Citat:
Ursprungligen postat av
Patrow
Läs vårdpersonalens förhör i fupen. Det står flera gånger att hon inte ville hålla i barnet och att barnet låg i baljan så långt bort från sängen som det gick, vilket är ett vanligt beteende vid postpartum depression. En mamma utan depression vill även ha barnet bredvid sig på nätterna, det är ett "normalt" beteende.
Nu är det du som har tolkningsproblem. Jag skrev inte att dom har mördat sitt barn, jag skrev att det inte är okej att döda sitt barn även om man har en postpartum depression.
Att döda sitt barn kan vara både mord, dråp eller vållande till annans död.
Jag har följt det här sedan dag 1 och jag vet att dom inte är dömda än. Lustigt om det vore så eftersom rättegången börjar nu på måndag.
Fast mammans beteende är ju skiftande, några läkare skriver "fint samspel med barnet" osv. Ett jävla problem när instanser i vården inte har kontakt sinsemellan, detta fall är ju ett typexempel på det. Nu när man dock ser hela den samlade bilden framför sig i ett dokument så utkristalliseras ett mönster och man blir inte förvånad att det gick åt helvete. Mamman ryckte upp sig ibland, men sannolikt var hon djupt nere. Kanske inte deprimerad, men på gränsen. Hade inte en bra kontakt med sina känslor, vilket Concerta kanske har del i, jag är inte så insatt, men Alex ville tydligen inte ta sin ADHD-medicin eftersom han upplevde att han blev som en zombie av den.
Sedan får jag inget grepp alls om mamman. Hon hade God Man, var krasst så omyndigförklarad man kan bli numera. Psykologutredningen som gjordes i samband med ADHD-diagnosen måste väl antagligen visat på en något lägre begåvningsprofil, för annars skulle hon väl inte behöva personal som skötte sådant, men i släktens ögon (Även Alles släkt) så verkar det helt normalt att folk har en förmyndare. Men jag förstår inte alls varför hon hade det. Hon måste varit väldigt rörig i knoppen. Och hur tänker socialen kring det? Människan klarar inte av att sköta sina räkningar och inköp, men ska klara av att ta hand om en bebis utan stöd ifrån dem. Konstigt.