2017-05-08, 16:47
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
Ah okej, då är det jag som missuppfattat det.. Lite rörigt i skallen av alla förhör..

Någon undrade om Erikas bioföräldrar.. Hennes mamma kvävdes av sina egna spyor när E var runt 7 år.. Vad som hände pappan vet jag inte..

Mamman dog väl när Erika var 11 år (jag kan ha fel om åldern) och pappan lever, men är alkoholist och de har i princip ingen kontakt.
Citera
2017-05-08, 16:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennummerilla
Okej, det får stå för dig att sjukvårdspersonalen som hade chans att observera familjen under en vecka och vid senare tillfällen, får en mindre objektiv bild av Erika än vad man får om man accepterar hennes egen utsagor i förhör.

Edit: Fast det är för mig helt obegripligt hur man kan uppfatta det som att pappan är den mer slipade manipulatören av de båda. Att han skulle kunna styra och ställa över mamman och hålla uppe någon slags fasad medan hon "uppenbarligen inte hade förmågan att spela teater" - den analysen går verkligen tvärs emot intrycket jag får när jag läser om dessa båda personer.
Fast om du hade råkat på människor som, eller hade lite kunskap om människor som, styrts hårt, kritiserats, blivit nedgjorda och förlorat självtilliten så skulle du kunna sätta hennes passivitet i ett annat sammanhang.
Citera
2017-05-08, 16:52
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OM det här är sant, så MÅSTE du anmäla till soc! Innan det händer samma med Tindra som med Hailey! Det duger inte att vara efterklok och sitta här och berätta inside-knowledge när allt är för sent! Du borde ha kontaktat soc när Erika fick Hailey också, OM det är sant det du beskriver att du har sett.

Jag hoppas att polisen läser här och tar itu med det...

Snacka om överdrivet. Du skriker ANMÄL! för att en person som uppenbart tycker illa om R.B. skriver att R.B. skäller på Tindra (en femåring, by the way) och kör på uppfostringsmetoden "hot och mutor" (dvs: om du inte är snäll blir det inget lördagsgodis. Skärp dig, annars får du gå och lägga dig osv), en ganska standard WT-uppfostring och något som typ en miljon barn utsätts för dagligen i Sverige.

Jag tror att nästan alla av oss som har lite mer sofistikerade uppfostringsmetoder också vid svaga ögonblick kan ha hävt ur oss något sådant "hot" emellanåt.

Edit: och som tidigare påpekats: det här är inte en tråd om R.B och hur hon sköter sitt föräldraskap.
Citera
2017-05-08, 16:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Nej, men jag tänker lite kring om han verkligen HAR försökt chocka henne med is överhuvudtaget. Det är ju en otroligt märklig idé, speciellt i ett så uraktut skede där allt går snabbt. Ett långsamt förlopp med ett något äldre barn som har fungerande cirkulation men verkar allmänpåverkad så man vill få dem att kvickna till hade möjligen känts mer rimligt, men i det här skedet är det oerhört märkligt. Eller om han någon gång där på morgonen fick en tanke om att ljuga ihop att han gjort allt och så dök tanken om is upp och han sa det, utan att tänka, för han inbillade sig för ett ögonblick att det skulle låta bra, att han verkligen kämpat där och sen har den lögnen snappats upp och alla snackar om den och han har varit tvungen att hålla fast vid att han gjorde det.

Små lögner kan anta väldigt stora proportioner ibland. Men det känns mer rimligt att det är en lögn från början än att han gjorde det, för om allt gått till så som han säger så är det sjukt och heltokigt att tänka på is i det läget.

När man ljuger brukar man göra långa onödiga utläggningar, av någon anledning.
Kan ju bero på hur de har frågat honom. -Berätta så detaljerat du kan.
Och så svävade han ut lite där. Det var inte bara beskrivningen som blev detaljerad, utan även minnet av händelsen (som inte hänt) och därför koms ihåg med lite extra tillägg.
Citera
2017-05-08, 16:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag reagerade på att hon sover hela nätterna utan att pumpa ut eller amma alls på flera timmar. Det var länge sedan jag fick barn nu. Men känslan i brösten när man bara var lite sen med amningen minns jag fortfarande. Brösten blev ju som stenhårda fotbollar. Och ont gjorde det.

Men Erika verkar inte ha haft problem med det någon gång överhuvudtaget?

Nej, och det visar att hon inte kan ha haft mycket mjölkproduktion kvar, om ens någon. Även om man sover och pappan får ta nattpasset, så måste han ju lägga till barnet vid ens bröst. Man behöver som mamma inte vakna för det. Jag kommer ihåg när jag var svårt sjuk i feber flera dygn när min dotter var c:a fyra månader. Jag mindes inte ens något efteråt, men min man hade lagt till henne vid bröstet och hällt i mig stora mängder äppeljuice dygnet runt, så att min kropp skulle fortsätta producera mjölk!
Citera
2017-05-08, 17:09
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Varför gör han sig omaket att pilla ut en isbit ur en ispåse med en hand (med ett livlöst spädbarn hängandes på andra armen), istället för att bara lägga hela ispåsen på hennes bröst om syftet nu var att chocka liv i henne och få en reaktion?

På rekonstruktionen i hemmet tar han en hel ispåse..lägger den över bröstet och kastar den sedan på golvet.
Säger också åt personen på sos att han gjort det så där tror jag han talar sanning. .
Så förvirrande allting...lutar mer och mer åt att åklagarenhar rätt när hon säger att båda föräldrarna i samförstånd, utsatt Hailey för synnerligen grov misshandel.
Så mycket som talar för att båda utsatt henne för våld
Citera
2017-05-08, 17:09
Medlem
Ennummerillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast om du hade råkat på människor som, eller hade lite kunskap om människor som, styrts hårt, kritiserats, blivit nedgjorda och förlorat självtilliten så skulle du kunna sätta hennes passivitet i ett annat sammanhang.

Ja, jaag har stött på den typen av person. Det är dock inte alls de vibbar jag får av henne, trots att hon vill framställa sig så i de senare förhören.

Har du läst om hennes beteende som gör att de blir utslängda av farmorn? Hur hon lägger sig i konflikter mellan pappans mamma och syster, hur hon klöser och nyper en tioåring när hon inte får som hon vill, välter möbler och förstör ett helt badrum som hämnd mot farmoderna, med mera?

Och pappan bara ursäktar hennes beteende, och täcker upp för henne hela tiden. Snarare han som är hunsad.
Citera
2017-05-08, 17:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennummerilla
Ja, jaag har stött på den typen av person. Det är dock inte alls de vibbar jag får av henne, trots att hon vill framställa sig så i de senare förhören.

Har du läst om hennes beteende som gör att de blir utslängda av farmorn? Hur hon lägger sig i konflikter mellan pappans mamma och syster, hur hon klöser och nyper en tioåring när hon inte får som hon vill, välter möbler och förstör ett helt badrum som hämnd mot farmoderna, med mera?

Och pappan bara ursäktar hennes beteende, och täcker upp för henne hela tiden. Snarare han som är hunsad.
Har du läst att hans mamma vidgår att hennes beteende inte heller var exemplariskt?

Har du läst om hur Alex betedde sig mot systerns barn när Alex fick utbrott?
Citera
2017-05-08, 17:15
Avslutad
Citat:
Har du läst att hans mamma vidgår att hennes beteende inte heller var exemplariskt?

Uppdatera mig, tack.
Citera
2017-05-08, 17:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, och det visar att hon inte kan ha haft mycket mjölkproduktion kvar, om ens någon. Även om man sover och pappan får ta nattpasset, så måste han ju lägga till barnet vid ens bröst. Man behöver som mamma inte vakna för det. Jag kommer ihåg när jag var svårt sjuk i feber flera dygn när min dotter var c:a fyra månader. Jag mindes inte ens något efteråt, men min man hade lagt till henne vid bröstet och hällt i mig stora mängder äppeljuice dygnet runt, så att min kropp skulle fortsätta producera mjölk!
Jag har fem barn och behövde inte amma i sömnen för att slippa mjölkstockning .. Så det är nog individuellt..

Och nu skall vi förstås applådera din man som såg till att hålla produktionen igång när han var sjuk?
Och ifrågasätta dig som kunde vara "helt borta" i flera dygn trots att du hade småbarn -- givet hur du kritiserar andra och vilka krav du ställer på andra ...

Hur kunde du ens komma på tanken att överlämna ansvaret till din man förresten?
Citera
2017-05-08, 17:22
Medlem
Ennummerillas avatar
Citat:

Ja, och att farmorn också var en galning stärker ju bara min poäng. Hade mamman varit en så vän liten blomma och så nedtryckt i skoskaften som din teori beskriver så hade hon ju inte hållt på sådär. Speciellt inte om svärmor håller på och gormar och går an. Men nu tyder ju det snarare på att mamman inte har något problem med att stå upp för sig själv och trycka till den som säger emot, och till och med är beredd att ta till våld för att få som hon vill.

Jag har läst ett par utsagor som vittnar om att pappan kunde tappa humöret han med och slänga saker både hit och dit. Dock inte på långa vägar lika våldsamt, beräknande och dramatiskt som mamman verkar göra.
Citera
2017-05-08, 17:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Uppdatera mig, tack.

Martinas son Maximilian kom dragande med Tindra i håret, de båda är som hund o katt. Jag
avbröt detta o Alexander fick veta detta flög Alex upp o lyfte upp Maximilian och höll
honom alldeles intill sej och skrek på honom. Martina och Rebecka fick lugna honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in