2017-05-03, 06:07
Medlem
Citat:
Polisen beskrev det som en lek som gått över styr och en femårig pojke och hans sjuårige storebror pekades ut som skyldiga för att ha dödat sin lekkamrat, fyraårige Kevin i Arvika.
Nästan två årtionden senare är fallet högaktuellt igen – och i en trailer till SVT:s "Dokument inifrån", som granskat fallet, säger en av bröderna att han alltid haft känslan av att han aldrig utfört det som han erkänt.
– Det känns oerhört jobbigt att en "sanning" som jag förlikat mig med i 19 år nu kanske inte stämmer, säger Kevins pappa Patrik Skog till GT.

Citat:
Så länge inte brottet är preskriberat är det alltid möjligt att öppna upp alla förundersökningar om det på något sätt framkommer nya uppgifter. Det är inte något formellt beslut fattat att ta upp det, men självklart vill jag följa upp det genom att läsa artiklar och se på tv. Om det i det som har framkommit nu ens finns ett frö för att göra någonting vet jag inte, säger Niclas Wargren

http://www.expressen.se/gt/mordet-pa-kevin-4-skakade-om-sverige/
Citera
2017-05-03, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag är inte här för att komma med några förklaringar. Jag var inte där och vet ingenting.

Om SÅC är satt under lupp som det verkar vara fallet tog jag bara ut några avsnitt i "hyllningen" till Polisens "totalt felfria arbete" som PDF:en får anses utgöra.

Varför denna PDF på något sätt "bevisar" att den ofelbara svenska polisen hittade en korrekt lösning överstiger detta mitt förstånd. Jag puffar istället lite löst att de utdrag jag kopierade över från "redovisningen" att SÅC kan ha varit drivande på ett mycket negativt sätt.

Bli inte förskräckt om dokumentären i kväll kan komma att ta upp ungefär samma frågeställningar.

När SÅC är inblandad ligger sanningen långt bort, det är redan bevisat i svensk domstol.

Det är mina 50 cent.

Ger ni mig 30 timmar med mutor om godis, blå läsk och löften att de ska få komma hem till föräldrarna om de "erkänner" lovar jag att jag kan få vilken 5-åring som helst att erkänna ungefär vad som helst!

Det här är en mycket olustig historia. Glöm inte att en oskyldig 4-åring faktiskt dog!
Bra exempel du tog fram. Nu måste väl ändå fler fall med Christianson dras fram i ljuset?
Citera
2017-05-03, 06:51
Medlem
ursprungligens avatar
Det som stör mig i fallet är att Kevin hade skador runt könsorganet. Gör verkligen barn i fem- och sjuårsåldern som kväver lekkamrater med en pinne sånt?

Om de utpekade bröderna har sett förloppet, som var anledningen till att deras pappa kontaktade polisen, vad hindrar dem från att sett hur Kevin legat och i vilket läge när det var klart? Varför kan de inte ha skissa det, som de såg när Kevin var död men utan att de dödat honom? Om det fanns "ett" avtryck av en handflata på pinnen, får vi nog tyvärr utgå från att den inte kom från någon av bröderna, det borde även "superpolisen" i Arvika haft en möjlighet att kontrollera.

Att bröderna pratar om en kniv i sammanhanget känns som att det kan ha förekommit en kniv i skeendet att hota Kevin med, men att den inte blev själva mordvapnet.

Hur många gånger Kevin och pedofilen (?) flyttat sig mellan lastpallen och sanden framför stugan går ju inte att gissa. Kanske var man nere vid trallen och tittade på kräftor först innan Kevin dödades i sanden vid stugan. Vad vet jag?

Att kväva någon med en pinne genom att trycka på ena sidan om halsen så att "ett" handavtryck som inte kunde jämföras med de" misstänkta" uppkom känns som lite främmande för mig.

Att superpolisen och superpsykologen SÅC som (får vi påpeka) inte var där vet bättre än polis och tekniker är ju i det närmaste löjeväckande för normalt tänkande personer.

Polisen snyftar och snörvlar att handavtrycket inte kunde jämföras med Kevins, men de två misstänkta bröderna var nog vid livet och provtagningsbara även efter brottet.

Att mördaren kan ha hotat med kniv och mördat med pinne (Handskar?) är inte helt otroligt. Pinnen var ju tydligen utmärkt att ta avtryck ifrån.

Den som inte tycker det finns en hund begraven här bör nog titta på dokumentären ikväll.

Gärningsmannen finns enligt mitt gissande att söka i den uppsjö av pedofiler som bodde vid Glafsfjorden den aktuella tiden. Polisen omtanke om att elaka människor skulle kasta sten på de mest kända pedofilernas hem i närheten känns i sammanhanget lätt äcklande enligt mitt gissande och tyckande. (Jag är vaken superpsykolog eller polis.)
Senast redigerad av ursprungligen 2017-05-03 kl. 07:15.
Citera
2017-05-03, 07:09
Medlem
ursprungligens avatar
Angående "mordpinnen" det är lite otydligt i Polisens "white wash" vilken av de "pilade" pinnarna på bild som handflateavtrycket från ett barn fanns på. Är det den pinne som är avbruten, blir nog inte kraften över struphuvudet så starkt när pinnen gått av, men lämnade ändå ett blåmärke på Kevin.

Kevin kanske tvingades ned till vattnet eller lockades av pedofilen med kniv, kräfta eller blå läsk när pinnen gått av?

Kanske en mer "traditionell" strypning vid lastpallen kan vara en förklaring som också eliminerar släpmärken?

Det skulle också styrka de utpekade brödernas historia en hel del.

Sandalerna och den udda strumpan vid boden tyder väl också på att Kevin lockats till sjökanten? Jag tror en klockren pedofil i upphetsat tillstånd inte direkt prioriterar att ta av sandaler och en strumpa på offret den soligaste dagen på året då könsorganet skulle utsättas för våld.

Finns det uppgifter om var den saknade strumpan ens finns?
Senast redigerad av ursprungligen 2017-05-03 kl. 07:11.
Citera
2017-05-03, 07:21
Medlem
ursprungligens avatar
Notera också att ingen vet var mordplatsen är förutom förövaren.

Att det fanns sand i Kevins kläder indikerar bara att han legat i sanden framför stugan, inte att han måste ha dödats där. Han kan fortfarande dött på lastpallen.

Jag lutar lite åt den teorin då jag tycker att någon som burit honom dit när han redan var död borde slängt honom i vassen på sidan.

De utpekade bröderna blir i detta scenario lika oskyldiga som innan då "mordpinnarna" fanns uppe vid stugan.

Jag tror inte att mördaren hanterat kroppen efter att han dog på lastpallen.

Att det fanns så mycket barn runt omkring den röda stugan talar också mot förloppet att allt skulle hänt där uppe vid stugan.
Citera
2017-05-03, 07:48
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Du som läst så noggrant och förstår hur allt ligger till kan väl förklara vad som sägs på sidan 45 att pojkarna berättat för sin pappa och ritat en teckning hur Kevin låg bara minuter efter att han dödats. Är det superpsykologens/polisens fantasier eller har det kommit ur pojkarnas och/eller pappans berättelser?

Pappan ifrågasätter om pojkarna är skyldiga: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/foraldrarna-ifragasatter-sonernas-skuld-i-kevinmordet

Citat:
Weine tycker att det finns många oklarheter kring mordet på Kevin.

– Det är ett stort frågetecken alltihopa. Polisutredningen är det också jättemånga frågetecken i i dag.

Mamma Annika håller med.

– Både Christian och Robin har ju levt med en känsla som de har satt ord på till mig på olika sätt. ”Jag får inte ihop det här, det kan inte ha varit så här, varför blev det så här mamma”, de orden har etsat sig fast. Vad var det egentligen som hände? frågar hon sig.

Hon tror inte att hennes söner dödade Kevin.
Citera
2017-05-03, 08:21
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Det ligger mycket i det här. Christianson var den som gav vetenskaplig legitimitet till teorin om bortträngda minnen i fallet Thomas Quick, en teori som övriga minnesforskare helt förkastat. Utan SÅC:s dåtida vetenskapliga tyngd och medverkan i vallningarna där han gav instruktioner och ställde frågor till TQ, är det tveksamt om alla motsägelser och svajiga förklaringar hade köpts av rätten.

Att SÅC varit inblandad även i Kevinfallet och även där varit med och arrangerat vallningar med barnen känns inget vidare. Han har minst sagt en skum historia och var en avgörande orsak till att TQ en gång i tiden blev fälld trots alla tveksamheter.
Herregud, jag hade ingen aning om att han var inblandad i detta fallet tills nu. Hans ord vägde mycket tungt även i Rödebyfallet ang pappan som sköt sitt barns mobbare.

Har SÅC kopplingar till Göran Lambertz och van der Kwast också?
Nu ser jag dem nästan sitta i stugan och hitta på undanflykter. "Quicklaget".

Jag googlade fram detta under tiden jag skrev detta inlägget och fann detta på tidningen Filter, om Lambertz härjningar:

Citat:
Jag tittar på bilderna av »Quicklaget« som Lambertz lagt upp på nätet. Vid en av dem har han skrivit: »Vi i Quicklaget är överens om att det kan ta några år innan de flesta har förstått blåsningen.«

Där sitter han på knä, poserande som en målvakt framför Christer van der Kwast, Seppo Penttinen och Sven Å Christianson. Min gamla hjälte.
http://magasinetfilter.se/granskning/sanningssagaren/

Allt som någon av dessa "män" har varit inblandade i ska ifrågasättas.
Citera
2017-05-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Pappan ifrågasätter om pojkarna är skyldiga: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/foraldrarna-ifragasatter-sonernas-skuld-i-kevinmordet

Intressant med tanke på att han och andra anhöriga tidigare sagt saker som tyder på pojkarnas inblandning i mordet. De kanske har "glömt" det så här 20 år senare. Eller så finns det andra anledningar att ändra sig nu.
Citera
2017-05-03, 10:50
Medlem
udons avatar
det mest sannolika är nog att pojkarna tog livet av Kevin, men att utredningen skötts mycket illa.

Klart som fan föräldrarna önskar mer än något annat att deras barn inte mördade Kevin....
Citera
2017-05-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
det mest sannolika är nog att pojkarna tog livet av Kevin, men att utredningen skötts mycket illa.

Klart som fan föräldrarna önskar mer än något annat att deras barn inte mördade Kevin....
Och....får vi nånsin veta "sanningen om Kevins död"?? Eller ska polisen i karlstad/arvika gömma även detta schabbel i en själv- anmälan - som mkt snart leder till att de frias från ansvar?
Citera
2017-05-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag är inte här för att komma med några förklaringar. Jag var inte där och vet ingenting.

Om SÅC är satt under lupp som det verkar vara fallet tog jag bara ut några avsnitt i "hyllningen" till Polisens "totalt felfria arbete" som PDF:en får anses utgöra.

Varför denna PDF på något sätt "bevisar" att den ofelbara svenska polisen hittade en korrekt lösning överstiger detta mitt förstånd. Jag puffar istället lite löst att de utdrag jag kopierade över från "redovisningen" att SÅC kan ha varit drivande på ett mycket negativt sätt.

Bli inte förskräckt om dokumentären i kväll kan komma att ta upp ungefär samma frågeställningar.

När SÅC är inblandad ligger sanningen långt bort, det är redan bevisat i svensk domstol.

Det är mina 50 cent.

Ger ni mig 30 timmar med mutor om godis, blå läsk och löften att de ska få komma hem till föräldrarna om de "erkänner" lovar jag att jag kan få vilken 5-åring som helst att erkänna ungefär vad som helst!

Det här är en mycket olustig historia. Glöm inte att en oskyldig 4-åring faktiskt dog!

"Jag är inte här för att komma med några förklaringar"... ehhh det är ju precis du försöker göra. Jag ser vart du vill komma, men utan FUP blir det svårt att sakligt kommentera.

Jag tror det kan vara bra att vara kritisk åt olika håll. Media och grävande journalister vinklar ofta hårt och har otrolig makt att påverka. Dan J har dessutom personligt agg mot SÅC och vill sänka honom genom att så tvivel kring allt han varit involverad i. Att som journalist ha det som utgångspunkt när man gör en dokumentär kan man ju fundera över och det kan bara leda åt ett håll, dvs att vi tittare ska få uppfattningen att pojkarna inte var involverade i mordet. Att dokumentären skulle vara objektiv kan vi nog glömma.

Klart att detta och många andra fall som är 20 år har brister med dagens glasögon eller trådar man kan nysta i så många år senare. Metoder och tekniker, lagstiftning och erfarenhet av barn som är brottsmisstänkta är ju helt annan idag, och konstigt vore om man inte hittar saker att kritisera. Men det i sig behöver inte innebära att slutsatserna är fel.

Även idag finns olika uppfattningar om t.ex. hur man ska genomföra förhör med barn. Eftersom syftet inte är att det ska prövas i rättegång när barn inte är straffmyndiga, utan mer för framtida sociala insatser, finns andra regler och metoder. Som tur är har i alla fall lagstiftning och regler ändrats de senaste 15 åren, så att de nu också omfattar barn som brottsmisstänkta.
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-03 kl. 11:49.
Citera
2017-05-03, 11:41
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Intressant med tanke på att han och andra anhöriga tidigare sagt saker som tyder på pojkarnas inblandning i mordet. De kanske har "glömt" det så här 20 år senare. Eller så finns det andra anledningar att ändra sig nu.

Kom gärna med exempel! Som inte är hämtade från Hjelmgrens interna genomgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in