2017-05-06, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Så kan det eventuellt vara. Men jag är tveksam till om dokumentärens tes kommer vara att mördaren är 13-åringen.

Huvudvittnet står i citationstecken och något huvudvittne finns inte...mkt mystiskt. Jag lutar åt yngre brodern.
Citera
2017-05-06, 18:41
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Är inte DJ slut som journalist nu? Det kommer ju ändå framgå att pojkarna, eller en av dem år skyldiga till Kevins död oavsett vad man kokat ihop...konstigt sätt att avsluta sin karriär på, pojkarna har ju "erkänt" för sina föräldrar och försökte inledningsvis ljuga ihop en historia om en man med kniv som attackerade Kevin, sen har ju sanningen krupit fram.

Har du sett avsnitt två och tre?
Citera
2017-05-06, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Eventuellt läsvärt: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1133074015000124

En slutsats i ovanstående rapport är att om ett "falskt" minne väl tagit plats i hjärnan så är det "riktiga" minnet borta för alltid. En annan slutsats är att det kan räcka med ett felaktigt förhör för att det skall vara kört.

Stress kan spela roll och man kan återge saker på ett sätt som passar in i den världsbild man har, vilket kan ge fel då man har en händelse som man inte kan relatera till från tidigare erfarenheter (min tolkning av texten).

Man måste nog granska förhören ytterst noggrant för att ha en åsikt om vad som stämmer eller inte. Om det inte finns kvar på film blir det ju svårt.

Får hoppas pinnen finns kvar så att den kan testas.

allmäna detaljer, ja, barn, definitivt, men en vuxen kommer ihåg en traumatisk händelse, men kan givetvis börja tvivla om alla i omgivningen motsäger den
Citera
2017-05-06, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
DJ har väl övertygat dem om att det finns så mycket oklarheter, att de kan rentvå sina namn även om de är skyldiga. Jag skulle snarare vända på det och påstå att anledningen till att de valt att inte prata om det tidigare förmodligen beror på att de vet att de gjort det, åtminstone den äldre brodern (och kanske föräldrarna).

Jag tror deras "tvivel" är skådespeleri eventuellt den yngre brodern undantaget.

Men om de faktiskt skulle bli avskrivna så är det ju en börda som lättar från familjens namn helt klart, oavsett om de är skyldiga eller ej.

Å andra sidan finns risken att DJs "scoop" inte alls sår tvivel hos folk och istället blir det ett bakslag i och med att de nu är offentliga.

Att de väljer att ställa upp tyder väldigt starkt på att kommande program kommer att vara kraftigt i deras favör, vinklat eller ej.

de kommer aldrig att rentvås, de var där, kommer alltid vara mistänkta. oavsett hur dåliga förhören var.
Citera
2017-05-06, 18:50
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Tycker inte att de tvekar, mer att man kan givetvis inte få samma erkännande som hos en vuxen. Man nådda bara till skäligen misstänkta, klart de inte kan vara helt säkra, men man ansåg inte att man kom längre och att man kunde inte pressa barnen mer.
Jag tycker att den uppgiften är tveksam eftersom det även sägs att saken är polisiärt löst. Med polisiärt löst kan man väl inte mena "skälig misstanke".
Citera
2017-05-06, 19:00
Bannlyst
Citat:
Jag tycker att den uppgiften är tveksam eftersom det även sägs att saken är polisiärt löst. Med polisiärt löst kan man väl inte mena "skälig misstanke".

Det finns mängder med brott som är olösta men där polisen har skäligen misstänkta som de inte har tillräckligt med bevis mot för att få en fällande dom i domstol. det är det som blev ett problem i detta fall då polisen såg det hela som uppklarat, och då antogs de vara säkra på att de var bröderna gjort det, vilket de rent juridiskt inte kunde vara. de jobbade enligt LUL och där är beviskraven lägre. Om polisen anser att de hittat gm, men att man inte kan få fram bindande bevis, då är det polisiärt uppklarat.

man måste förstå de juridiska grunderna för att förstå varför det blev som det blev och inte bara tro att allt beror på att flok var inkompetenta.
Citera
2017-05-06, 19:04
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Det finns mängder med brott som är olösta men där polisen har skäligen misstänkta som de inte har tillräckligt med bevis mot för att få en fällande dom i domstol. det är det som blev ett problem i detta fall då polisen såg det hela som uppklarat, och då antogs de vara säkra på att de var bröderna gjort det, vilket de rent juridiskt inte kunde vara. de jobbade enligt LUL och där är beviskraven lägre. Om polisen anser att de hittat gm, men att man inte kan få fram bindande bevis, då är det polisiärt uppklarat.

man måste förstå de juridiska grunderna för att förstå varför det blev som det blev och inte bara tro att allt beror på att flok var inkompetenta.
Jag är fortfarande väldigt tveksam till om skälig misstanke räcker till att ett fall skall vara polisiärt uppklarat.
Citera
2017-05-06, 19:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag är fortfarande väldigt tveksam till om skälig misstanke räcker till att ett fall skall vara polisiärt uppklarat.

Naturligtvis inte. Misstankegraden är bara aktuell vad gäller vilka tvångsmedel som polis och åklagare får använda. Det du citerade var inget annat än rent nonsens.
Citera
2017-05-06, 19:12
Medlem
Citat:

I en LUL-utredning (särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare) har man inte olika misstankegrader att förhålla sig till på samma sätt. Den här förundersökningen övergick till en LUL-utredning när barnen var skäligen misstänkta och därefter måste syftet ha varit att utreda hur och om bröderna hade tagit del i brottet, alltså att klarlägga händelseförloppet. På den tiden var det sedan åklagaren som beslutade när det ansågs tillräckligt klarlagt enligt lagens olika punkter.

Reglerna om unga lagöverträdare har ändrats flera gånger de senaste 20 åren.
Citera
2017-05-06, 19:13
Bannlyst
Citat:

Det är ju en bedömningsfråga, det centrala är väl om ytterligare åtgärder skulle kunna stärka misstanken eller rikta den annorstädes. Om man anser att man inte kommer längre, och man nått tillräckligt långt enligt LUL avseende deras inblandning, då vore det tjänstefel att fortsätta då man vet att någon rättegång ändå inte är aktuell. Någon bevisprövning gjordes aldrig, sannolikt då man ansåg att det skulle vara omöjligt att barnen skulle kunna berätta i rätten och att man utsatt dem för tillräckligt med förhör. Man har begränsat med resurser och hade redan bränt mycklet pengar och fler brott stod i kö.

MEN, sedan måste man ju säga något till en allmänhet som vill kunna peka på någon som gm, och det är väl egentligen där det går fel. Där borde man haft lägre profil, men då hade alla undrat om de verkligen hittat rätt gm och fortsatt hålla barnen inne. Mycket svår situation alltihop, väldigt lätt med 20-20 hindsight.
Citera
2017-05-06, 19:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Reglerna om unga lagöverträdare har ändrats flera gånger de senaste 20 åren.

Du får hålla isär begreppen före utredningen och utfallet efter utredningen. En person [ung eller äldre] är kopplad till en misstankegrad till dess utredning eller rättegång är avslutad.
Citera
2017-05-06, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Naturligtvis inte. Misstankegraden är bara aktuell vad gäller vilka tvångsmedel som polis och åklagare får använda. Det du citerade var inget annat än rent nonsens.

Det gör det visst i en LUL utredning och även andra utredningar. Tvångsmedlerna är inte applicerbara på barn dessutom. Det handlar om man anser att ytterligare utredningsåtgärder skulle vara meningsfulla för att stärka misstankegraden så pass att man kan gå till domstol. Finns massor med misstänka i samhället där bevisen inte räcker, därav att FUP är sekretessbelagd om man inte åtalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in