2017-05-08, 21:21
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Hotat? är du helt jävla slut i hela huvudet? ingen har hotat här inne, din jävla snedtända, lobotomerade apekatt.

vi spekulerar om deras skuld, det kan man göra utan hotelser. vi säger att polisen komit frat till att de gjort det och att de är bundna till tid och plats enligt egen utsaga bekräftad av föräldrarna. plus erkännande som man fått dra ur dem. case closed. vad andra vittnen säger är villospår utlagda av DJ.

Den fetade meningen visar att om någon är slut i huvudet så är det du.
Man drar inte ut ett erkännande från en 5-åring efter massa förhör. En 5-åring berättar vad som helst som han tror de vuxna vill höra, särskilt om det är ledande frågor och om man får uppmuntran om man säger "rätt sak"
Läs på lite om hur barnförhör fungerar innan du spyr ut din dygna i inlägg efter inlägg.
Citera
2017-05-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det är inte bara 10-åringen som förhörs, utan också hans mamma.

Mamman hade inte koll på dem hela tiden.
Citera
2017-05-08, 21:26
Medlem
Såg Aktuellt just! Och HUR förklarar man Christians hemkomst där han påstår att han sett Kevin död och tecknar om det? Hur "solida" är dessa förhör av denna familj? Ingen klagan på att de förhördes och kan ha blivit påverkade, då de är till fördel för Dans teori. Man SKA tro en 10-åring (som SKULLE ha uppsikt över de andra på order av sin mamma. samtidigt som mamman själv står i fönstret hela tiden - 30 min - och ser alla barnen hela tiden - i 30 minuter), men inte tro 5-åringen och 7-åringen. Mer av förundersökningen och förhören av pojkarna. Kommer inte deras förhör att offentliggöras så blir jag väldigt jalur.

Fråga nummer två: denna familj var vänner till pojkarnas familj och när pojkarna blir anklagade och "dömda" för mordet så säger de ingenting typ Stopp och belägg VI såg dem HELA DEN AKTUELLA TIDEN; de kan INTE ha gjort det. Nej nej nej låt våra vänners barn bära på detta fast vi till 100 procent vet att de är oskyldiga. Ja vad har man inte vänner och vuxna till???????
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Mamman hade inte koll på dem hela tiden.

Hon hade nog koll största delen av tiden eftersom hon var hönsmamma. Dessutom är det skillnad på en 10-åring och på en 5- eller 7-åring när det gäller förhör och trovärdighet. Men det verkar vara många som inte vet ett dyft om barn i denna tråd.
Citera
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Läs in dig på fallet innan du uttalar dig. Eftersom pojkarna inte blev lagförda så kan det inte utdömas något skadestånd.
Trodde jag också ända till jag läste att Tomas Olsson har fullmakt att utkräva skadestånd för grabbarnas räkning. Vi får väl se, eftersom inte ens TQ begärt något skadestånd än
Citera
2017-05-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Mycket bra att RPS bekräftar uppgiften om att 5-åringen visste att Kevin var död och att föräldrarna inte sagt detta till polisen vid första förhöret. påvisar att det luktar katt från början. men kommer DJ fråga om dessa inkriminerande uppgifter? knappast!
Så sant så sant! Samtidigt som vännerna håller käft. Undrar om de fortfarande är vänner.
Citera
2017-05-08, 21:29
Bannlyst
JohanElias verkar göra en Lambertz.
Märkligt beteende enligt mig.
Jag undrar hur stort skadeståndet kommer bli.
Citera
2017-05-08, 21:29
Bannlyst
Citat:
Men herregud, är folk helt slut i huvudet?

Ena stunden beklagar man sig över hur bräckligt förhör med barn är då de kan fantisera ihop lite vad som helst.

Sedan intervjuas en 10-åring som talar emot bröderna som gärningsmän, och då är allt garanterat sant och korrekt?

10-åringen hade ett uttalat ansvar över bröderna. Om de försvunnit under tiden, tror ni 10-åringen erkänner detta då och därmed erkänner att han brustit i sitt ansvarstagande? Att han talar sanning är ungefär lika säkert som att det kommer vara sol varje dag nästa vecka.

Benägenheten att tala sanning, om han nu tappat bort barnen för en stund, höjs ju inte av ett mord begåtts under samma tid...

Tack. En till med bägge bollarna i behåll. Här finns att gräva i, sillmjölkarna göre sig icke besvär.
Citera
2017-05-08, 21:31
Medlem
Citat:
Men herregud, är folk helt slut i huvudet?

Ena stunden beklagar man sig över hur bräckligt förhör med barn är då de kan fantisera ihop lite vad som helst.

Sedan intervjuas en 10-åring som talar emot bröderna som gärningsmän, och då är allt garanterat sant och korrekt?

10-åringen hade ett uttalat ansvar över bröderna. Om de försvunnit under tiden, tror ni 10-åringen erkänner detta då och därmed erkänner att han brustit i sitt ansvarstagande? Att han talar sanning är ungefär lika säkert som att det kommer vara sol varje dag nästa vecka.

Benägenheten att tala sanning, om han nu tappat bort barnen för en stund, höjs ju inte av ett mord begåtts under samma tid...

I inslaget på nyheterna nyss så framkom det ju att både mamman till 10-åringen (som hållit koll genom ett fönster) samt ett okänt antal andra vittnen styrker 10-åringens version att bröderna inte avvikit från platsen, så det är ju inte precis så att man förlitar sig på 10-åringens utsagor enbart.

Sedan hörde man ju i förhöret med 10-åringen att förhörsledaren ställde tämligen ledande frågor för att försöka få 10-åringen att punktera alibit. Det hade varit mer problematiskt om han då hade ändrat sin historia (eftersom man inte kan veta om han ändrar den för att göra förhörsledaren till lags) men då han står fast vid sin historia och den dessutom backas upp av flera vittnen är det IMHO ganska besvärande omständigheter för utredningens slutsatser.
Citera
2017-05-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Hon hade nog koll största delen av tiden eftersom hon var hönsmamma. Dessutom är det skillnad på en 10-åring och på en 5- eller 7-åring när det gäller förhör och trovärdighet. Men det verkar vara många som inte vet ett dyft om barn i denna tråd.

Enligt uppgifter så flödade lögnerna under utredningens förhör, både med barn och vuxna. Man kan naturligtvis inte utesluta att 10-åringen ljuger heller, särskilt inte om han brutit ett förtroende att hålla koll på ungarna samtidigt som ett mord begås i närheten.

10-åringen kan ju till och med själv vara inblandad på något sätt, vilket skulle sänka trovärdigheten av hans ord till 0. Detta tar jag förvisso inte som sannolikt men man kan inte dra några solklara slutsatser på detta vittnesmål.

Hur som helst får man väl vänta in vad som kommer i kommande episoder. Känns som DJ bara rapporterar på det som talar mot barnen som gärningsmän och utelämnar det som kan tala för, vilket naturligtvis stärker känslan av att han har nån sorts agenda och inte ger en helt sanningsenlig bild.
Citera
2017-05-08, 21:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtCobain
Jag tycker nog en del uttrycker en tvärsäkerhet. Har inte sagt att du är en av dessa.
Men jag utvecklar lite:
Att det inte finns bevis för att "de inte kan ha gjort det", är inte något som i sig styrker påståendet att de skulle ha gjort det.
Det är ett logiskt felslut.
Men det inser ju du också.

Om du läser det jag skrivit så kommer du att se att jag inte ens har varit i närheten av att diskutera så. Det jag säger är tvärtom att § 31-utredning bygger på något helt annat än en rättegång gör. Det innebär inte att den därför kom fram till felaktigheter.
Citera
2017-05-08, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Den fetade meningen visar att om någon är slut i huvudet så är det du.
Man drar inte ut ett erkännande från en 5-åring efter massa förhör. En 5-åring berättar vad som helst som han tror de vuxna vill höra, särskilt om det är ledande frågor och om man får uppmuntran om man säger "rätt sak"
Läs på lite om hur barnförhör fungerar innan du spyr ut din dygna i inlägg efter inlägg.

Den kvinnliga förhörsledaren var mycket kompetent och kände med sin intuition att här finns det mer även om barnen inte orkade berätta först pga traaumat. mycket rutinerat så att de kunde åka fast trots att de lyckats dölja all teknisk bevisning. Jag tror som Kvasten sa om Quick, att lite bdz, det var det som behövdes, lite lockande för att fällan ska slå igen. klockrent polisjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in