2017-05-08, 21:47
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Förklara hur det komma sig att Christian säger att han sett Kevin död och tecknat om det. En fantasi med ett enormt sammanträffande? Håller med kanske 10-åringen också är inblandad. Därför kärringen också säger att hon haft koll på ungarna trots att hon sagt åt sin 10-årige son att göra det.

Detta har förmodligen inte skett i verkligheten. Rör sig sannolikt om en efterhandskonstruktion.
Citera
2017-05-08, 21:48
Medlem
Citat:
Vad vet du om ledande frågor i detta fall då det gäller pojkarna? Ren fantasi som dokumentären vill att du ska ha. En 5-åring kan inte berätta saker den vuxne inte vet att den vill höra dvs., om de berättar saker som polisen inte vet om men som sedan stämmer med övrig "bevisning".

Om förhören bedrevs på ens i närheten av på det sätt som framgår av förhören med 10-åringen vars ljudupptagning spelades upp på nyheterna nyss så är det mer eller mindre extremt ledande frågor där förhörsledaren inte bara upprepar frågan flera gånger utan även tämligen tydligt förmedlar till 10-åringen att han inte är riktigt nöjd med svaret.

Med en 10-åring kanske det funkar, men med en 7-åring eller för den delen en 5-åring!?! WTF!?

Och då bortser jag från att en sjuåring och en femåring ensamma lyckats sopa bort vartenda tekniskt bevismaterial som binder dem till brottsplatsen...
Citera
2017-05-08, 21:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Blir kul efter dessa program när förhoppnigvis de kring utredningen osv får uttala sig. Nu går alla på DJ och hans agenda sen hakar alla på för att glänsa med sin "kunskap" trots att vissa inte ens läst hela förundersökningen?

Ingen här har läst förundersökningen.
Citera
2017-05-08, 21:49
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Blir kul efter dessa program när förhoppnigvis de kring utredningen osv får uttala sig. Nu går alla på DJ och hans agenda sen hakar alla på för att glänsa med sin "kunskap" trots att vissa inte ens läst hela förundersökningen?

Dra inte alla över en kam så är du snäll. Jag har aldrig påstått att DJ har rätt när han påstår att bröderna är oskyldiga. Däremot så vill jag läsa förundersökningen innan jag avfärdar hans tes.
Citera
2017-05-08, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
JohanElias verkar göra en Lambertz.
Märkligt beteende enligt mig.
Jag undrar hur stort skadeståndet kommer bli.

inget skadestånd, de har inte varit frihetsberövade, bara skäligen misstänkta. de har varit på platsen, bara att tugga i sig. och inga frågor till DJ om detta. lampan lyser...
Citera
2017-05-08, 21:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Dra inte alla över en kam så är du snäll. Jag har aldrig påstått att DJ har rätt när han påstår att bröderna är oskyldiga. Däremot så vill jag läsa förundersökningen innan jag avfärdar hans tes.

Tänker du läsa den som är på flera tusen sidor?
Citera
2017-05-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du skrev att det är "ren fantasi" att pojkarna fått ledande frågor.
Ja ren fantasi att något i dokumentären har visat att det har förekommit ledande frågor, det vet vi ingenting om. Viss skillnad!
Citera
2017-05-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Detta har förmodligen inte skett i verkligheten. Rör sig sannolikt om en efterhandskonstruktion.
Av vem pappan? Och varför då?
Citera
2017-05-08, 21:52
Medlem
Citat:
Vad vet du om ledande frågor i detta fall då det gäller pojkarna? Ren fantasi som dokumentären vill att du ska ha. En 5-åring kan inte berätta saker den vuxne inte vet att den vill höra dvs., om de berättar saker som polisen inte vet om men som sedan stämmer med övrig "bevisning".

Att det har förekommit ledande frågor verkar klarlagt. Det var inte så ovanligt förr i tiden. Det är svårt att förhöra barn och metoder har utvecklats de senaste åren, men främst utifrån ett offerperspektiv. Men att det har förekommit ledande frågor gör inte att förhören saknar värde. Här får man ju undersöka hur en ledande fråga kan ha påverkat och vilken information.
Citera
2017-05-08, 21:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
inget skadestånd, de har inte varit frihetsberövade, bara skäligen misstänkta. de har varit på platsen, bara att tugga i sig. och inga frågor till DJ om detta. lampan lyser...

Tuggar du fortfarande om att de bara varit »skäligen misstänkta«?

När de blev »skäligen misstänkta« inleddes en § 31-utredning som kom fram till något helt annat än »skäligen misstänkta«. Den kom fram till att de hade utfört dådet och det ledde fram till ett 10-årigt behandlingsprogram som de genomförde.
Citera
2017-05-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ingen här har läst förundersökningen.
Nej men vissa som uttalar sig i media menar jag. Skriver någon krönika och sen påpekar att de att de ej läst förundersökningen..
Citera
2017-05-08, 21:54
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Den kvinnliga förhörsledaren var mycket kompetent och kände med sin intuition att här finns det mer även om barnen inte orkade berätta först pga traaumat. mycket rutinerat så att de kunde åka fast trots att de lyckats dölja all teknisk bevisning. Jag tror som Kvasten sa om Quick, att lite bdz, det var det som behövdes, lite lockande för att fällan ska slå igen. klockrent polisjobb.
Den kvinnliga förhörsledaren var erfaren i att hålla förhör med barn som brottsoffer. Han hade ingen erfarenhet av att förhöra barn som misstänkta gärningsbarn. Jag tycker mig höra en sufflör bakom det hon säger, en trolleriprofessor, han verkar ju har hört massor med gärningsbarn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in