2017-05-05, 13:31
Medlem
stolbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Inte ens Kaj? Kaj vet rimligen inte heller vilka av de potentiella 4 det var "whodunnit".
Låter på Linna som att det var fel av åkl att försöka häkta "Nils", åkl skulle gått på "Nils" pappa istället ang häktningsförsöket.

Vej ej vad som Linna menar med detta, men kanske att pappan är mer "pratglad" om han blir inlåst?
Citera
2017-05-05, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
Svaret på frågan är givetvis nej, och det kommer snart att visa sig.

Falskeligen ges sken att ha anledning att driva utredningen vidare, trots åklagaren inte besitter ett uns substantiell bevisning. Ett ytterst tvivelaktigt kronvittne, ingen DNA-träff på snusprillan, inga försvunna blå arbetsbyxor, ingen substans i telefonlistor etc.

Tar Göransson detta till domstol begår han juridisk harakiri på sig själv och riskerar själv åtal. Nej, istället kommer man lägga ner utredningen strax innan utlyst rättegång. Eventuellt pudlar JG, men det är nog inte särskilt sannolikt - istället kommer vi få höra floskler likt: "polisiärt uppklarat" o dylikt, för att en sista gång så tvivel i tron att Kaj Linna skulle kunna vara gärningsman.

När FU'n återupptas hoppas jag innerligen Håk*n Abr*hamsson/M*gnus Viklund synas i sömmarna ytterst noggrant. Deras bondfångeri-affärer med bröderna Lindberg eskalerade från brandsläckare för någon tusenlapp till allt högre belopp, och senare även rena bluffakturor som utmynnar i att bröderna senare ansågs vara i skuld och Viklund agerade "jurist" för att blåsa bröderna ytterligare en gång.

Här ligger mest sannolikt motivet - pengar.

I förhöret den 18/4 säger en alkoholpåverkad och ledsen HA att "...... dom hade inga pengar. Dom hade inga pengar hemma. Hade inga pengar.", medan han i förhöret dagen efter pratar om deras förmögenhet och att bröderna betalade kontant och "han fick för sig att bröderna hade det bra ställt." Han visste alltså att de förvarade pengar i hemmet, och han initierade flertalet skumraskaffärer i syfte att tillskansa sig mer, och mer, pengar. Antagligen är det HA som var i stort behov av pengar - bla verkar han ha bra koll på travsändningarna...

Kaj Linna var den perfekta syndabocken.

Kan någon förklara för mig om Roger var den intelligentare av bröderna och om Sune är lite efterbliven? Var det Roger som höll koll på ekonomin? Allt framgår inte i FUP.

Nils/Bertil säger i förhör att Linna skulle ha tagit en UC på bröderna. Detta borde ha varit enkelt att checka via UC, dvs om detta var sant el endast en fabel.
Citera
2017-05-05, 13:49
Medlem
Linder2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
enligt vittnesmålet handlade det ju inte heller om att någon hade setts klättra in i byggnaden den vägen. Det enda vittnet hade sett var ju att ett par ben stack ut horisontellt genom gluggen en stund.

Antingen är du dåligt påläst eller så "trollar" du "min bäste Draifos!.

Citat Vittnet EL: ”Så hörde jag en duns (garanterat avsparken från plåttaket på dasset), tittade upp och då såg jag en person som var påväg in genom gluggen".

Åklagaren Citat: "Såg du HELA den här personen"?.

EL: "Nej, jag såg bara midjan och benen" – slut citat.

Det här är en ganska intressant sidoaspekt med hänvisning till svamlet att man lyckats pressa en 100 kg + figurant genom både en ”fiktiv” glugg/träram och ”the real deal”.
Ingen kan dock överbevisa mig om att tex ”Nils” (115 kg) hade tagit tagit sig så pass långt in under fraktionerna av den/de sekunderna som vittnet berättar – möjligtvis armar eller axlar.

Nåja!.

Åklagaren till vittnet EL igen: "Kan du beskriva dom här benen"?.

Vittnet EL. "Det var smala ben, det var en smärt person".

Åklagaren: "Vad hände tillslut med dom där benen? – tog dom sig in genom gluggen"?.

EL: "Ja, det gjorde dom".

Jag reserverar mig för att vissa ord ”kan vara” omkastade – har inte TR protokollet framför mig, men på det stora hela så kan det väl fastställas att personen i fråga hade för avsikt att ta sig in på höloftet genom gluggen.
Senast redigerad av Linder2 2017-05-05 kl. 13:56.
Citera
2017-05-05, 13:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linder2
Antingen är du dåligt påläst eller så "trollar" du "min bäste Draifos!.
Jag har alltså lyssnat på ljudupptagningen från rättegången, och där får man en annan bild av gluggvittnesmålet: (FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Var har du hittat utskrifterna som du citerar i ditt inlägg? Kan du länka?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-05 kl. 14:02.
Citera
2017-05-05, 14:23
Medlem
Linder2s avatar
Citat:
Jag har alltså lyssnat på ljudupptagningen från rättegången, och där får man en annan bild av gluggvittnesmålet: (FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Då vet inte jag vad du har lyssnat på?. "vittnesfragment" fr Podden?.

Det jag har återgivit finns även (i sin helhet) i ljudupptagningarna från TR/HR. Länk till dessa har jag sett här. Leta.
Citera
2017-05-05, 14:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det jag har återgivit finns även (i sin helhet) i ljudupptagningarna från TR/HR. Länk till dessa har jag sett här. Leta.
Ok, dina citat var alltså hämtade ur minnet. Minns du inte att det också framkom vid rättegången att vittnet satt och läste innantill från en lapp som någon hade skrivit åt honom? Och att det sedan lät annorlunda när han ombads berätta vad han själv hade sett?
Citera
2017-05-05, 14:33
Medlem
Evaristos avatar
Värt att notera att det var två ben i gluggen. Stämmer på pricken med Linnas antal ben.
Citera
2017-05-05, 14:56
Medlem
Linder2s avatar
Citat:
Ok, dina citat var alltså hämtade ur minnet. Minns du inte att det också framkom vid rättegången att vittnet satt och läste innantill från en lapp som någon hade skrivit åt honom? Och att det sedan lät annorlunda när han ombads berätta vad han själv hade sett?

Det "bromsades in" av åklagaren på 15 sek!. Minneslapp när man vittnar över telefon anser jag inte heller som "anmärkningsvärt". Det är ändå under ed, och man får vackert stå för det man säger!.
Att däremot koppla ihop åklagaren och vittnet i någon sorts "konspiration" eftersom båda har samma efternamn? - då har man lite för "vild fantasi".

Du får trolla vidare Draifos - utan mig!.
Citera
2017-05-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Värt att notera att det var två ben i gluggen. Stämmer på pricken med Linnas antal ben.

Hahaha. Nu läst hela jävla tråden med allt svammel mellan himmel och jord samt fup. Så kollar jag läget i tråden idag. Satte min kebabtallrik i halsen av detta inlägg hahaha. Nämen on topic så måste ju åklagaren ha något som han tycker sig tro ska räcka för fällande dom.

Tiderna är andra nu så allt svammel om att åklagaren försöker sopa upp mattan för rättsväsendet lägger jag åt sidan, är foliehatt på sådana hypoteser idag.

Åklagaren måste alltså tro sig att det ska leda till fällande dom. Om han är vid sitts sinnes fulla bruk låter jag vara osagt tills ny FUP kommer.
Citera
2017-05-05, 15:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappii
Åklagaren måste alltså tro sig att det ska leda till fällande dom. Om han är vid sitts sinnes fulla bruk låter jag vara osagt tills ny FUP kommer.
Rättegången är ju tänkt att starta den 16/5. När kan ny FUP förväntas dyka upp? Dagen innan?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-05 kl. 15:18.
Citera
2017-05-05, 15:22
Medlem
Citat:
Rättegången är ju tänkt att starta den 16/5. När kan ny FUP förväntas dyka upp? Dagen innan?

Har inte den enaste aning. Om den ens kommer dyka upp. Hela skiten känns som att det är lika bra dra utgången av denna härva i en tombola.
Citera
2017-05-05, 15:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det "bromsades in" av åklagaren på 15 sek!. Minneslapp när man vittnar över telefon anser jag inte heller som "anmärkningsvärt". Det är ändå under ed, och man får vackert stå för det man säger!.
Allvarligt alltså, jag uppfattar det som att vittnet menar att han läser från en lapp som åklagaren har skrivit åt honom. Det är väl i så fall något helt annat än en minneslapp.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-05 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in