av främlingar till barnbarnet?
Nu vet jag inte om E&A sagt något till dessa. Men man vänder väl sig i första hand till sina närmsta när det är kris och ber om att få låna en peng? Speciellt till något så viktigt som mat till ett spädbarn.

Det gick ju bra att fråga dem när det gällde pengar till en ny dator.

Har inte sett vem som i slutändan betalade datorn? Såg i förhör att dom frågat EA´s mamma, men hon kunde inte, så vem fick dom låna 3000.- av? Väldigt märkligt att dom inte prioriterade att köpa ersättning istället. går det inte i vanliga fall åt en paket ersättning i veckan till dom små? Jag har ammat så har inte koll på hur mycket dom äter, men har för mig av andra att de går ett helt paket i veckan typ.
Citera
2017-05-09, 16:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/foraldrarna-sag-blamarken-pa-sin-dotter/

Läkaren säger att dom äldre än 1-2 veckor gamla, men att man aldrig kan fastställa exakt när dom uppkommit.
De färska ser ut att vara i anslutning till återupplivningsförsöken enligt utvidgad rättsmedicinsk obduktion. Kvar är då dom äldre frakturerna, och blåmärken.

Det blir intressant då läkarna ska vittna.
Jag tänker på att åklagaren hävdat att de börjat skada barnet ganska direkt efter hemkomsten från BB .. och efter det har de ju sökt vård.

Jag undrar lite om några skador kan ha uppkommit när de låg inne .... De var ju ensamma med barnet i ett rum på avdelningen och personalen försökte att inte störa för mycket ...

Citat:
Nja, det är två bilagor vilket säkert är obduktionsbilder, så resten har man släppt. (har kollat upp det) Alltså hela den utvidgade rättsmedicinska obduktionen i text. Skulle förvåna om det fanns något mer i textformat.
Man kan föreställa sig försvaret då gällande obduktion där man faktiskt säger att det kan vara förlossningen som orsakat första blödningen. 50/50 så att säga, så ja vi får se vart det landar på.
Dom har ansvaret för barnet oavsett, men det finns ju en del att fundera över och för min del vill jag ha så klara underlag som möjligt eftersom det är en allvarlig anklagelse.
Alldeles oavsett vem som gjort vad så är det väl ingen tvekan om att barnet skadats allvarligt i deras vård -- och att en eller båda valt endera tiga om det alternativt tro på den andre ...

Så i någon del bör ju båda fällas oavsett.

Citat:
Nähä och då blir slutsatsen att i detta fall har föräldrarna agerat föredömligt, om man nu inte ska se upplysningen som ett rent sidospår alltså.
En mycket konstig tolkning av mina inlägg. Jag har väl varit ganska tydlig med att man inte tar emot ersättning från okända personer -- och att prioriteringarna varit åt helvete ..

Eller - tycker du jag varit otydlig på den punkten?
Citera
2017-05-09, 16:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbly
Finns det några resultat i fupen om analysen av d vitamin? Dvs hur de testat mängden d vitamin och va resultatet var?
Har inte orkat läst hela fupen..
Behövs det?

I det här fallet så plockar de isär barnet - och bör väl (???)alltså se om det föreligger benskörhet.

Testerna är/väl (???) viktiga när det handlar om levande -- eftersom det vore makabert att börja såga i dem för att titta efter tecken.
Citera
2017-05-09, 16:57
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/foraldrarna-sag-blamarken-pa-sin-dotter/

Läkaren säger att dom äldre än 1-2 veckor gamla, men att man aldrig kan fastställa exakt när dom uppkommit.
De färska ser ut att vara i anslutning till återupplivningsförsöken enligt utvidgad rättsmedicinsk obduktion. Kvar är då dom äldre frakturerna, och blåmärken.

Det blir intressant då läkarna ska vittna.

Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag läste det som att hjärnblödningen (den första) är minst 2 veckor, men högst 4 veckor gammal och att revbensfrakturerna (de äldre) är 1-2 veckor gamla och att de kan ha uppstått vid flera olika tillfällen under den tidsperioden. Den färska hjärnblödningen och de färska frakturerna har uppstått sista dygnen. Från några dagar innan hon dött fram till morgonen den 9 september. Frakturerna sannolikt i samband med HLR.

Citat:
Läs lite till. Det är nog ganska höga beviskrav och utlåtande som möjligen är kanske inte det bästa i bevisväg.
(FB) Spädbarn misstänkt mördad, föräldrar gripna 2016-09-10

Sidan 119:
"Resttillståndet efter tidigare blödning bedömes vara förenligt med en ålder på 2 veckor - 1 månad" (den gamla hjärnblödningen)
"resttillstånd efter äldre blödning under den hårda hjärnhinnan med innehåll av färsk reblödning. Resttillståndet bedömes vara minst ca 2 veckor, men ej äldre än ca 1 månad". (den gamla hjärnblödningen)
"Åldersmässigt är fynden förenliga med att ha uppkommit då barnet enligt uppgift skall ha haft andnings- och cirkulationsstopp i hemmet, dvs. på efternatt/tidig morgon den 9 september" (hjärninfarkten)

Sid 124:
"Frakturerna med kallus har av röntgenläkare bedömts vara 1-2 veckor gamla och har bedömts vara oförenliga med att ha uppkommit så tidigt som vid förlossningen den 7 augusti" (om de gamla frakturerna)
"Det är ej möjligt att avgöra om samtliga frakturer med kallus har uppstått vid ett och samma tillfälle eller om frakturerna har uppkommit vid två eller flera olika och i tid näraliggande tillfällen". (om de gamla frakturerna. De kan ha uppstått vid ett eller flera tillfällen när Hailey var ca 2-3 veckor gammal)
"Det har på röntgen och vid obduktion vidare påvisats ett antal frakturer med färskt utseende. Dessa har ett utseende som är förenligt med de uppkommit i samband med återupplivningsförsök" (om de nya frakturerna)

Sid 126:
"resttillståndet efter äldre blödning i/under den hårda hjärnhinnan har ett utseende som talar för att blödningen uppkommit en längre tid (veckor) före dödsfallet den 10 september 2016 och är förenligt med att ha uppkommit så tidigt som i samband med flickans födelse den 7 augusti 2016, men kan även ha uppkommit senare". (den äldre hjärnblödningen)
"den färska blödningen i/under den hårda hjärnhinnan har ett utseende som talar för att den uppkommit en kort tid (dagar) före dödsfallet den 10 september 2016".
"den samlade bilden av de utbredda syrebristskadorna i hjärnan sammantaget med omständigheterna starkt talar för att dessa uppkommit till följd av hjärt- och andningsstilleståndet med återupprättat blodflöde den 9 september". (hjärninfarkten)
Citera
2017-05-09, 16:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tänker på att åklagaren hävdat att de börjat skada barnet ganska direkt efter hemkomsten från BB .. och efter det har de ju sökt vård.

Jag undrar lite om några skador kan ha uppkommit när de låg inne .... De var ju ensamma med barnet i ett rum på avdelningen och personalen försökte att inte störa för mycket ...

Alldeles oavsett vem som gjort vad så är det väl ingen tvekan om att barnet skadats allvarligt i deras vård -- och att en eller båda valt endera tiga om det alternativt tro på den andre ...

Så i någon del bör ju båda fällas oavsett.

Ja det säkraste kortet är garantansvaret och det blir misshandel eller vållande om du inte söker vård för ett skadat sjukt barn. Men misstankarna leder en också till att någon har hållit för hårt, tryckt ner hårt mot barnet osv. Trauma direkt mot huvudet ses inte. Blåmärke och frakturer som inte är färska. Jag vet inte om man ska misstänka att någon eller båda handgripligen misshandlat barnet med vilje. Jag tror inte det direkt .Svårt fall och det brukar vara lite komplicerat, så det tar säkert minst ett par vändor i domstolen.
Senast redigerad av Moosky 2017-05-09 kl. 17:16.
Citera
2017-05-09, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Har inte sett vem som i slutändan betalade datorn? Såg i förhör att dom frågat EA´s mamma, men hon kunde inte, så vem fick dom låna 3000.- av? Väldigt märkligt att dom inte prioriterade att köpa ersättning istället. går det inte i vanliga fall åt en paket ersättning i veckan till dom små? Jag har ammat så har inte koll på hur mycket dom äter, men har för mig av andra att de går ett helt paket i veckan typ.
Vet inte. Hittar det här så länge, ska kolla vidare....

Fhl: Alexander spelar mer?
Ja, är man spelare är det en livsstil. Mina föräldrar spelar också och spelade innan mej.
Fhl: Datorer, har ni varsin?
Ja, hans gick sönder ganska nyligen, sen köpte han en liten laptop inte avsedd för spel men
han kunde spela lite. Jag erbjöd honom att använda min data och att vi köper en ny sen när vi
har råd. Han ville inte ta hennes data, men hon ville ge honom sin data. Han mådde jättejätte-
dåligt dom dagarna när han inte hade nån data.
Det var inte alls långt innan vi åkte in som datan gick sönder. Erikas dator är den stationära.
Alexanders har de gjort av med. Den nya laptopen används mest till Facebook och enkla spel,
han skulle ha den tills vi hade råd med ny dator.
Jag frågade mamma om pengar, hon brukar hjälpa oss med pengar men denna gång kunde
hon inte hjälpa oss med pengar till dator
, därför blev det en laptop så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in