2017-05-09, 09:54
Medlem
Dark Intentionss avatar
Ja det hade varit intressant att följa med i rättegången, har inte heller någon möjlighet till det.

Förstår att han ville ha en reaktion, men jag tror att en oksyldig människas första reaktion är 112. Det kan man iofs aldrig veta, alla beter sig olika i chocktillstånd.

De kvinnliga förhörsledarna var vid första förhören med Alexander mycket tuffare än med Erika. Får en känsla av att de låter sig påverkas pga könen.

Tragiskt, verkligen en hemsk historia..
Citera
2017-05-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Man kan ju tycka att den ekonomiska biståndshandläggaren kunde orka knalla några meter i korridoren och ta ett snack med en socialt inriktad socionom när en höggravid kvinna med pojkvän ringt eftersom de plötsligt är bostadslösa eftersom svärmor kastat ut dem. Den socialt inriktade handläggaren hade då kunnat knappa lite på sin dator så hade Erikas akt kommit upp och hen hade sett hela den trassliga livshistorien och ADHD-diagnosen rullas upp. Hade handläggaren då haft alla hästar i stallet hade hen insett att en uppföljning av den sociala situationen är rimlig.

Tycker faktiskt det här fallet är misskött. "Jaha, ok, ni bor på gatan och väntar barn, ja, men då ska jag ordna en lägenhet, hej då" *klick*
Es akt hade inte kommit upp hos socialtjänsten på denna ort eftersom E hade flyttat från den ort där hon varit under försorg av vårdbolag samt haft kontaktperson.
Det är inte så att de olika delarna inom socialtjänsten har akter över alla klienter som finns i alla delar av landet.
Citera
2017-05-09, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Varför sitter erika o fnittrar och flinar. Sen bytte hon ansiktsutrtyck till den ledsna erika...sen flinar och fnittrar igen? Märkligt.....lika märkligt är att hon lagt hailys död och diverse bakom sig och att hon ville hem till styvföräldrarna för att gå långpromenader med hunden! Så sa hon!! Hm....

Det var inte svar på min fråga.
Anser du att Alex, som hade mer erfarenhet av barn än Erika, var så korkad att han inte insåg att något var fel?
Citera
2017-05-09, 10:04
Medlem
Citat:
Man kan ju tycka att den ekonomiska biståndshandläggaren kunde orka knalla några meter i korridoren och ta ett snack med en socialt inriktad socionom när en höggravid kvinna med pojkvän ringt eftersom de plötsligt är bostadslösa eftersom svärmor kastat ut dem. Den socialt inriktade handläggaren hade då kunnat knappa lite på sin dator så hade Erikas akt kommit upp och hen hade sett hela den trassliga livshistorien och ADHD-diagnosen rullas upp. Hade handläggaren då haft alla hästar i stallet hade hen insett att en uppföljning av den sociala situationen är rimlig.

Tycker faktiskt det här fallet är misskött. "Jaha, ok, ni bor på gatan och väntar barn, ja, men då ska jag ordna en lägenhet, hej då" *klick*

Finns gott om föräldrar som lyckas hålla sig undan från socialtjänsten när de blir orosanmälda genom att flytta från kommun till kommun just för att det inte finns några centrala register och för att det inte går ut någon "efterlysning" till andra kommuner när det finns anmälningar där föräldrar plötsligt avflyttar innan utredning.
Här fanns det ingen anmäld oro, kontaktpersonen hade ingen oro över att föräldraskapet inte skulle fungera och denne träffade E regelbundet varje vecka och hjälpte tom. till med att flytta bohaget.
Citera
2017-05-09, 10:12
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Finns gott om föräldrar som lyckas hålla sig undan från socialtjänsten när de blir orosanmälda genom att flytta från kommun till kommun just för att det inte finns några centrala register och för att det inte går ut någon "efterlysning" till andra kommuner när det finns anmälningar där föräldrar plötsligt avflyttar innan utredning.
Här fanns det ingen anmäld oro, kontaktpersonen hade ingen oro över att föräldraskapet inte skulle fungera och denne träffade E regelbundet varje vecka och hjälpte tom. till med att flytta bohaget.
Så är det ju. Och i det här fallet så tror jag inte någon, hur mycket de än kollat upp de båda föräldrarna kunnat ana hur det skulle sluta. Men känns ändå som att det brustit nånstans...kan inte släppa den känslan
Citera
2017-05-09, 10:13
Medlem
CharlieRs avatar
Jag reagerade direkt på att de blandar ersättningen med varmvatten. Om en får i sig varmvatten direkt från kranen finns alltid risken för tungmetallsförgiftning. Jag har inte kunnat hitta några kvalitetsrapporter angående varmvattnet i Kristianstad, men det är ju inte heller tänkt att drickas så sådana undersökningar vet jag inte hur ofta de görs, om alls.

Stämmer det att inga tester på förekomst av tungmetaller har gjorts på HA eller är det jag som ser dåligt? Jag tänker huvudsakligen på bly, eftersom blyförgiftning leder till dödsfall genom just hjärnskada. Blyförgiftning leder inte alltid till märkbara symtom innan det är för sent. Tecken på blyförgiftning som HA uppvisat: hudblekhet, minskad aptit, illamående (kräkningar), magsmärtor, kramper, nervryckningar, skelettförändringar, högt blodtryck. Känns som att jag glömt någonting men aja.

Kan inte heller se några tester på HAs nivå av vitaminer och mineraler. De stoppar ju i henne koksalt allt som oftast och gissningsvis har de tagit varmvatten som de kokat upp. Förekommer tungmetaller i kranvattnet där de bor så måste barnet hunnit få i sig rätt mycket av den varan.

En tanke jag haft genom läsningen av FUP: Det kanske visar sig att barnet dog av en olyckshändelse, att de i samförstånd haft ihjäl ungen, att en av dem medvetet eller omedvetet skadat barnet, eller vad som helst. Oberoende av resultatet så är jag övertygad om att de här föräldrarna förr eller senare, på ett sätt eller annat, hade råkat ha ihjäl sitt barn av ren och skär dumhet. Aldrig i mitt liv har jag träffat någon förälder som så fullständigt saknar kunskap om barn som dessa två.
Citera
2017-05-09, 10:26
Medlem
Citat:
Som du skriver, svårt att veta hur man hade reagerat själv och man har inte varit i närheten av den sitsen, men jag inbillar mig att även om jag liksom Erika hade haft lyckliga stunder med Hailey, så hade jag snarare mått oerhört dåligt av att få se dessa fotografier, särskilt som det ju är blåmärken på de flesta...hade förmodligen inte låtit ett leende flyga över mína läppar en endaste gång.
precis erika log...fnittrade. Märkligt....även att hon undrade om hon fick komma ut igen samma dag gripandet skedde.....m.m.
Citera
2017-05-09, 10:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Jag KAN ha fel men ganska säker på att datorn gick sönder innan Hailey föddes. Har tyvärr inte tillgång till FUP nu för att dubbelkolla men är 99 säker på det...
MEN det har egentligen ingen större betydelse om han spelar LOL på en stationär speldator eller Runescape o porrsurfar på en laptop. Det viktiga är att hans nyfödda dotter låg döende i en barnvagn i hallen under tiden

OM han haft regelbunden kontakt med andra via datorn, så hade de vetat om han ändrade sitt beteende efter att Hailey kom. Oavsett om han gjorde det eller ej, så säger ju det något om hur han hanterade, eller inte hanterade, dottern under nätterna.

Har väl hakat upp mig på detta då jag själv har barn som spelar/spelat mycket. De skaffar sig ett kompisgäng som de snackar ofta (dagligen) med, oavsett om de spelar eller ej. De träffas och ringer varandra ibland också.

Alex har ju uppenbarligen ett starkt spelberoende. Har svårt att tro att inte även han har skapat sig ett liknande kontaktnät.

Vi är nog många på FB som skulle märka om allas vår Micro113 plötsligt "försvann" härifrån. Eller om hon berättat att hon fått ytterligare ett barn, men ändå satt här och skrev varenda dag. Sorry Micro, för att jag tog dig som exempel. Men du är ju lite av en kändis här och det var inget illa ment så. Jag gillar dig, även om vi har olika åsikter ibland. Vi FBare är rätt bra på att ha "koll" på varandra och vet relativt snabbt om någon "fallit ifrån", blivit sjuk osv. Borde väl vara på liknande vis i spelvärlden, där man dessutom är mer beroende av varandra?

Men jag får väl släppa det.
Man hakar upp sig på alla möjliga och omöjliga detaljer i det här fallet.
Citera
2017-05-09, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Och som i det här fallet med den historia de båda har med diagnoser, fosterhem o kontakter med soc. osv borde verkligen varningsklockan ringa. Täta hembesök borde vara obligatoriska tills man ser att allt funkar. Kan man inte ens ta hand om sina räkningar utan att en kontaktperson på soc. sköter det och delar ut "veckopeng" kan man tänkas ha svårt att sköta ett nyfött barn med.
Och då skiter jag fullständigt i allt vad personlig integritet heter. Barnens bästa måste ALLTID gå först.

Föräldrar som är i A&Es situation med de förutsättningarna och diagnoserna borde få en såndär programmerad babydocka att träna på. Helst innan de blir gravida, men annars under graviditeten. Hanterar de inte det, så bör samhället gå in och agera.
Citera
2017-05-09, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
OM han haft regelbunden kontakt med andra via datorn, så hade de vetat om han ändrade sitt beteende efter att Hailey kom. Oavsett om han gjorde det eller ej, så säger ju det något om hur han hanterade, eller inte hanterade, dottern under nätterna.

Har väl hakat upp mig på detta då jag själv har barn som spelar/spelat mycket. De skaffar sig ett kompisgäng som de snackar ofta (dagligen) med, oavsett om de spelar eller ej. De träffas och ringer varandra ibland också.

Alex har ju uppenbarligen ett starkt spelberoende. Har svårt att tro att inte även han har skapat sig ett liknande kontaktnät.

Vi är nog många på FB som skulle märka om allas vår Micro113 plötsligt "försvann" härifrån. Eller om hon berättat att hon fått ytterligare ett barn, men ändå satt här och skrev varenda dag. Sorry Micro, för att jag tog dig som exempel. Men du är ju lite av en kändis här och det var inget illa ment så. Jag gillar dig, även om vi har olika åsikter ibland. Vi FBare är rätt bra på att ha "koll" på varandra och vet relativt snabbt om någon "fallit ifrån", blivit sjuk osv. Borde väl vara på liknande vis i spelvärlden, där man dessutom är mer beroende av varandra?

Men jag får väl släppa det.
Man hakar upp sig på alla möjliga och omöjliga detaljer i det här fallet.

Hade absolut varit ett smart drag av utredarna att kika på hans vänlista och ta kontakt med andra gamers och frågat dem om detta.

Själv tror jag absolut inte på pappans uppgift om att han alltid tillgodosett Haileys behov nattetid, han hade för sjutton hörlurar på sig ( säkert med en massa spelmusik) och mamman låg instängd i sovrummet med öronproppar. Bara det är ett olämpligt beteende, hörseln är ju relevant när det gäller spädbarn som ligger ned.
Citera
2017-05-09, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Föräldrar som är i A&Es situation med de förutsättningarna och diagnoserna borde få en såndär programmerad babydocka att träna på. Helst innan de blir gravida, men annars under graviditeten. Hanterar de inte det, så bör samhället gå in och agera.

Den som finns inom habiliteringen som är lågbegåvade får speciellt utformad sex och samlevnadsutbildning och i vissa kommuner får de när de finns tankar om familjebildning träna på dessa babydockor och troligtvis samtal om varför de inte bör skaffa barn. Förr när de med handikapp hindrades från att skaffa barn gällde detta sällan de som bara hade en trasslig bakgrund och var stökiga i skolan och ouppfostrade vilket bokstavskombinationer tolkades som.
Citera
2017-05-09, 10:45
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag reagerade direkt på att de blandar ersättningen med varmvatten. Om en får i sig varmvatten direkt från kranen finns alltid risken för tungmetallsförgiftning. Jag har inte kunnat hitta några kvalitetsrapporter angående varmvattnet i Kristianstad, men det är ju inte heller tänkt att drickas så sådana undersökningar vet jag inte hur ofta de görs, om alls.

Stämmer det att inga tester på förekomst av tungmetaller har gjorts på HA eller är det jag som ser dåligt? Jag tänker huvudsakligen på bly, eftersom blyförgiftning leder till dödsfall genom just hjärnskada. Blyförgiftning leder inte alltid till märkbara symtom innan det är för sent. Tecken på blyförgiftning som HA uppvisat: hudblekhet, minskad aptit, illamående (kräkningar), magsmärtor, kramper, nervryckningar, skelettförändringar, högt blodtryck. Känns som att jag glömt någonting men aja.

Kan inte heller se några tester på HAs nivå av vitaminer och mineraler. De stoppar ju i henne koksalt allt som oftast och gissningsvis har de tagit varmvatten som de kokat upp. Förekommer tungmetaller i kranvattnet där de bor så måste barnet hunnit få i sig rätt mycket av den varan.

En tanke jag haft genom läsningen av FUP: Det kanske visar sig att barnet dog av en olyckshändelse, att de i samförstånd haft ihjäl ungen, att en av dem medvetet eller omedvetet skadat barnet, eller vad som helst. Oberoende av resultatet så är jag övertygad om att de här föräldrarna förr eller senare, på ett sätt eller annat, hade råkat ha ihjäl sitt barn av ren och skär dumhet. Aldrig i mitt liv har jag träffat någon förälder som så fullständigt saknar kunskap om barn som dessa två.

Tja rent teoretiskt kan ju tidigare revbensskador och hjärnblödning vara följder av olycka. Den senare hjärnblödningen kan ju inte uteslutas vara en följa av läkningsprocessen av den tidigare.
Och de nya revbensbrotten kan ju komma från HLR.
Även blåsan i munnen skulle ju rent teoretiskt kunna vara en följd av hjärnblödning, men märkligt i så fall att Hailey inte visat några symptom som en läkare borde reagerat på. Men kanske svårt att se på så små barn. Särskilt om man inte letar efter såna symptom...kommer man til doktorn med bruten tumme letar du ju inte efter skador på fötterna typ.
Men det förklarar ju inte alla blåmärken, eller Alexanders märkliga förklaringar till en del av dom.
Men det är klart. Rent teoretiskt kan ju Alex, eller Erika för den delen råkat sätta sig på henne eller nåt och skadorna blev så stora att hon senare avled. Men borde de inte vid det här laget berättat det??? De har ju suttit inlåsta båda två i 8 månader misstänkta för mord.
Nej rent spontant känns olycka osannolikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in