Citat:
Jag har inte missat något. Det är du som missat vad jag skrivit.
Jag har ett antal gånger försökt förklara att sverige tidigare bl.a. var ett mycket reglerat samhälle med skyhöga räntor och skyhög inflation. För att inte det reglerade systemet skulle dra med sig hela samhället ner i avgrunden, så hade man ett system med subventionerade räntor och diverse bidrag. När lapptäcket var som mest absurt diskuterades att införa räntelån, alltså att man fick låna för att betala räntorna, eftersom folk inte mäktade med räntebetalningarna.
Citat:
Att skattesystemet gjorde att skillnaden i nettokostnad för de höga räntorna var betydligt mindre än vad skillnaden i bruttoränta kontra dagens nivåer ger intryck av.
Som sagt orsakerna är inte desamma idag men avkastningen på reala tillgångar är bättre än alternativen då som nu, det suger in allt mer kapital, löner och tillväxt håller långt ifrån samma tempo som kredittillväxten.
Som sagt orsakerna är inte desamma idag men avkastningen på reala tillgångar är bättre än alternativen då som nu, det suger in allt mer kapital, löner och tillväxt håller långt ifrån samma tempo som kredittillväxten.
Nu kovänder du. :-) Du skrev tidigare:
Citat:
Du kan inte säga både att det är samma orsaker och att det är annorlunda.
"Fastighetskraschen" på 90-talet var egentligen något helt annat än vad de flesta fått lära sig. Det var dels en kommersiell fastighetskris pga några få bolags rätt brutala pyramidbygge (som startade redan på 80-talet när Hans Thulins bolag ställde in betalningarna) och dels en mycket kraftig lågkonjunktur vars orsaker är de jag nämnde tidigare och som du ville få mig avstängd för. Det var ju faktiskt så att anledningen till att borgarna vann valet 1991, var att ekonomin redan var kraschad. De vann på walk-over s.a.s. Vi hade tom en regeringskris under S-perioden. Under några veckor 1990 saknade sverige en regering.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=6035362
Det var inte alls så att räntorna skenade när riksbanken höjde räntan till 500%. Räntorna var redan skyhöga sedan lång tid tillbaka. Det var ingen normal situation. Det var en varelse som levde enbart tack vare alla inkopplade maskiner.
http://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-rantor/historik-bostadsrantor-1985-1992/