Citat:
Ursprungligen postat av
lejonet1242
Jag håller med dig, det är en extraordinär händelse och det är något som inte ens borde vara möjligt att glömma bort, även om man så försöker! Jag har fått känslan av att den äldre inte talar sanning och att den yngre talar sanning när han säger att han inte vet. Men om vi utgår från att den äldre killen ljuger, varför säger han inte då bestämt att han inte gjort det här? Istället för att säga att han inte minns? Hade det inte varit smartare att säga, "Jag vet att jag inte gjort det här, anledningen till varför jag erkände berodde på att jag vart pressad av polisen"?
Naturligtvis har du en bra poäng men samtidigt bör man ha i åtanke att följdfrågan är då varför han inte protesterat när han blivit äldre. Nu ska man dock inte ta det för intäkt för någonting eftersom även den som är oskyldig antagligen bara vill försöka gå vidare livet och inte få mer uppmärksamhet för något som ändå känns lönlöst.
Jag vet uppriktigt inte vad jag ska tro. Av det vi hört hittills så är det verkligen inte övertygande utan till och med vissa av poliserna verkar medge att frågorna varit ledande. Om jag förstod rätt har förhören pågått i två månader.
Två månader! På två månader så kan man få vilket barn som helst att erkänna vad som helst! Hade det rört sig om någon vecka eller två av förhör så hade jag varit mer tveksam till att man kan suggerera en sjuåring att tro att denne gjort något allvarligt men har man två månader på sig så går det naturligtvis antagligen rätt enkelt.
Om nu bröderna tänkt ut att det ska se ut som en drunkningsolycka, då har man verkligen funderat kring hur man ska dölja det hela och då framstår en minnesförlust som ganska otänkbar. Om man resonerat kring saken. Själv tycker jag att hela beteendet lite för skumt, två sjuåringar hade säkert kunnat agera på det där sättet, men en femåring och en sjuåring...nja. En femåring hade antagligen berättat direkt vad som hänt, antingen självmant eller på fråga.
Vi har bara sett första avsnittet. Två avsnitt återstår. Att utredningen var undermålig har framgått helt tydligt. Frågan är vad som återstår, mer underkännande av utredningen eller mera substantiella indicier på att de två bröderna är oskyldiga.
För övrigt skulle jag vilja att man tar en average sjuåring och femåring för att flytta en docka på 18 kilo. Jag tror att de skulle klara det men jag är inte helt övertygad.