2017-05-04, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Fast det där verkar vara nåt slags deckar wannabee som skrivit? Är det en seriös och kritisk granskning?

skit i det, titta på de fakta som finns och jmf med dokumentären. övrigt är bara dravel, fakta är intressant.
Citera
2017-05-04, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Fel. Slutsats är att ta i, det var en lös hypotes

nej, de säger aldrig det, däremot intervjuas personer som funderat på om inte någon vuxen hjälpt dem och då ligger pappan närmast till hands. inga släpspår finns. qed.
Citera
2017-05-04, 18:46
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
om de varit 2-3 år gamla så kan jag förstå om dom inte minns ....men 5 och 7 år....nja...tveksamt

Jag tänker samma, men jag har för mig att barnpsykologer har förklarat att barn förtränger lätt dessa händelser.

Framförallt när de blir matade av förhörsledare och inprintade saker.

De kan mycket väl bara ljuga om att de inte minns.
Senast redigerad av lyktstolpe 2017-05-04 kl. 18:49.
Citera
2017-05-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf

massor med barn undersökta och kanske bara otur att det blev bröderna...

De arbeta efter tre spår i utredningen:

* Pedofilspåret
* Anhörigspåret
* Barnspåret
Citera
2017-05-04, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Att man ska vara väldigt skeptisk till vad barn säger är ganska uppenbart. Jag kommer ihåg när en mamma anklagades för att ha slängt ner sin lilla son från en bro i Stockholm, i förhör berättade sonen (som klarade sig) att det funnits hajar i vattnet som hade anfallit honom. Det är jäkligt svårt att sålla mellan fantasi och verklighet när barn berättar något. Att inte omedvetet ställa ledande frågor är ännu svårare eftersom barn gärna vill vara till lags.

Sen har vi det där fallet i New York där fem ungdomar pressades av polis att erkänna en grov våldtäkt och rån mot en kvinnlig joggare i Central Park. De leddes av förhörsledare fram till att säga exakt vad polisen ville höra. Satt fängslade i bra många år tills den riktiga förövaren hittades, i samband med detta dök en horribel förundersökning upp med så många brister och fel att Thomas Quick rättegångarna framstår som undervisningsmaterial på juristprogrammet.

i usa finns 100-tals fall. annat exempel

https://www.youtube.com/watch?v=o_w9v20a8q8

Dateline har många fall.
Citera
2017-05-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Till er som påstår att pojkarna måste ha gjort det. Våld av detta slag med mord som resultat är inte något som uppstår ur intet. Den / de som gjort det måste ha visat tendenser till att vara våldsam tidigare och dessutom måste personen ha en speciell personlighet. Om man som 5- eller 7-åring begår ett mord så är det troligen en psykopat eller en narcissist i vardande och då borde personen ha varit våldsam även efter mordet. Finns det några som helst uppgifter på att dessa killar är våldsamma av sig? Skulle inte tro det. Det har gått bra för dessa killar. Jag får inga som helst vibbar från dessa unga män att de skulle ha några personlighetsstörningar och jag kan känna sådana vibbar på flera mils avstånd.

Ni som skriver att de måste vara skyldiga kan mycket väl vara de som hotat dessa killar genom åren och ni vill inte ta ansvar för att ha hotat oskyldiga och framhäver därför deras skuld.

Lol! Det som kännetecknar en sann psykopat är just skickligheten att manipulera utan att du förstår att det skett. Det lilla man sett av bröderna säger ingenting om deras personligheter. De tycks ha en sysselsättning vilket indikerar (men heller inte utesluter) att de inte missbrukar. Att det inte kommit fram någon upprepad brottslighet talar för att de inte varit brottsligt aktiva i straffmyndig ålder. I övrigt vet vi väl egentligen inte ett skit. NB, jag hävdar inte heller att dessa bröder eller någon utav dem är psykopat, bara att det är naivt att påstå att de inte skulle vara det på de korta sekvenser som visades igår. I andra liknande fall har personer som jag är övertygad om är mördare (Steven Avery i MaM, Adnan Syed i Serial) framstått som precis lika harmlösa och oskyldiga offer för osannolika omständigheter i form av justitiemord av ett korrupt rättssystem.

Sen var de just barn när detta inträffade. Barn saknar utvecklade empatiska förmågor och dessutom konsekvenstänkande. De kan ha haft en störning som barn, men mognat.
Senast redigerad av bubbelvatten 2017-05-04 kl. 18:52.
Citera
2017-05-04, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
De arbeta efter tre spår i utredningen:

* Pedofilspåret
* Anhörigspåret
* Barnspåret

tycker den störde 13-åringen låter som en lämpligare gm.

RÅ-begäran.
https://www.svd.se/aklagarens-dokument-om-kevinfallet-forstorda/om/kevin-fallet
Citera
2017-05-04, 18:51
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
i usa finns 100-tals fall. annat exempel

https://www.youtube.com/watch?v=o_w9v20a8q8

Dateline har många fall.

Precis, man bör aldrig räkna bort den mänskliga fel-faktorn. Men något måste ju Josefsson ha hittat här. Annars skulle han ju knappast fått med sig SVT på lösa spekulationer, nä - nåt lurar i vassen. Frågan är vad...
Citera
2017-05-04, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Lol! Det som kännetecknar en sann psykopat är just skickligheten att manipulera utan att du förstår att det skett. Det lilla man sett av bröderna säger ingenting om deras personligheter. De tycks ha en sysselsättning vilket indikerar (men heller inte utesluter) att de inte missbrukar. Att det inte kommit fram någon upprepad brottslighet talar för att de inte varit brottsligt aktiva i straffmyndig ålder. I övrigt vet vi väl egentligen inte ett skit. NB, jag hävdar inte heller att dessa bröder eller någon utav dem är psykopat, bara att det är naivt att påstå att de inte skulle vara det på de korta sekvenser som visades igår. I andra liknande fall har personer som jag är övertygad om är mördare (Steven Avery i MaM, Adnan Syed i Serial) framstått som precis lika harmlösa och oskyldiga offer för osannolika omständigheter i form av justitiemord av ett korrupt rättssystem.

Ävem blivande seriemördare har sällan dödat i så låg ålder även om de ofta gjort annat psykopatiskt. inte konstigt då ofta puberteten får de sista pussebitarna på plats.
Citera
2017-05-04, 18:56
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tror att om polisen sagt att de vet att det var jag så hade jag erkänt, för att jag då skulle få så lite stryk som möjligt.
Men om det inte var du?
Citera
2017-05-04, 19:00
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
om de varit 2-3 år gamla så kan jag förstå om dom inte minns ....men 5 och 7 år....nja...tveksamt
Dom hade förmodligen kommit ihåg fragment än idag om de inte utsatts för 15 förhör, varav flera på över en timma, precis som vi andra här kommer ihåg fragment av speciella händelser. Eftersom polisen inte trodde på dom, utan ville få dom att berätta nått annat, så har det skapat kaos i minnet. Inget märkvärdigt med det
Citera
2017-05-04, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Precis, man bör aldrig räkna bort den mänskliga fel-faktorn. Men något måste ju Josefsson ha hittat här. Annars skulle han ju knappast fått med sig SVT på lösa spekulationer, nä - nåt lurar i vassen. Frågan är vad...

ska jag vara helt ärlig så tror jag inte där finns mer än att med dagens kunskap och metoder hade man inte dragit den slutsats man drog då. men det skiljer inte detta fall från många andra. samt att säkert SÅC tippat balansen åt pojkarnas håll. DJ har pratat upp programmet för mycket och första delen gav inte mycket. Poliserna var "tillräckligt säkra" och kom inte längre av flera skäl, bla lagen om förövare under 15 år, där beviskraven är lägre. Det är inget nytt att det inte finns tekniska bevis, vi ser det bara annorlunda efter TQ-historien. I övrigt är likheterna med TQ få. Pojkarna har sett något och varit på platsen och sedan har svaren i förhören tolkats kanske på ett felaktigt sätt.

de har aldrig setts som mer än skäligen misstänkta och polisen har ansett alla andra spår tömda. då kommer man inte längre. dock kanske Sandberg skulle hållit lägre profil efteråt, men omgivningen ville väl att man skulle kunna peka ut någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in