2017-05-04, 19:31
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vill du förstå vad hon skriver?
Hon skrev ganska tydligt flykting per capita och bnp per capita. Och du ger ett nonsenssvar med tältläger i Turkiet.

http://www.dn.se/debatt/repliker/sverige-har-inte-varldsrekord-i-flyktingmottagande/

"Ett mått som bättre ger en bild av den ekonomiska bördan på mottagarländerna, är antal flyktingar per 1 dollar av BNP/capita. Det första europeiska landet på listan, Frankrike, hamnar på plats 42. De fyrtio länderna ovanför tillhör med enstaka undantag utvecklingsländerna, och hälften av dem tillhör gruppen "lägst utvecklade länder”. De översta, Etiopien, Pakistan, Uganda och Kenya, hade en belastning som var 70 till 160 gånger högre än Sverige, med färre än tre flyktingar per 1 dollar BNP/capita."

Så jo, lilla Sverige med sitt höga BNP per capita har stora resurser till att ta emot fler flyktingar. Merapi har faktiskt rätt.
2017-05-04, 19:41
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Samhället vinner otroligt mycket på att det i de här debatterna kommer fram hur lite ni har på fötterna och hur ovetenskapligt och omoget ni resonerar. Samhället vinner otrorligt mycket på att det framkommer vilken alternativ verklighet ni lever i.

Pratar du om dig själv? Jag märker att du och dina likasinnade lever i en alternativ verklighet. Efter att ha läst igenom dina bloggar drar jag den korrekta slutsatsen att du besitter väldigt lite kunskaper inom det vetenskapliga området och således resonerar väldigt omoget. Kanske Metapedia har för stor påverkan i din jakt på kunskaper som bekräftar din paradigm.

Citat:
Jag reagerade också på DN källan. Det finns en orsak att DN's upplaga dalar och att de är desperata efter prenumeranter.
Inte nätupplagan i alla fall: http://www.alexa.com/siteinfo/dn.se. Tidningen har både digitala prenumeranter och prenumeranter av papperstidningen.

Citat:
@Lupac - det är bra att du har mig i din signatur, för alla som vet hur en normalfördelningskurva fungerar förstår hur jag menar trots att jag inte använde ordet procent eftersom man delar in den i percentiler. Men grattis till ditt självmål.

Gränsen för Mensamedlemskap ligger på 98 e percentilen - det är alltså bara 2 procent som kommer in i Mensa med ett snitt på 100. Sammanledes är det bara 2 % som kommer upp i hundra med ett snitt på 70

https://www.us.mensa.org/join/testing/scoreevaluation/testscoreconversion

Vilken lam efterhandskonstruktion! Du skrev exakt så i ditt inlägg. Det går inte att tolkas på annat sätt. Antalet Mensa-medlemmar i Sverige ligger någonstans mellan 3500 och 4000. Då är det helt orimligt med så få bildbara subsaharier av en total folkmängd på 220 miljoner, inte ens om man så flyttar normalfördelningsskurvans mitt till snitt 70. I ett sådant fall är det hälften av alla med en IQ högre än 70, dvs över 100 miljoner subsaharier, som räknas som bildbara. Mental utvecklingsstörning förekommer hos individer med en IQ under 70. Med ditt synsätt att subsaharier är bildbara först vid IQ 100 eller högre (2 %) är afroamerikaner med sitt snitt-IQ 85 utvecklingsstörda.

Men nu har senare studier visat stora brister i metodologin och urvalet i Lynns & Vanhanens forskningsresultat kring nationernas medel-IQ. Subsahariers snitt-IQ är ca 82 när det jämförs med brittiska eller nederländska normer för 1940-1950-talet. Tycker du att dåtidens britter och holländare var obildbara med sin låga IQ för 70 år sedan?

Minns du Sierra Leones snitt-IQ 91, Eritrea 85, Nigeria 84, Uganda 84, Zimbabwe 82, Kenya 80? Hur många % av invånarna i dessa länder är bildbara? 2 %? Räkna ut det själv, du.

För att ditt citat "Ligger snittet på 70 vilket det gör i mellersta Afrika så är det lika många bildbara där som vi har Mensamedlemmar här." ska bli sant krävs att fördelningskurvan flyttas ännu mer till vänster, tills "bergstoppen" visar ett snitt-IQ på 40 (måttlig utvecklingsstörning). Då får vi fram att endast 2 % av landets invånare är bildbara, med en snitt-IQ på 70 eller högre. Lika stor procentandel som Mensa-medlemmar i Sverige.

Hur många nationer har en medel-IQ på 40, med 98 % av invånarna som är utvecklingsstörda? Forskare, t ex Wilcherts, upptäckte att IQ-data som användes av Lynn & Vanhanen i Equatorial-Guinea var felaktigt baserade på ett urval av utvecklingsstörda spanska barn på ett hem. Därför är siffran 59 helt åt helvete knasig. Samma gäller för övriga subsahariska länder där IQ uppmättes till 60-75.

Nu börjar det bli riktigt roligt det här. Ett stort grattis till ditt formidabla självmål.

Citat:
Occams razor är giltig för i vilken ände man börjar forska, dvs vilken variabel man väljer att mäta, men världen är mer komplex än så. Om vi bara nöjde oss med Occams razor och den rådande paradigmen så skulle vi fortfarande anse att gudarna var de som styrde världen.
Jag är dock osäker på om du hängde med där.

Med ditt synsätt skulle den mest sannolika förklaringen vara att gudar och inte naturlagar styr världen. Jag tror inte du riktigt förstår den verkliga innebörden av Ockhams rakkniv. Enligt dess tumregel bör man överväga den förklaring som är enklast och minst krånglig. Det är denna förklaring som oftast är den sanna eller åtminstone den mest sannolika. Gudar som styr världen, övernaturliga krafter bakom skedböjningar eller flygande tefat från galax Oifjub89 två miljoner ljusår härifrån är knappast troliga förklaringar till mystiska händelser.

Så man ska inte krångla till det i onödan som du gärna gör med dina "okända variabler" som förklaringar till invandrarbarns tillkortakommanden i skolan. Forskare vet redan orsakerna till varför utomeuropeiska invandrarbarn och asylsökande barn har svårt att hänga med i svenska skolor. Det har gjorts åtskilliga observationer och undersökningar av olika forskare i säkert flera år.
2017-05-04, 19:53
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Första stycket, eftersom det pratas så mycket om Frankfurtskolan så är jag nyfiken på vad som är vad, vad som är sant och inte. Helt klart har många tänkare därifrån påverkat sociologin på ett negativt sätt. Jag är ännu dock inte på det klara med vad som skall tillskrivas de "marxistiska studierna" och vad som hellre borde benämnas postmodernismen, jag har inte bestämt mig än, jag vill ha mer fakta i målet. I vilket fall så lever vi ett sjukt paradigm.

Om du vill ha mer "fakta i målet" om Frankfurtskolan och marxismen så kan jag rekommendera dig universitetsbibliotekens historieböcker, Oxfords World Encyclopedia, Nationalencyklopedin och liknande neutrala kunskapskällor. Metapedia som uppslagsverk kan du dock glömma.

Citat:
Bold - om du vore frisk så visste du att kampen mellan ont och gott pågår inom varje människa och inte i den yttre världen. Vi har alla ont och gott i oss. Vi väljer själva om vi vill göra ont. Sedan finner vissa på ursäkter och skapar syndabockar. På 30 - talet judarna, idag är det påstådda rasister som man kastar sig över. Same same but different.
Det är handlingar som är onda eller goda - inte människor.

Tack, jag har en mycket god hälsa och är kärnfrisk både till knopp och kropp. Hur står det själv till med ditt egna mående?

Så du menar att dagens rasister upplever förföljelser och trakasserier som 1930-talets judar? Då är det väl så dags att vänsterns feminister bygger utrotningsläger för att avrätta alla oliktänkande.

Är nazister också påstådda rasister? De kriminella nazidräggen Sons of Odin som leker medborgargarde ute på gatorna var gång en svensk tjej blir våldtagen av asylsökande?
2017-05-04, 19:54
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

Ge mig en tillförlitlig källa på att de värsta hatbrotten är de som svenska ungdomar utsätts för i skolor där invandrare är i majoritet. Var snäll och länka till en oberoende källa som exempelvis BRÅ eller polisrapporter.

Vad är värst?
Enstaka dåd som drabbar enstaka, eller något som pågår år efter år och drabbar flera?

Om vi börjar med definitionen Hatbrott så säger den enligt wiki.
Citat:
Hatbrott är ett samlingsnamn på flera olika brott där motivet kan härledas till hat eller fördomar mot en identifierbar grupp som bottnar i bristande respekt för mänskliga rättigheter och människors lika värde.[1]

Med andra ord är det många brott som kvalificerar till hatbrott.

Kvinnor är en grupp, och svenska kvinnor är en klart definierad grupp.
Dubbelvåldtäkten i Strängnäs och Ikeamordet hade uttalat klart mål mot just svenskar. Det framkommer vid förhör. Men ingen vågar kalla det vid dess rätta namn.
Detsamma gäller ju sexuellt ofredande som uttalat riktas mot västerländska kvinnor.

Det som sker i skolorna är det ju bara lärare och barnen själva som talar om. Ingen annan vågar.
Jag hade en artikel från en lärare som hakade på Peter Springare och tog bladet från munnen, men hittar inte den. I det här läget är det ingen som mäter eller ens tar det här på allvar. Barn och föräldrar går till skolledningen som väljer att stoppa det under mattan. Få går vidare och polisanmäler men det förekommer. Dock publicerar inte BRÅ all sin statistik för de är rädda för reaktionern

Det här är bara från en kommun, föräldrar som bryr sig flyttar på sina ungar så de skall slippa bli kallade hora osv. Men de gäller ju inte bara där. Jag har pratat med barn som går i de här skolorna och hur de lär sig att inte titta vissa ungar i ögonen för att inte provocera dem. Mobbing förekommer överallt, men det förekommer mobbing av svenskar för att de är svenskar när de är i minoritet. Det är vardag i Malmö, och på en del andra platser.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5398569
Senast redigerad av Gertrud1 2017-05-04 kl. 20:00.
2017-05-04, 20:05
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Oops.
Ringer det inte några varningsklockor där ?

Så om hon tycker likadant som dig är hennes synpunkter vettiga ?
Ett stort antal nassar anser att Breiviks synpunkter är vettiga , eller hur ?

Skulle du därför anse att Breivik har rätt ?

Nej, det ringer inga varningsklockor. Varför skulle det göra det?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Expo

"Stiftelsen Expo är en svensk stiftelse grundad 1995 med syfte att "upplysa allmänheten om rasism och främlingsfientlighet genom tidningsproduktion och tidningsutgivning". I verksamheten ingår tidskriften Expo och arkivet Expo Research.

Expo är partipolitiskt obunden med en uttalad avsikt att vara partipolitiskt gränsöverskridande och att samla antirasister oavsett övriga åsikter och värderingar. Styrelsen har genom åren bestått av personer med bakgrund i olika delar av samhällslivet och från olika politiska läger.
"

Jag förstår att du är allergisk mot alla rörelser som är emot främlingsfientlighet, rasism, antifeminism, antidemokrati, inskränkningar i de mänskliga rättigheterna och människofientlighet.

Det står ingenting om att Lisa Bjurvald har samma åsikter som Breivik. Sluta tramsa.
2017-05-04, 20:10
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Om du vill ha mer "fakta i målet" om Frankfurtskolan och marxismen så kan jag rekommendera dig universitetsbibliotekens historieböcker, Oxfords World Encyclopedia, Nationalencyklopedin och liknande neutrala kunskapskällor.

Det är för låg nivå för mig, jag föredrar hästens mun. Och gärna från båda sidorna. En av dem är
en analys på över 50 sidor skriva av Göran Therborn
Wiki
Citat:
, född 23 september 1941 i Kalmar, är en svensk professor i sociologi vid Cambridge University. Han är bland de mest citerade samtida marxistiska sociologerna. Han har flitigt skrivit i tidskrifter som New Left Review och uppmärksammats för behandling av ämnen som faller inom ramverket för sentida Marxuttolkning[1]. Ämnen han skrivit uttömmande om innefattar sambandet mellan samhällets klasstruktur och hur statsapparaten fungerar, hur ideologi formas hos enskilda och den marxistiska traditionens framtid.

Jag har en mycket bra sammanfattning av grundtankarna och de olika tänkarna publicerad på Ludvig von Mises institutet. De är Libertarianer.

Jag kan läsa på både Metapedia och på Fria tider men jag går till deras källor, för de redovisar sina källor till skillnad mot svt DN etc...

Är källorna seriösa så läser jag vidare på dem. Seriösa källor blir inte besudlade av att andra rekomenderar dem. Jag kan skilja på sak och person.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-05-04 kl. 20:57.
2017-05-04, 20:11
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
http://www.dn.se/debatt/repliker/sverige-har-inte-varldsrekord-i-flyktingmottagande/

"Ett mått som bättre ger en bild av den ekonomiska bördan på mottagarländerna, är antal flyktingar per 1 dollar av BNP/capita. Det första europeiska landet på listan, Frankrike, hamnar på plats 42. De fyrtio länderna ovanför tillhör med enstaka undantag utvecklingsländerna, och hälften av dem tillhör gruppen "lägst utvecklade länder”. De översta, Etiopien, Pakistan, Uganda och Kenya, hade en belastning som var 70 till 160 gånger högre än Sverige, med färre än tre flyktingar per 1 dollar BNP/capita."

Så jo, lilla Sverige med sitt höga BNP per capita har stora resurser till att ta emot fler flyktingar. Merapi har faktiskt rätt.

Enligt unhcr är 3% av båtmigranterna riktiga flyktingar. Säkerligen liknande siffror landvägen. Men vi ska ändå ta emot fler, because reasons?
2017-05-04, 20:13
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Nej, det ringer inga varningsklockor. Varför skulle det göra det?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Expo

"Stiftelsen Expo är en svensk stiftelse grundad 1995 med syfte att "upplysa allmänheten om rasism och främlingsfientlighet genom tidningsproduktion och tidningsutgivning". I verksamheten ingår tidskriften Expo och arkivet Expo Research.

Expo är partipolitiskt obunden med en uttalad avsikt att vara partipolitiskt gränsöverskridande och att samla antirasister oavsett övriga åsikter och värderingar. Styrelsen har genom åren bestått av personer med bakgrund i olika delar av samhällslivet och från olika politiska läger.
"

Du synes mig vara väldigt naiv om du tror att ett syfte säkerställer att det blir neutralt. Det är ju samma sak med public service. Med 60 % vänster och miljöpartiströstande journalister så blir det självklart inte neutralt. Särskilt inte då dessa journalister helt har slutat att kritiskt granska och helt oförblammerat är partiska.

Citat:
Så du menar att dagens rasister upplever förföljelser och trakasserier som 1930-talets judar? Då är det väl så dags att vänsterns feminister bygger utrotningsläger för att avrätta alla oliktänkande.

Nej det skrev jag inte, jag skrev att det är samma psykologiska mekanismer. Du hade hängt med om du kunde skilja på sak och person.
2017-05-04, 20:30
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Nej, du har fel och det kan du se i det uppföljande inlägget jag skrev. Man måste gå till grekiskan och PIE för att få fram den korrekta etymologin. -logy och logos härleds båda från leg. Svälj förtreten nu istället och inse att du är motbevisad.

(FB) Varför så få feminister som tar upp kampen på Flashback?

Jag läste dina källor men de bekräftar bara det jag försökte förklara för dig. Felet är att du misstolkat dem.

Logos: "grekiska λόγος, brukar oftast översättas med ord, men det har även många andra betydelser såsom princip, standard och logik"

Suffixet -logi härrör från det grekiska och latinska ordet logia.

-logy: etymologi:

I vetenskaper och läror som exempelvis biologi, psykologi, geologi har suffixet -logi betydelsen lära eller vetenskap och härrör från grekiska och latinska logia. Samma med engelska suffixet -logy.

Triologi är däremot inte någon lära eller vetenskap utan en sammanhållen grupp av tre verk inom något konstnärligt område, t ex Sagan om Ringen. Kan översättas till "Tre berättelser".

Trilogi: etymologi

"Latin & New Latin trilogia, from Ancient Greek τρεῖς (treîs, “three”) + λόγος (lógos, “story, account”)."

I det här fallet härrör -logi från det grekiska logos. Det finns fler ord som slutar med -logi som inte är vetenskaper eller läror. Ex: pentalogi, dekalogi.
2017-05-04, 20:40
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jag gillar att tjaffsa

Hästens mun visar att ingen har rätt, kan du släppa det nu?

The ORIGINAL core meaning of the word Psychology (from psychologia) was the study of the Doctrine of the Soul and The Science of the Spirits

Det är inte läran om själen utan själva studiet av densamma.
Föreläsaren hade en poäng det är studiet av själens logik. För det finns en logik i galenskapen om man hittar flödesschemat. Psykologin letar kausalitet, medan sociologin inte kan få fram annat än korrelation.

Citat:
psychologia, psicologia and the transpersonal origins of psychology

The ORIGINAL meaning of the word Psychology was the study
of the "Doctrine of the Soul" … and … "The Science of the Spirits"

A 1653 translation of J. de Back's "Discourse" makes the following statement
"I call the generall doctrine of manAnthropologie, the parts of which, I do ordain to be, according to this division, Psychologie, Somatologie,and Hmatologie, into the doctrine of the soul, bodie, and blood ...
Psychologie is a doctrine which searches out mans Soul, and the effects of it.

1678 (CUDWORTH Intell. Syst. I. iv. 597)
The Platonists thus distinguishing, betwixt and , the Essence of the Godhead, and the Distinct Hypostases or Personalities thereof. Ibid. v. 750 HumaneSouls, Minds, and Personalities, being unquestionably Substantial Things and Really Distinct from Matter.

1851 HAWTHORNE Ho. Sev. Gables xi,
By its remoteness, it melts all the petty personalities,of which it is made up, into one broad mass of existence. 1895 W. H. HUDSON Spencer's Philos. 209 Wecannot think of an infinite personality. Personality implies limitation, or it means nothing at all.

1680 R. CUDWORTH
"The vulgar psychology, or the now generally received way of philosophizingconcerning the soul, doth either quite baffle and betray this liberty of will, or else render it absurd, ridiculous, or monstrous. "
so, then, what is Psychology if, in essence it is already and always has been Transpersonal ..

I wonder how many psychologists today would be comfortable with this transpersonal definition ..or even the etymology of what they call "Science" ...

In modern usage, the signification of psychology has broadened to include
(a) the scientific study of the mind as an entity and in its relationship to the physical body,based on observation of the behaviour and activity aroused by specific stimuli; and
(b) the study of the behaviour of an individual or of a selected group of individuals wheninteracting with the environment or in a given social context.
(c) experimental psychology, the experimental study of the responses of an individual to stimuli
(d) social psychology, the study of the interaction between an individual and the social groupto which he belongs.
psychologia .. beginnings of psychology

Greek philosophers (philos -- love; sophos -- wisdom --- hence, lovers of wisdom) were inquiringinto the nature of the psyche thousands of years ago. Modern Latin is merely the transliteration ofthe Greek ...

Psyche (Greek) soul, mind
Logos (Greek) word (becomes "study")
Somatos (Greek) body
Hematos (Greek) blood
Scientia (Latin) knowledge, knowing
Psychology is said to have begun, in the modern Latin form psychologia (psicologia ), in Germany in the 16thcentury.

Volkmann von Volkmar, (Lehrbuch der Psychologie, 1875, I. 38) quotes Melanchthon use of the word as title of a prelection, andthe Psychologie was also usedby J. T. Freigius in 1575

Its introduction into literature came in 1590-97, by Goclenius of Marburg and his pupil Casmann(psicologiaanthropologica. sive animæ humanæ doctrina).

Psychologia and Somatotomia or Somatologia as the two parts of Anthropologia, and in this sense the word is foundfrequently in the medical writers of the 17th c., as in Blancard's Lexicon Medicum, 1679, and in French in Dionis, Anatomie de l'Homme, 1690.

The first English usage appears in a1693 is translation of Blancard. In French, according to Hatzfeld-Darmesteter, it had been used in the 16th c. by Taillepied in the sense of 'the science of theapparition of spirits'.

Thomas Govan (Ars Sciendi sive Logica, 1682), divided Physica or Natural Science into the domains of
Pneumatologia the science of spirits or spiritual beings,
Somatologia or Physiologia the science of material bodies

Pneumatologia contained the threesubdivisions,
- Theologia the doctrine of God
- Angelographia (incl. Demonologia)
the doctrine of angels (and devils)
- Psychologia the doctrine of human souls.
Modern usage begins with Chr. von Wolff's psicologiaEmpirica (1732); psicologiaRationalis1734); followed by Hartley in England 1748, and Bonnet in France 1755.

http://www.transpersonal.com.au/transpersonal-psychology/psychologia.htm
Senast redigerad av Gertrud1 2017-05-04 kl. 20:48.
2017-05-04, 20:42
Medlem
Om vi vänder på frågan:

Varför är det några feminister här över huvud taget?
Vad får dessa få att orka göra det ovanliga att bemöta det undermåliga dravlet här?

Det är egentligen konstigare än varför feminister håller sig härifrån.
2017-05-04, 20:51
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72minsago
Om vi vänder på frågan:

Varför är det några feminister här över huvud taget?
Vad får dessa få att orka göra det ovanliga att bemöta det undermåliga dravlet här?

Det är egentligen konstigare än varför feminister håller sig härifrån.

Inte utifrån själens logik.

De har ju själva erkänt att de är här för att få ut frustration. Vissa inlägg är så fyllda av kognitiv dissonans att de har en ångestdämpande funktion. Var det nåt mer du ville veta?

Det finns ju också ett slags Don Quijotekomplex som verkar vara av OCD karaktär, dvs jag måste krossa alla inbillade rasister här annars kommer Hitler gå igen...

Jesuskomplex - skrev jag det?

Jag ser också ett behov av att få rätt, få sista ordet, inte med kunskap utan med debattstil.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-05-04 kl. 21:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in