Citat:
Ursprungligen postat av
Elliotte
Skyll på dom som styr i det här landet. Det sparas på allt, sjukvården skolor, äldrevård mm. Det finns inte tillräckligt med vårdplatser. Unga oerfarna föräldrar åker in och föder barn och åker hem igen efter några timmar. Ingen har koll på vad det är för sorts föräldrar. Barnmorskor har varnat för det här. När jag fick mitt första barn fick man lära sej att ta hand om sitt lilla barn innan man åkte hem. Man fick lära sej att amma sitt barn rätt. Man stannade tills man kände sej redo att åka hem. Bvc gjorde även ett hembesök. När min son fick första barnet fick dom åka hem alldeles för tidigt, mamman hade inte fått igång mjölken och dom fick stora problem. Men dom hade ett stort skyddsnät av oss anhöriga som ställde upp och stöttade och tröstade och hjälpte till. Jag fanns till 24/7 för dom. Många unga oerfarna föräldrar åker hem för tidigt och har inte den hjälpen när dom kommer hem. Det är inte första gången det här händer och säkert inte sista så länge det ska sparas in på dessa viktiga resurser.
Sen handlar det här om ett spädbarn, och då behöver inte ribban hamna så högt för att det ska bli "synnerligen grov misshandel". Ett spädbarn är hjälplöst och kan inte söga till vilka behov det har. Så att tro att föräldrarna måste ha slagit barnet tror inte jag på. Jag tror det kommer att rubriceras om igen. Det är vad jag tror. Pappan säger ju i ett tidigt förhör att dom har tagit hand om flickan på det sätt som dom trott varit bäst.
Som mor och farförälder anser jag att man med har ett ansvar att se till att den lille har det bra och får rätt vård och omsorg. Det ör ju ändå sitt eget barns barn.
Så dömda på förhand som dessa två föräldrar har blivit här ute så hade man ju nästan hoppats på att dom hade varit skyldiga till allt. Vilken tragedi om det nu visar sej att dom är helt oskyldiga.
Min erfarenhet av BB är att de är väldigt måna om att amningen ska fungera innan man skickas hem. Likaså gör BVC fortfarande hembesök efter en vecka och vissa har även infört ett till hembesök vid 8 månader för att kontrollera säkerheten i hemmet.
I detta fallet stannade föräldrarna på BB i flera dagar, möjligen upp till en vecka har jag läst. Så att skylla på att de släpptes hem för tidigt kan man åtminstone inte hävda här. Sedan börjande den synnerligen grova misshandel i princip direkt de åkte hem från BB, vad den misshandeln består av får vi nog vänta och se tills åtal väcks.
"Pappan säger att de tog hand om henne så gott de kunde och trodde var bäst" ja men då så, då är det ju ingen fara eller?!
Nej att de skulle vara helt oskyldiga tror jag inte ett dugg på. Att de inte hade uppsåt att döda är en annan sak, det är mycket möjligt att de inte hade. Men oavsett vad så vilade denna lilla flickans öde helt i deras händer, så uppsåt eller ej så är de skyldiga till hennes död.
Åklagaren säger även att brottsrubriceringen i sig inte förändrar något.