2017-05-05, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Många skriver att bröderna är bundna till platsen. Vilken plats är dom bundna vid och på vilket sätt?

de säger själva att de sett kevin ligga död i vattnet, därav att pappan senare tog dem till polisen. och detta sa de innan någon visste att han var död. men pappan trodde dem inte. vittnen har även sett dem spela fotboll ihop på den platsen där han mördades. det säger de även själva i förhören, att de har lekt med K.
Citera
2017-05-05, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
I radioprogrammet på P3 som plockats ner antyds just att det kanske är deras pappa som flyttade kroppen och att han kanske visst följde med ut. Pojkarna ska även ritat en skiss över vad som hänt som pappan slängt.

Då så. Nu är jag 120% säker . Får se om dokument inifrån nämner detta.
Citera
2017-05-05, 17:44
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Låter inte som att hon var riktigt frisk. Är man frisk så vet man skillnaden på verkligheten och på drömmar. Vad detta har med fallet Kevin att göra begriper jag dock inte. Det är en 5-åring & en 7-åring som diskuteras här och de kan knappast jämföras med tonåringar.

Det var ett svar till en annan skribent i tråden om huruvida man kommer ihåg en traumatisk upplevelse eller inte.

läs gärna lite mer innan du kommenterar i fortsättningen tack!
Citera
Medlem
Citat:
nej, men mest sannolikt om pojkarna gjort det. pojkarna är bundna till platsen i tid, de har sett kroppen, minst, kanske även mordet. Att det skulle finnas något som friar dem helt är uteslutet. varför frågar in DJ dem vad de såg? hade DJ haft något att verkligen ta på då hade han sagt det nu, han har pratat upp det hela för mycket. om de bara lägger kroppen när de vilar finns inga skrapmärken. pallen låg inte under vattnet och inte heller pojken.

DJ och TO hävdar bara att med dagens kunskap kanske man skulle dra en mindre säker slutsats. TO har i begäran om att öppna FU sagt att grunden för det är att erkännandet inte finns. Detta är enda argumentet, alltså finns inget annat som motsäger att det kan vara bröderna. Därav att det finns inget mer än olika tolkningar och säkerheter avseende vad pojkarna sagt som kommande program handlar om. Avseende TQ kan man lätt sätta att det var inte han, men DJ är direkt korkad om han med säkerhet hävdar detta då de är bundna till platsen. Att det inte skulle hålla i domstol är en annan sak.

Bundna till platsen? Vilken plats? Mordplatsen eller fyndplatsen? Hur är de bundna dit? Finns varken teknisk bevisning eller vittnen. Vet man ens var mordplatsen var? Varför kan de inte frias helt? Vad är det som utesluter det? De kan ju ha varit på plats utan att ha varit inblandade i mordet. Man ska alltid titta på vad som sägs inledningsvis, speciellt när SÅC sedan varit där och planterat (han är minnesexpert så han vet hur man planterar). Inledningsvis sa killarna att de sett vad som hänt Kevin. De var alltså vittnen och kan ha sett hela händelseförloppet utan att för den skull ha varit inblandade. Att han låg under vatten har jag fått till mig av medierna, ska se om jag hittar källan. TO vill att man öppnar upp förundersökningen om mordet igen, det säger allt. Och fakta kvarstår, att barn mördar barn är extremt ovanligt. Dessa pojkar var vittnen men pekades ut av SÅC som förövare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Det var SÅC som styrde förhören av pojkarna. Det kunde man fatta av att lyssna till P3:s dokumentär där den kvinna som förhörde pojkarna sa att hon kände sig trygg med att ha en "expert" som hjälpte henne. Vi vet båda två vem den "experten" är. Det är fastställt sedan länge att SÅC:s metoder är ovetenskapliga. Hur han blev professor är inte svårt att begripa, inte heller är det svårt att fatta att han är empatistörd och gör vad som helst för att uppnå sin agenda, även om det innebär att förstöra livet för två små pojkar.

Idag kan de betraktas som ovetenskapliga, men då var de nog inte det på samma sätt. Blanda inte ihop TQ bortträngda minnen med detta ty det är helt korrekt att det kan ta tid för barn att berätta om traumatiska upplevelser, men man får inte plantera dem där. Och man kan diskutera hur många förhör, etc, men många förhör av de 31 är bara kontaktskapande. Jag uppfattar SÅCs roll som mycket mer perifier här, han har bara varit närvarande på något förhör, hon hade andra barnpsykologer/psykiatriker med också. svårighten är att veta om barnen faktiskt säger sanningen, dvs vad är kriteriet för att tro dem jmf med att inte tro dem. förhör man dem för att veta om de gjort det eller är man övertygad om att de gjort det och pratar tills de erkänner. TQ är en dålig jämförelse.
Citera
2017-05-05, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Podr
Hej,

Undrar om dokument inifrån kommer gå igenom hur barnen mådde under tiden för mordet. Kommer de intervjua barnomsorg och evt andra utomstående professionella vuxna eller tänker programmet bara rikta in sig på att leta sprickor i utredningen?

En mycket erfaren förskollärare som jag talat med menar att det är viktigt att se till familjen och hur barnen mådde. Hon trodde absolut barnen kunde haft ihjäl Kevin. Det var något udda med att en 7 åring leker med sin yngre bror och ännu yngre kompis, barn har hela tiden en strävan att vara med jamnariga alt äldre barn. Jag spekulerar att 7-aring kan ha varit udda, utstött och/eller mobbad. Titta med skolan hur han mådde.

Tre andra detaljer som jag reagerade på i programmet var att pappan till pojkarna sa nåt i stil med att Kevin var ett "sjalvsakert barn". Ett underligt uttalande om en 4-åring på ett avvikande sätt att säga det på. Vad menar pappan med det? Var Kevin störig/kaxig?
Den andra detaljer rör föräldrarnas förhållande. Varför skilja sig när man väntar ett andra barn? Är/Var det något i familjen som inte var OK. Nåt dysfunktionellt som inte framkommer? Misshandel eller missbruk?
En tredje grej. Varför verkar det bara vara yngsta sonen som vill driva det här egentligen? Vad får de andra att tveka?

Kommentarer på det.

Har en undran : Skrevs det inte tidigare i tråden att bröderna delades på och placerades i fosterhem? Någon som vet hur det egentligen var med den saken? Känns märkligt att Kevin pappa inte fått reda på vilka bröderna var om de nu bodde kvar hemma.
Citera
2017-05-05, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Jag håller med om att tekniska bevis inte är tillräckligt. Polisen borde aldrig sagt att barn mördat och på vilket sätt och vad barnen sagt. Sekretess på allt. Bara socialarbetare skulle få veta misstankarna.

Men det är dom som mördade.
Du vet alltså att det var avsiktligt och att bägge gjorde det och inte bara den ene.
Citera
2017-05-05, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Då så. Nu är jag 120% säker . Får se om dokument inifrån nämner detta.

snarare boende i området som spekulerar, men vill du dra den slutsatsen så....
Citera
2017-05-05, 17:50
Medlem
Citat:
de säger själva att de sett kevin ligga död i vattnet, därav att pappan senare tog dem till polisen. och detta sa de innan någon visste att han var död. men pappan trodde dem inte. vittnen har även sett dem spela fotboll ihop på den platsen där han mördades. det säger de även själva i förhören, att de har lekt med K.

Det här är en av de grejer jag vill veta mer om, hur det sagts, när, vem som sagt att de sagt så, om de verkligen sagt så osv.
Känner mig inte övertygad om att de sagt så nämligen. Men det lär väl framkomma i programmen längre fram.
Du verkar tro att du vet mer än journalisterna och advokaten som tittat närmare på fallet, hur kommer det sig?
Citera
2017-05-05, 17:52
Medlem
Citat:
Idag kan de betraktas som ovetenskapliga, men då var de nog inte det på samma sätt. Blanda inte ihop TQ bortträngda minnen med detta ty det är helt korrekt att det kan ta tid för barn att berätta om traumatiska upplevelser, men man får inte plantera dem där. Och man kan diskutera hur många förhör, etc, men många förhör av de 31 är bara kontaktskapande. Jag uppfattar SÅCs roll som mycket mer perifier här, han har bara varit närvarande på något förhör, hon hade andra barnpsykologer/psykiatriker med också. svårighten är att veta om barnen faktiskt säger sanningen, dvs vad är kriteriet för att tro dem jmf med att inte tro dem. förhör man dem för att veta om de gjort det eller är man övertygad om att de gjort det och pratar tills de erkänner. TQ är en dålig jämförelse.

Och hur kan man vara övertygade om att de gjort detta trots att det varken finns vittnen eller teknisk bevisning och trots att polisen redan från början riktade in sig på barnspåret istället för att söka brett? De letade barn, sades det i dokumentären i P3, för de hade bestämt sig, helt ovetenskapligt, för att det var barn som mördat Kevin. Hur man kommer fram till det med noll bevis begriper inte jag, gör du? Det var förstås SÅC som ville ha ännu ett ovanligt fall på meritlistan. Metoderna var ovetenskapliga även på den tiden, flertalet experter inom psykologi och juridik har uttalat sig och säger att de blir mörkrädda. Förhören har inte redovisats, föräldrar vet inte vad som sagts för de fick inte vara med, advokat fanns inte på plats. Du kan glömma att det finns något i dessa förhör som talar för pojkarnas skuld.
Citera
2017-05-05, 17:55
Bannlyst
Citat:
Bundna till platsen? Vilken plats? Mordplatsen eller fyndplatsen? Hur är de bundna dit? Finns varken teknisk bevisning eller vittnen. Vet man ens var mordplatsen var? Varför kan de inte frias helt? Vad är det som utesluter det? De kan ju ha varit på plats utan att ha varit inblandade i mordet. Man ska alltid titta på vad som sägs inledningsvis, speciellt när SÅC sedan varit där och planterat (han är minnesexpert så han vet hur man planterar). Inledningsvis sa killarna att de sett vad som hänt Kevin. De var alltså vittnen och kan ha sett hela händelseförloppet utan att för den skull ha varit inblandade. Att han låg under vatten har jag fått till mig av medierna, ska se om jag hittar källan. TO vill att man öppnar upp förundersökningen om mordet igen, det säger allt. Och fakta kvarstår, att barn mördar barn är extremt ovanligt. Dessa pojkar var vittnen men pekades ut av SÅC som förövare.

De ligger 30 m från varandra så det spelar ingen roll. de säger att de varit där. de kommer hem och säger, innan någon vet att K är död, att K ligger död i vattnet. tro fan att de sett kroppen, minst. och det stämmer även tidsmässigt, då ingen sett K efter att de lekt ihop (se Ondskan tv3) därav att de kommer alltid att vara misstänkta. att de skulle avföras är uteslutet om man inte kan hitta teknisk bevisning som binder annan person till brotten. vilket sällan sker efter 18 år.
Jag håller med om att mycket talar för dem, men DJ måste fråga om dessa saker, annars är det inte trovärdigt. Anledingen till att man fokuserade på dem var tidsfönstret i första hand, inte SÅC. allt är inte guld som glimmer. TO har bara erkännandet därmed vet man att DJ har inget mer heller.
Citera
2017-05-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Du vet alltså att det var avsiktligt och att bägge gjorde det och inte bara den ene.

Jag har sagt att jag tror att 7 åringen gjorde själva mordet och 5 åringen medhjälpare i samförstånd efter storebrors order. Dvs båda var med ja.

Men visst. Möjligen att 5 åringen var först med att bråka. Men tror inte intelligens nog att mörda på det sättet.
Senast redigerad av werdo 2017-05-05 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in