2017-05-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det gick bra att få pengar till sin egen mat och att åka till Ullared för att shoppa barnkläder då är det helt orimligt att inte skaffa en bröstpump samt skaffa olika typer av ersättning för att prova sig fram till vilken som passade bäst för bebisen.

Håller helt med. & vad är det för föräldrar som bara tittar på ? för Alexanders mamma bor / bodde ju i närheten. Men pengar till att röka fanns det tydligen.
Visst kan det vara så att barnet hade en hjärnblödning. men hur förklarar det skadorna på revbenen samt övriga skador ?
Och Cris7209 som flitigt skriver som känner dom båda, var fanns han/hon under tiden ?
Citera
2017-05-09, 15:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vad är det för föräldrar och anhöriga som låter sina barn tigga mat av främlingar till barnbarnet?
Nu vet jag inte om E&A sagt något till dessa. Men man vänder väl sig i första hand till sina närmsta när det är kris och ber om att få låna en peng? Speciellt till något så viktigt som mat till ett spädbarn.

Det gick ju bra att fråga dem när det gällde pengar till en ny dator.
Ja, en mycket konstig prioritering.
Citera
2017-05-09, 15:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det gick bra att få pengar till sin egen mat och att åka till Ullared för att shoppa barnkläder då är det helt orimligt att inte skaffa en bröstpump samt skaffa olika typer av ersättning för att prova sig fram till vilken som passade bäst för bebisen.
???????

Va??

Jag måste säga att jag är lärd precis tvärtom -- man pangbyter helst inte ersättning till små barn, utan skall man byta sort så bör övergången ske successivt.

Varifrån har du hört att man köper hem massa olika sorter och experimenterar sig fram? Och hur har du tänkt dig att experimentet skall genomföras så att du får ut vettig info från det?
Citera
2017-05-09, 15:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Paret låg inne på sjukhus i många dagar för det här med tungan. Där pratar vårdpersonalen om att barnet inte reagerar som andra barn osv. Paret besöker också BVC flera gånger, men ingen reagerar och tittar igenom barnet mer ingående. Det anser jag vara märkligt eftersom det fanns en hjärnblödning som ligger i tid för förlossningen. Den senare blödningen som uppstår som i läkningsprocessen mot den första har ju orsakat barnets död. Man säger att första hjärnblödningen kan ha kommit efter födelsen, men det är inget dom kan belägga utan det fanns en blödning under förlossningen.

Då beslutar åklagaren att dra ner rubriceringarna eftersom mord blir felaktigt då dom saknat uppsåt.
Det åklagaren har i dagsläget är att dom inte sökte vård för barnet, och borde vetat bättre då barnet hade så mycket skador. Vet inte riktigt hur hon ska få ihop det men garantansvaret finns ju med i bilden. Däremot fick hon släppa uppsåt vilket betyder att dom inte gjort detta avsiktligt.
Givet att åklagaren hävdar att det tidsmässigt pågått sedan hemkomsten från BB så stämmer ju inte det heller -- för de har ju sökt vård för barnet efter det.
Citera
2017-05-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
???????

Va??

Jag måste säga att jag är lärd precis tvärtom -- man pangbyter helst inte ersättning till små barn, utan skall man byta sort så bör övergången ske successivt.

Varifrån har du hört att man köper hem massa olika sorter och experimenterar sig fram? Och hur har du tänkt dig att experimentet skall genomföras så att du får ut vettig info från det?

De lär väl fått info om hur ersättning ska ges, om man bör testa olika sorter osv, men det väsentliga här är att ersättningen symboliserar att de inte brydde sig särskilt mycket om Hailey eller prioriterade henne. Det var viktigt att lap topen var ny, men ersättning i plastpåse från en främling som skulle kunnat innehålla vilken galenskap som helst, tar man emot.
Citera
2017-05-09, 16:00
Medlem
Citat:
???????

Va??

Man byter självfallet ersättning om det inte fungerar med den sort man erbjuder istället för att försöka veckovis med samma ersättning.
Citera
2017-05-09, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
De lär väl fått info om hur ersättning ska ges, om man bör testa olika sorter osv, men det väsentliga här är att ersättningen symboliserar att de inte brydde sig särskilt mycket om Hailey eller prioriterade henne. Det var viktigt att lap topen var ny, men ersättning i plastpåse från en främling som skulle kunnat innehålla vilken galenskap som helst, tar man emot.

Att ge av öppnad ersättning man fått till ett nyfött barn är tveksamt eftersom man inte vet hur länge förpackningen har varit öppnad, hur den förvarats eller om det hamnat något som inte borde vara i den.
Citera
2017-05-09, 16:10
Medlem
Citat:
???????

Va??

Barnet sägs ha fått bröstmjölk till 50% och till 50% ersättning då går det alldeles utmärkt att prova sig fram till vilken ersättning som barnet vill ha dessutom bör man testa olika typer av nappar till flaskan om det är svårigheter med att dricka i flaska.
Citera
2017-05-09, 16:17
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsoe
Min uppfattning om förhören är att Erika redan när flickan föddes vill ha ett litet barn, googlade ingångstättning mm. Sen fick hon någon hype att dottern skulle vara sjuk, kanske för att få uppmärksamhet. Typ Münchhausen by proxy. Hon har ju varit otroligt flitig på att googla alla möjliga risker en nyfödd skulle med otur kunna råka ut för. Även mycket vill inte amma, äter dåligt mm. Sen att hon la ut i olika grupper bara timmar sedan flickan blev dålig, medan hon kämpade för sitt liv, vem gör det? Någon som vill visa hur synd om oss det är tänker jag. Hade varit en annan sak om det varit någon långdrgig sjukdom och man söker efter stöd.

Jag tycker inte det finns några som helst tecken på Münchausen by proxy. Hennes Googlingar och oro är helt normalt för en nybliven förstagångsförälder. När de var inlagda undvek hon kontakt med personalen, hon lät bli att kontakta vården flera gånger trots oro. Hon ställde in ett BVC-besök och hon propsade inte på ett extrabesök på BVC när Hailey inte ätit den 7/9.

Men ja, hon ville ha barn. Snokar man på Familjeliv.se så framgår det att hon till och med höll på med ägglossningsstickor och tempning och att de hade försökt i 8 månader innan hon till slut blev gravid. Med andra ord började de försöka/slutade skydda sig ett par månader efter de blev ihop. De träffades första gången vid nyår 2014 och hon blev gravid i skiftet oktober/november, positivt graviditetstest i mitten av november.
Citera
2017-05-09, 16:19
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Givet att åklagaren hävdar att det tidsmässigt pågått sedan hemkomsten från BB så stämmer ju inte det heller -- för de har ju sökt vård för barnet efter det.

Citat:
Åklagaren under rättegång-
Vid obduktionen hade flickan i vart fall 20 gamla revbensfrakturer som uppkommit från det att flickan kom hem från sjukhuset efter svullnaden under tungan.
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/foraldrarna-sag-blamarken-pa-sin-dotter/

Läkaren säger att dom äldre än 1-2 veckor gamla, men att man aldrig kan fastställa exakt när dom uppkommit.
De färska ser ut att vara i anslutning till återupplivningsförsöken enligt utvidgad rättsmedicinsk obduktion. Kvar är då dom äldre frakturerna, och blåmärken.

Det blir intressant då läkarna ska vittna.
Citera
2017-05-09, 16:24
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/foraldrarna-sag-blamarken-pa-sin-dotter/

Läkaren säger att dom äldre än 1-2 veckor gamla, men att man aldrig kan fastställa exakt när dom uppkommit.
De färska ser ut att vara i anslutning till återupplivningsförsöken enligt utvidgad rättsmedicinsk obduktion. Kvar är då dom äldre frakturerna, och blåmärken.

Det blir intressant då läkarna ska vittna.

Jag läste det som att hjärnblödningen (den första) är minst 2 veckor, men högst 4 veckor gammal och att revbensfrakturerna (de äldre) är 1-2 veckor gamla och att de kan ha uppstått vid flera olika tillfällen under den tidsperioden. Den färska hjärnblödningen och de färska frakturerna har uppstått sista dygnen. Från några dagar innan hon dött fram till morgonen den 9 september. Frakturerna sannolikt i samband med HLR.
Citera
2017-05-09, 16:26
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag läste det som att hjärnblödningen (den första) är minst 2 veckor, men högst 4 veckor gammal och att revbensfrakturerna (de äldre) är 1-2 veckor gamla och att de kan ha uppstått vid flera olika tillfällen under den tidsperioden. Den färska hjärnblödningen och de färska frakturerna har uppstått sista dygnen. Från några dagar innan hon dött fram till morgonen den 9 september. Frakturerna sannolikt i samband med HLR.

Läs lite till. Det är nog ganska höga beviskrav och utlåtande som möjligen är kanske inte det bästa i bevisväg.
(FB) Spädbarn misstänkt mördad, föräldrar gripna 2016-09-10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in