Flashback bygger pepparkakshus!
2017-04-22, 21:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är trots allt två tunga och rätt erfarna snubbar, Leif GW Persson och Jan Olsson, som menar att det var två gärningsmän. Vem säger att det bara var en gärningsman? Någon anonym juristnisse i Högsta domstolen? Jag litar nog mer på polisgubbarna här.
Eller så tänker du själv och beaktar den bevisning som faktiskt finns.
Jag tänker också att ett rånmord borde ha 2 GM, men nu råkar det bara finnas spår i snön från en GM. Då förhåller jag mig till det.
Citera
2017-04-22, 21:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Eller så tänker du själv och beaktar den bevisning som faktiskt finns.
Jag tänker också att ett rånmord borde ha 2 GM, men nu råkar det bara finnas spår i snön från en GM. Då förhåller jag mig till det.
Jan Olsson grundar alltså sin uppfattning om två gärningsmän på just spår från två personer. Vad Leif GW Persson grundar sin uppfattning om två gärningsmän på minns jag inte. Han kanske inte sade det i programmet. Du måste inse att det är mycket svårt att ha förtroende för den utredning som gjordes 2004, eftersom den i första hand tycks ha syftat till att hitta bevis mot Kaj Linna.
Senast redigerad av Draifos 2017-04-22 kl. 21:44.
Citera
2017-04-22, 21:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Nu försöker du glida undan vad jag egentligen frågade dig om.
Vad har du för grund att påstå att Linna inkräktade på deras affärer?

Jag tycker nog att jag varit tydlig. Jag avsåg alltså Nils och Bertils ”affärer” med bröderna. Det va där Linna inkräktade.
Citera
2017-04-22, 21:44
Medlem
Det har kanske redan skrivits men klargör gärna eftersom ni refererar till ringda samtal:

Inhämtades det telefontrafik med geografisk positionering 2004? Listorna som kommer är inte lättlästa. Listorna som begärdes då innehöll inte geografisk positionering om man inte fick domstolsbeslut. Den omvägen gick man oftast inte. Sen kan man ha gjort s.k. masttömning. Men "vittnets" position vid telefonsamtal är det inte allt säkert att man har.
Citera
2017-04-22, 21:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jan Olsson grundar sin uppfattning om två gärningsmän på just spår från två personer. Vad Leif GW Persson grundar sin uppfattning minns jag inte. Han kanske inte sade det i programmet. Du måste inse att det är mycket svårt att ha förtroende för den utredning som gjordes 2004.
Låt mig då upplysa dig om hur det förhåller sig:
Jan Olsson spekulerar i spår från två personer på en allmän parkering vid en stig som går N till Kalahatten.
Spåren S till ladan via virkesupplaget (där mordvapnet hämtades) är från en (1) person. Oavsett hur mycket du vill såga polisutredningen så kollade de upp den del noggrannt (om än med sjabbel om skostorlek vs storlek på avtryck...). Ett spår är det. En ytterligare GM gick inte till fots med GM 1. Så är det.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-04-22 kl. 22:03.
Citera
2017-04-22, 21:47
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tycker nog att jag varit tydlig. Jag avsåg alltså Nils och Bertils ”affärer” med bröderna. Det va där Linna inkräktade.

Men va fan! På vilket sätt inkräktade han?
Citera
2017-04-22, 21:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ett spår är det. En ytterligare GM gick inte till fots med GM 1. Så är det.
I skoterspåret, kanske man skall tillägga. Skaren höll ju inte så bra, och en eventuell andra gärningsman kanske valde att gå efter vägen i stället, även om det blev längre. Jag har inte fördjupat mig i hur Jan Olsson resonerade, men jag tycker att han verkar kunna just sådant här.
Citera
2017-04-22, 21:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Det har kanske redan skrivits men klargör gärna eftersom ni refererar till ringda samtal:

Inhämtades det telefontrafik med geografisk positionering 2004? Listorna som kommer är inte lättlästa. Listorna som begärdes då innehöll inte geografisk positionering om man inte fick domstolsbeslut. Den omvägen gick man oftast inte. Sen kan man ha gjort s.k. masttömning. Men "vittnets" position vid telefonsamtal är det inte allt säkert att man har.
Något oklart. Jag har läst den "Analys av telefontrafik" som (jag antar) presenterades för TR/HR. Där skriver man "Källa: Tele2" och liknande. Jag antar att det betyder masttömning av Tele2.

Klart är att man ger Nils alibi baserat på var hans mobil kopplats upp, plus vittnesmål från hans syster och pappa.
Citera
2017-04-22, 21:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Men va fan! På vilket sätt inkräktade han?

Genom att ta ”deras” pengar.

Edit: Det går inte att lugga en flintskallig.
Senast redigerad av LeeVan 2017-04-22 kl. 21:55.
Citera
2017-04-22, 21:54
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Genom att ta ”deras” pengar.

Ja, jag fattar att du menar det men vad grundar du på ATT han har gjort det.
Citera
2017-04-22, 21:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Något oklart. Jag har läst den "Analys av telefontrafik" som (jag antar) presenterades för TR/HR. Där skriver man "Källa: Tele2" och liknande. Jag antar att det betyder masttömning av Tele2.

Klart är att man ger Nils alibi baserat på var hans mobil kopplats upp, plus vittnesmål från hans syster och pappa.
Berätta gärna om oklarheterna kring de här uppgifterna när du hänvisar till telefongrejer:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Citera
2017-04-22, 21:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
I skoterspåret, kanske man skall tillägga. Skaren höll ju inte så bra, och en eventuell andra gärningsman kanske valde att gå efter vägen i stället, även om det blev längre. Jag har inte fördjupat mig i hur Jan Olsson resonerade, men jag tycker att han verkar kunna just sådant här.
Då föreslår jag att du fördjupar dig.
Jan O lägger fram hypotesen om en GM på skidor eftersom iden om att en GM tar vägen saknar logik. Om du tittar på kartan så ser du att vägen till brödernas gård går genom byn Kalamark med flera andra hus. Det går inte att gå dit utan risk för upptäckt. Det är det rimliga motivet bakom att starta vid Kalahattens parkering. Således är det befängt att tänka sig att GM1 smyger genom snön via virkesupplaget medan GM2 går längs vägen med risk för upptäckt.

Bedömningen av scenariot med GM1 till fots och GM2 på skidor lämnar jag åt dig. Personligen anser jag det något mindre långsökt än Långaredspolackerna. Men j-t långsökt fortfarande.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-04-22 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in