2017-05-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är grannens uppfattning, men pappan berättar i förhör vad som skett. Dom ville skona föräldrarna från allt som låg framme synligt efter vårdpersonalen. Så det var nog akut, så slapp dom se det i alla fall. Så uppfattar jag det hela och han berättar utan att dom ens ställer en fråga om vad grannen sagt.

Det slås ur hågen då mamman träffade sjukhusets kurator.

Jag undrar om det gjordes en epds på henne? Egentligen gör man det 6-8 v efter en förlossningen. Eller om det bara var ett vanligt kurator besök? När det upptäcktes att jag hade det så var det mer än ett besök med psykolog och screening. Jag är 100% säker hon har förlossningsdepression oavsett vad kuratorn säger från egen erfarenhet. Spec när hon flertal gånger säger hon inte vågar vara själv med barnet. Tankarna som man kan få är inte dom roligaste precis.
Citera
2017-05-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunett73
Ja nu har jag läst igenom fuppen. Jag baxnar när jag läser om dessa människor som försörjs av socialen dvs skattepengar. Vilket drägg rent ut sagt. Nu när jag väl fått ur mig dessa opolitiskt korrekta åsikter så måste jag bara få säga att jag tror att den sk pappan är sjuk i huvudet och det kan inte skyllas på Adhd. Han har inte haft så många bra förebilder i sitt liv och tror väl att en man och pappa ska vara så han famlar i mörker. Att han skadat och i slutändan haft ihjäl sitt barn är klart. Den sk mamman har heller inte haft en dans på rosor i sitt liv och hon hamnar i beroendeställning pga hennes egna bristfälliga förebilder och famlar oxå i mörker vad gäller hennes roll i det hela. Att hamna i sån där beroendeställning händer inte bara kvinnor utan män kan oxå hamna i sådant tillstånd min egen make var innan han träffade mig i ett förhållande med en kvinna som fick honom att begå handlingar han ju aldrig skulle gjort annars men han hamnade i en bubbla med henne. Hon slog sitt barn men han sa aldrig åt henne på skarpen och det gör mig så förbannad.. ok det var OT men jag förstår att mamman måste ha haft det så. Mamman i detta fall har ett eget temperament som de runt om henne har fått smaka på men jag tror att hennes taffliga beteende handlar om frustration över tillvaron. De lever ju som riktiga parasiter. Varför skaffade de barn? Räckte det inte med att vara pojkvän och flickvän och spela dataspel, tigga skjuts och pengar till höger och vänster?

Vilken härlig och fin man du verkar ha som såg på när sin ex-fru slog sitt barn, vilken tuffing!
Citera
2017-05-06, 22:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrow
Jag undrar om det gjordes en epds på henne? Egentligen gör man det 6-8 v efter en förlossningen. Eller om det bara var ett vanligt kurator besök? När det upptäcktes att jag hade det så var det mer än ett besök med psykolog och screening. Jag är 100% säker hon har förlossningsdepression oavsett vad kuratorn säger från egen erfarenhet. Spec när hon flertal gånger säger hon inte vågar vara själv med barnet. Tankarna som man kan få är inte dom roligaste precis.

Nej, det var Kurator vid barn och ungdomskliniken
CSK som personalen kontaktade, så det är hennes bedömning som gällde här. Alltså sjukhusets kurator och ingen random som kom på besök.
Citera
2017-05-06, 22:20
Medlem
Citat:
Nej, det var Kurator vid barn och ungdomskliniken
CSK som personalen kontaktade, så det är hennes bedömning som gällde här. Alltså sjukhusets kurator och ingen random som kom på besök.

Men undrar fortfarande om epds? Skumt hursomhelst att det inte reagerades mer på att mamman inte ville ta i barnet osv. Dessutom var det vid ett kuratorbesök. Man brukar göra flera. Dock är det inte okej att döda sitt barn oavsett om man har postpartum depression eller inte, men jag tänker varför hon betett sig som hon gjort.
Citera
2017-05-06, 22:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Men undrar fortfarande om epds? Skumt hursomhelst att det inte reagerades mer på att mamman inte ville ta i barnet osv. Dessutom var det vid ett kuratorbesök. Man brukar göra flera. Dock är det inte okej att döda sitt barn oavsett om man har postpartum depression eller inte, men jag tänker varför hon betett sig som hon gjort.

Du får väl ringa kuratorn och höra hur hon gjorde sin bedömning, och en del kanske inte behöver göra så stor utredning helt enkelt. Det står inget om att hon inte ville ta i barnet ? Du dom är inte dömda än och mord är det inte längre tal om.
Citera
2017-05-06, 22:32
Medlem
Citat:
Du får väl ringa kuratorn och höra hur hon gjorde sin bedömning, och en del kanske inte behöver göra så stor utredning helt enkelt. Det står inget om att hon inte ville ta i barnet ? Du dom är inte dömda än och mord är det inte längre tal om.

Läs vårdpersonalens förhör i fupen. Det står flera gånger att hon inte ville hålla i barnet och att barnet låg i baljan så långt bort från sängen som det gick, vilket är ett vanligt beteende vid postpartum depression. En mamma utan depression vill även ha barnet bredvid sig på nätterna, det är ett "normalt" beteende.

Nu är det du som har tolkningsproblem. Jag skrev inte att dom har mördat sitt barn, jag skrev att det inte är okej att döda sitt barn även om man har en postpartum depression.

Att döda sitt barn kan vara både mord, dråp eller vållande till annans död.

Jag har följt det här sedan dag 1 och jag vet att dom inte är dömda än. Lustigt om det vore så eftersom rättegången börjar nu på måndag.
Citera
2017-05-06, 22:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Läs vårdpersonalens förhör i fupen. Det står flera gånger att hon inte ville hålla i barnet och att barnet låg i baljan så långt bort från sängen som det gick, vilket är ett vanligt beteende vid postpartum depression. En mamma utan depression vill även ha barnet bredvid sig på nätterna, det är ett "normalt" beteende.

Nu är det du som har tolkningsproblem. Jag skrev inte att dom har mördat sitt barn, jag skrev att det inte är okej att döda sitt barn även om man har en postpartum depression.

Jag har följt det här sedan dag 1 och jag vet att dom inte är dömda än. Lustigt om det vore så eftersom rättegången börjar nu på måndag.

Vårdpersonalens bedömning har ingen tyngd då man tar in en kurator. Det står inget om att hon inte vill ta i barnet utan det står att dom tittar bort vid provtagningarna. Nu börjar jag dessutom tröttna på ditt tjat om vad DU anser att mamman har för diagnos, och det håller inte här att fjärrdiagnostisera på det viset. Det är en klar bedömning och efter detta har ingen öht nämnt att det skulle vara på det viset.

Du pratar om att dom dödat sitt barn vilket du knappast vet och dom är inte dömda än, så du får avvakta tills domstolarna sagt sitt. Det finns en av föräldrarna som har haft psykiska problem och som legat inne och som haft psykoser som medicinerar och det är pappan. Det står i FU om du vill läsa om psykiska åkommor.

Nej, dom är åtalade för synnerligen grov misshandel alternativt vållande och även garantansvar.
Mord och dråp kräver för det första uppsåt, så det tror jag inte åklagaren anser direkt eftersom rubriceringarna talar för att dom inte haft uppsåt.
Citera
2017-05-06, 22:49
Medlem
Citat:

Fast mammans beteende är ju skiftande, några läkare skriver "fint samspel med barnet" osv. Ett jävla problem när instanser i vården inte har kontakt sinsemellan, detta fall är ju ett typexempel på det. Nu när man dock ser hela den samlade bilden framför sig i ett dokument så utkristalliseras ett mönster och man blir inte förvånad att det gick åt helvete. Mamman ryckte upp sig ibland, men sannolikt var hon djupt nere. Kanske inte deprimerad, men på gränsen. Hade inte en bra kontakt med sina känslor, vilket Concerta kanske har del i, jag är inte så insatt, men Alex ville tydligen inte ta sin ADHD-medicin eftersom han upplevde att han blev som en zombie av den.

Sedan får jag inget grepp alls om mamman. Hon hade God Man, var krasst så omyndigförklarad man kan bli numera. Psykologutredningen som gjordes i samband med ADHD-diagnosen måste väl antagligen visat på en något lägre begåvningsprofil, för annars skulle hon väl inte behöva personal som skötte sådant, men i släktens ögon (Även Alles släkt) så verkar det helt normalt att folk har en förmyndare. Men jag förstår inte alls varför hon hade det. Hon måste varit väldigt rörig i knoppen. Och hur tänker socialen kring det? Människan klarar inte av att sköta sina räkningar och inköp, men ska klara av att ta hand om en bebis utan stöd ifrån dem. Konstigt.
Citera
2017-05-06, 22:51
Medlem
Citat:
Vårdpersonalens bedömning har ingen tyngd då man tar in en kurator. Det står inget om att hon inte vill ta i barnet utan det står att dom tittar bort vid provtagningarna. Nu börjar jag dessutom tröttna på ditt tjat om vad DU anser att mamman har för diagnos, och det håller inte här att fjärrdiagnostisera på det viset. Det är en klar bedömning och efter detta har ingen öht nämnt att det skulle vara på det viset.

Du pratar om att dom dödat sitt barn vilket du knappast vet och dom är inte dömda än, så du får avvakta tills domstolarna sagt sitt. Det finns en av föräldrarna som har haft psykiska problem och som legat inne och som haft psykoser som medicinerar och det är pappan. Det står i FU om du vill läsa om psykiska åkommor.

Nej, dom är åtalade för synnerligen grov misshandel alternativt vållande och även garantansvar.
Mord och dråp kräver för det första uppsåt, så det tror jag inte åklagaren anser direkt eftersom rubriceringarna talar för att dom inte haft uppsåt.

Men snälla människa, jag har inte skrivit någonstans om vad dom gjort eller inte. Jag har inte skrivit något om vad dom ska dömas för eller inte. Det är du som uppbarligen har tolkningsproblem!!
Citera
2017-05-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Fast mammans beteende är ju skiftande, några läkare skriver "fint samspel med barnet" osv. Ett jävla problem när instanser i vården inte har kontakt sinsemellan, detta fall är ju ett typexempel på det. Nu när man dock ser hela den samlade bilden framför sig i ett dokument så utkristalliseras ett mönster och man blir inte förvånad att det gick åt helvete. Mamman ryckte upp sig ibland, men sannolikt var hon djupt nere. Kanske inte deprimerad, men på gränsen. Hade inte en bra kontakt med sina känslor, vilket Concerta kanske har del i, jag är inte så insatt, men Alex ville tydligen inte ta sin ADHD-medicin eftersom han upplevde att han blev som en zombie av den.

Sedan får jag inget grepp alls om mamman. Hon hade God Man, var krasst så omyndigförklarad man kan bli numera. Psykologutredningen som gjordes i samband med ADHD-diagnosen måste väl antagligen visat på en något lägre begåvningsprofil, för annars skulle hon väl inte behöva personal som skötte sådant, men i släktens ögon (Även Alles släkt) så verkar det helt normalt att folk har en förmyndare. Men jag förstår inte alls varför hon hade det. Hon måste varit väldigt rörig i knoppen. Och hur tänker socialen kring det? Människan klarar inte av att sköta sina räkningar och inköp, men ska klara av att ta hand om en bebis utan stöd ifrån dem. Konstigt.

Jag tycker också allting verkar skumt runtomkring dom med samhällets insatser. Nästintill skrämmande att folk omkring inte reagerade mera! Med egen erfarenhet så vet jag att det är många kontroller runt omkring en när man nyss fått barn. Speciellt då bebisen inte går upp i vikt. Känns lite som familjen har hamnat mellan stolarna. Tragiskt!
Citera
2017-05-06, 23:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Är du säker på att det är en god man? Det är inte en kontaktperson då som socialtjänsten ordnat?

FU
Citat:
Jonas arbetar som coach på Aleris - Målet i Norrköping. Han har till uppdrag att vara
kontaktperson för unga vuxna. Jonas minns inte exakt när Aleris fick i uppdrag av
socialtjänsten att hjälpa Erika.
Citera
2017-05-06, 23:02
Medlem
NurseJackies avatar
Vad jag kan se står det

Brottsmisstanke / Anledning till förhöret Delgiven misstanke om mord alternativt dråp, genom att på okänt sätt utsatt spädbarn för våld så att detta sedermera avlidit. Okänd plats, fram till 20160910 kl 19.00. Detta gällande spädbarn, fött 20160807

Har inte läst hela, är det ändrat senare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in