Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Samhället vinner otroligt mycket på att det i de här debatterna kommer fram hur lite ni har på fötterna och hur ovetenskapligt och omoget ni resonerar. Samhället vinner otrorligt mycket på att det framkommer vilken alternativ verklighet ni lever i.
Pratar du om dig själv? Jag märker att du och dina likasinnade lever i en alternativ verklighet. Efter att ha läst igenom dina bloggar drar jag den korrekta slutsatsen att du besitter väldigt lite kunskaper inom det vetenskapliga området och således resonerar väldigt omoget. Kanske Metapedia har för stor påverkan i din jakt på kunskaper som bekräftar din paradigm.
Citat:
Jag reagerade också på DN källan. Det finns en orsak att DN's upplaga dalar och att de är desperata efter prenumeranter.
Inte nätupplagan i alla fall:
http://www.alexa.com/siteinfo/dn.se. Tidningen har både digitala prenumeranter och prenumeranter av papperstidningen.
Citat:
@Lupac - det är bra att du har mig i din signatur, för alla som vet hur en normalfördelningskurva fungerar förstår hur jag menar trots att jag inte använde ordet procent eftersom man delar in den i percentiler. Men grattis till ditt självmål.
Gränsen för Mensamedlemskap ligger på 98 e percentilen - det är alltså bara 2 procent som kommer in i Mensa med ett snitt på 100. Sammanledes är det bara 2 % som kommer upp i hundra med ett snitt på 70
https://www.us.mensa.org/join/testing/scoreevaluation/testscoreconversion
Vilken lam efterhandskonstruktion! Du skrev exakt så i
ditt inlägg. Det går inte att tolkas på annat sätt. Antalet Mensa-medlemmar i Sverige ligger någonstans mellan 3500 och 4000. Då är det helt orimligt med så få bildbara subsaharier av en total folkmängd på 220 miljoner, inte ens om man så flyttar normalfördelningsskurvans mitt till snitt 70. I ett sådant fall är det hälften av alla med en IQ högre än 70, dvs över 100 miljoner subsaharier, som räknas som bildbara. Mental utvecklingsstörning förekommer hos individer med en IQ under 70. Med ditt synsätt att subsaharier är bildbara först vid IQ 100 eller högre (2 %) är afroamerikaner med sitt snitt-IQ 85 utvecklingsstörda.
Men nu har senare studier visat stora brister i metodologin och urvalet i Lynns & Vanhanens forskningsresultat kring nationernas medel-IQ. Subsahariers snitt-IQ är ca 82 när det jämförs med brittiska eller nederländska normer för 1940-1950-talet. Tycker du att dåtidens britter och holländare var obildbara med sin låga IQ för 70 år sedan?
Minns du Sierra Leones snitt-IQ 91, Eritrea 85, Nigeria 84, Uganda 84, Zimbabwe 82, Kenya 80? Hur många % av invånarna i dessa länder är bildbara? 2 %? Räkna ut det själv, du.
För att ditt citat "
Ligger snittet på 70 vilket det gör i mellersta Afrika så är det lika många bildbara där som vi har Mensamedlemmar här." ska bli sant krävs att fördelningskurvan flyttas ännu mer till vänster, tills "bergstoppen" visar ett snitt-IQ på 40 (måttlig utvecklingsstörning). Då får vi fram att endast 2 % av landets invånare är bildbara, med en snitt-IQ på 70 eller högre. Lika stor procentandel som Mensa-medlemmar i Sverige.
Hur många nationer har en medel-IQ på 40, med 98 % av invånarna som är utvecklingsstörda? Forskare, t ex Wilcherts, upptäckte att IQ-data som användes av Lynn & Vanhanen i Equatorial-Guinea var felaktigt baserade på ett urval av utvecklingsstörda spanska barn på ett hem. Därför är siffran 59 helt åt helvete knasig. Samma gäller för övriga subsahariska länder där IQ uppmättes till 60-75.
Nu börjar det bli riktigt roligt det här. Ett stort grattis till ditt formidabla självmål.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Occams razor är giltig för i vilken ände man börjar forska, dvs vilken variabel man väljer att mäta, men världen är mer komplex än så. Om vi bara nöjde oss med Occams razor och den rådande paradigmen så skulle vi fortfarande anse att gudarna var de som styrde världen.
Jag är dock osäker på om du hängde med där.
Med ditt synsätt skulle den mest sannolika förklaringen vara att gudar och inte naturlagar styr världen. Jag tror inte du riktigt förstår den verkliga innebörden av Ockhams rakkniv. Enligt dess tumregel bör man överväga den förklaring som är enklast och minst krånglig. Det är denna förklaring som oftast är
den sanna eller åtminstone den mest sannolika. Gudar som styr världen, övernaturliga krafter bakom skedböjningar eller flygande tefat från galax Oifjub89 två miljoner ljusår härifrån är knappast troliga förklaringar till mystiska händelser.
Så man ska inte krångla till det i onödan som du gärna gör med dina "okända variabler" som förklaringar till invandrarbarns tillkortakommanden i skolan. Forskare vet redan orsakerna till varför utomeuropeiska invandrarbarn och asylsökande barn har svårt att hänga med i svenska skolor. Det har gjorts åtskilliga observationer och undersökningar av olika forskare i säkert flera år.