Din bild av JM känns rimlig. Att AP varit med och betalat maten däremot märkligt. Enligt tidigare uppgiftet skulle han "aldrig" ha velat umgås med JM och han skulle ha varit på väg att hämta sina barn när han fick veta att de redan var med JM i stugan.
Något är fel. Vad får man för intryck i FUP jämfört med tidigare mediauppgifter?
Intrycket man får, eller rättare: de faktauppgifter man måste böja sig för, är till att börja med dessa:
Drunkningsdagen 7/8 och morgonen 8/7
Tidsmässiga fakta ur förhör och telefonlistor - en stomme att komplettera (och med reservation för att vissa förhörsuppgifter kan visa sig felaktiga):
09.57 JM ringer äldsta dottern AB – 26 sek
11:08 AP inköper alkohol på Systembolaget: 297,40 kr
11:23:49 JM sms:ar AP - E-tuna city
11:54 kommunicerar AP med sin nya kvinna NL och de är överens om att de inte har några direkta planer för dagen.
12:06 skriver AP och NL att de älskar varandra. Dessförinnan har AP berättat att han sovit dåligt och haft ont i magen.
12:23:09 JJ tar ut pengar (F-lunda, E-tuna): 5000
12:24:18 JJ tar ut pengar (F-lunda, E-tuna): 2900
12.52 – 12.53 Två SMS från JM till AB varpå följer ett svars-SMS från AB
12:56:57 JM SMS:ar AP - E-tuna city
13:35:52 JM ringer AP, 21 sek
13:42:38 AP inköper mat, blöjor och ljuslyktor på Coop Forum: 1 923,72 kr
13:51 JM inköper alkohol på Systembolaget: 648,10 kr
15.18 JM ringer AB: 33 sek. – AB tror att de bråkade om resan till landet.
15.21 – 16.30 är det ytterligare tio SMS mellan JM och AB. – AB tror att det rör sig om samma ämnen som avhandlats tidigare under dagen.
15.30 JM inköper alkohol på Systemet: 165,50 kr
AB informeras om att JM under tiden 15.21 – 16.30 förflyttar sig från E-tuna till sommarstugan. – AB tycker det är konstigt att JM sms:ar när hon kör bil (hon ska annars inte ens ha velat svara i telefonen då hon kör bil).
AP:s telefon följer JM:s telefon och kopplar upp på samma master under samma tid. (Det kan således konstateras att JM i vart fall fått med sig AP:s mobil ut till sommarstugan.)
C:a 16.30 Antagen framkomsttid
18-tiden AP och NL skriver att de älskar varandra.
20.14 skriver AP till NL: ”Jag älskar dig av mitt fulla hjärta”
20.41 skriver AP till NL: ”Varför älskar jag dig så mycket?”
21-tiden NL uppger att AP ringer och säger sig ha fått förhinder av något slag (samma sak under torsdagen: Då SMS:ar AP att han efter ett läkarbesök ”äntligen var hemma” från sjukhuset).
21.05 NL svarar AP: ”Jag vet inte.” – NL ser att meddelandet är levererat (via fb:s meddelanderuta) – men får inget svar.
21.19 ser NL att AP genom fb spelat en finsk låt: ”När du fick mig att falla för dig”.
22.36 skickar NL ett SMS till AP: ”sov gott”. – Inget svar.
Med början 20:19:44 sms:ar JM till AP: 16 sms; det sista 22:51:31. – I förhör säger hon att samtalen gått ut på att de skulle ha sex.
20.59 anländer ytterligare ett sms från JM till AB. – AB svarar inte på detta sms.
- - -
Härefter föregås larmsamtalet av 5 sms till AP mellan 07:05:14 – 08:21:37.
- - -
08.30 Nästa livstecken från JM: Hon vill nu att AB och hennes man ska komma ut till sommarstugan.* – Eftersom AB såg på TV svarade hon att JM fick ringa senare (61 sek).
09:00:13 Larmsamtal
09.47 Räddningstjänsten/polisen ringer AB från JM:s telefon och vill att hon i egenskap av anhörig kommer och stöttar JM (1 min 23 sek).
*AB arbetade vid den här tiden som undersköterska och uppger att hon var ledig lör 8 aug – sön 9 aug.
Betr. samtalet 08.30 till AB på morgonen före larmsamtalet anser jag detta mycket typiskt för JM:s sätt att lägga upp falska scenarion. - Hon vet mycket väl att AB och hennes man inte vill komma ut till sommarstugan när AP är där och detta pga all skit AB genom JM fått höra om honom. Till yttermera visso vet JM också att AP ligger på botten intill bryggan, och hon vet att polisen i normalfallet kollar upp olika omständigheter kring en drunkningsolycka. Därför vill hon kunna visa att hon "t.o.m. ville att dottern och hennes man skulle komma ut till oss - eftersom jag då ännu inte hunnit gå ned till bryggan och så småningom förstå att min make var försvunnen".
JM åt redan Venlafaxin innan hon anhölls. Hon hade i väskan när hon togs på Arlanda över 100 tabletter X 150mg utskrivna.
Vilket är maxdosen vad gäller mg. Det är medicin för som framför allt höjer nivån av serotinin. Vilket man producerar mindre av vid stresstillstånd. Men verkningslöst i JMs "tillstånd" gjorde varken till eller från. På något avgörande sätt.
Snart dyker väl "sjukvården" upp på tapeten för att bortfördela JMs skuld i händelseförloppet.
Äh, man kan fiska året runt. Men att han tagit ledigt är intressant.
Nu blir jag väldigt nyfiken på om det är någon som vet HUR han då tog ledigt? Kan det ha varit via t.ex. sms/mail? Då skulle det kunna vara hans "goa fru" som tagit sig an detta utan hans vetskap...
Intrycket man får, eller rättare: de faktauppgifter man måste böja sig för, är till att börja med dessa:
Drunkningsdagen 7/8 och morgonen 8/7
Tidsmässiga fakta ur förhör och telefonlistor - en stomme att komplettera (och med reservation för att vissa förhörsuppgifter kan visa sig felaktiga):
09.57 JM ringer äldsta dottern AB – 26 sek
11:08 AP inköper alkohol på Systembolaget: 297,40 kr
11:23:49 JM sms:ar AP - E-tuna city
11:54 kommunicerar AP med sin nya kvinna NL och de är överens om att de inte har några direkta planer för dagen.
12:06 skriver AP och NL att de älskar varandra. Dessförinnan har AP berättat att han sovit dåligt och haft ont i magen.
12:23:09 JJ tar ut pengar (F-lunda, E-tuna): 5000
12:24:18 JJ tar ut pengar (F-lunda, E-tuna): 2900
12.52 – 12.53 Två SMS från JM till AB varpå följer ett svars-SMS från AB
12:56:57 JM SMS:ar AP - E-tuna city
13:35:52 JM ringer AP, 21 sek
13:42:38 AP inköper mat, blöjor och ljuslyktor på Coop Forum: 1 923,72 kr
13:51 JM inköper alkohol på Systembolaget: 648,10 kr
15.18 JM ringer AB: 33 sek. – AB tror att de bråkade om resan till landet.
15.21 – 16.30 är det ytterligare tio SMS mellan JM och AB. – AB tror att det rör sig om samma ämnen som avhandlats tidigare under dagen.
15.30 JM inköper alkohol på Systemet: 165,50 kr
AB informeras om att JM under tiden 15.21 – 16.30 förflyttar sig från E-tuna till sommarstugan. – AB tycker det är konstigt att JM sms:ar när hon kör bil (hon ska annars inte ens ha velat svara i telefonen då hon kör bil).
AP:s telefon följer JM:s telefon och kopplar upp på samma master under samma tid. (Det kan således konstateras att JM i vart fall fått med sig AP:s mobil ut till sommarstugan.)
C:a 16.30 Antagen framkomsttid
18-tiden AP och NL skriver att de älskar varandra.
20.14 skriver AP till NL: ”Jag älskar dig av mitt fulla hjärta”
20.41 skriver AP till NL: ”Varför älskar jag dig så mycket?”
21-tiden NL uppger att AP ringer och säger sig ha fått förhinder av något slag (samma sak under torsdagen: Då SMS:ar AP att han efter ett läkarbesök ”äntligen var hemma” från sjukhuset).
21.05 NL svarar AP: ”Jag vet inte.” – NL ser att meddelandet är levererat (via fb:s meddelanderuta) – men får inget svar.
21.19 ser NL att AP genom fb spelat en finsk låt: ”När du fick mig att falla för dig”.
22.36 skickar NL ett SMS till AP: ”sov gott”. – Inget svar.
Med början 20:19:44 sms:ar JM till AP: 16 sms; det sista 22:51:31. – I förhör säger hon att samtalen gått ut på att de skulle ha sex.
20.59 anländer ytterligare ett sms från JM till AB. – AB svarar inte på detta sms.
- - -
Härefter föregås larmsamtalet av 5 sms till AP mellan 07:05:14 – 08:21:37.
- - -
08.30 Nästa livstecken från JM: Hon vill nu att AB och hennes man ska komma ut till sommarstugan.* – Eftersom AB såg på TV svarade hon att JM fick ringa senare (61 sek).
09:00:13 Larmsamtal
09.47 Räddningstjänsten/polisen ringer AB från JM:s telefon och vill att hon i egenskap av anhörig kommer och stöttar JM (1 min 23 sek).
*AB arbetade vid den här tiden som undersköterska och uppger att hon var ledig lör 8 aug – sön 9 aug.
Betr. samtalet 08.30 till AB på morgonen före larmsamtalet anser jag detta mycket typiskt för JM:s sätt att lägga upp falska scenarion. - Hon vet mycket väl att AB och hennes man inte vill komma ut till sommarstugan när AP är där och detta pga all skit AB genom JM fått höra om honom. Till yttermera visso vet JM också att AP ligger på botten intill bryggan, och hon vet att polisen i normalfallet kollar upp olika omständigheter kring en drunkningsolycka. Därför vill hon kunna visa att hon "t.o.m. ville att dottern och hennes man skulle komma ut till oss - eftersom jag då ännu inte hunnit gå ned till bryggan och så småningom förstå att min make var försvunnen".
Nu blir jag väldigt nyfiken på om det är någon som vet HUR han då tog ledigt? Kan det ha varit via t.ex. sms/mail? Då skulle det kunna vara hans "goa fru" som tagit sig an detta utan hans vetskap...
Det är något schizofrent över Akis agerande. Är alla galna?
Jag tror du har rätt där. Det är dom enda som hon har så knutna till sig/dom förtrogna. Där har hon hållhakar.
förtrogna och förtrogna. om de vet någonting och dessutom är skäligen misstänkta för inblandning vill de med största sannolikhet i första hand skydda sina egna liv.
Om de skulle plötsligt börja berätta saker skulle misstanktenivån mot dem öka till sannolika skäl, sen häktning, sen kanske fällande dom.
I första hand säger de inget för sitt eget befinnande. I andra hand pga johanna.
Enligt Anki så var kvinnan som Göran var otrogen med bosatt i Jönköping. Har för mig hon nämnde namnet Camilla. Anki kom dock ej ihåg efternamnet men hon nämnde åldern på kvinnan, denne ska ha varit 35-40 år i samband med affären.
Marianne. Född runt 1960-64. Ca tio år yngre än AM.
–
Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-07 kl. 23:57.
Jo Flunitrazepam=Rohypnol skulle ju helt klart göra det möjligt att dränka Aki.
Men det borde ju hittats när man drogtestade hans blod.
Så vad kan han ha drogats med som inte har gått att hitta???
Kanske redan har avhandlats i denna tråd som jag missat men kloroform? Är det helt orimligt?
Ok, har fått tidigare svar på frågan men tack ändå Det har ju florerat en del felaktiga påståenden ang knivarna som nämns i fup så det har inte varit helt klart vad som varit rätt o riktigt.
Är väl intressantare att få veta var kniven som hör till spetsen i BO:s kropp finns någonstans?